דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בג״ץ ידון בעתירה להסדרת הקצבה לנפגעי תאונות עבודה שמחלתם התגלתה לאחר הפרישה

העתירה של האגודה לזכויות החולה הוגשה נגד נוהל הביטוח הלאומי, לפיו חישוב התגמולים שיקבל העובד לא ייקבע בהכרח לפי המשכורת במשרה שגרמה לפגיעה | עוד נכתב בעתירה: ״הדבר יוצר אבחנה קשה ביותר בין שווים״

שופטי בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
שופטי בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בג"ץ ידון מחר (רביעי) בעתירה שהגישה האגודה לזכויות החולה בדרישה להסדרת אופן החישוב של בסיס השכר הקובע את קצבתם של נפגעי עבודה, שהתגלתה בגופם מחלה רק לאחר סיום עבודתם.

העתירה הוגשה כנגד נוהל של הביטוח הלאומי משנת 2016 הקובע כי יש לחשב את התגמולים שיקבל המבוטח במקרה זה, בהתאם לשכרו האחרון – גם במקרים בהם שכר זה נמוך משמעותית משכרו בעבודה בה נפגע.

ככלל, התגמול לנפגעי עבודה הוא 75% מהשכר המבוטח, כפול אחוזי הנכות שנקבעו לנפגע. ב-2003 הוציא הביטוח הלאומי הנחיה, לפיה במקרים בהם הפגיעה התעסוקתית התגלתה אצל עובד לאחר סיום העסקתו – יחושבו התגמולים המגיעים לו בהתאם לעבודה שגרמה למחלה, ובמקביל יחושבו בהתאם לעבודה האחרונה בה עבד ותנתן לו האפשרות לקבל את התגמול הגבוה מבין השניים. אלא שכאמור, ב-2016, ביטל המוסד לביטוח לאומי את ההנחיה הזו, וכיום הוא מחשב את התגמולים אך ורק בהתאם לשכר האחרון לפני גילוי המחלה – ללא כל קשר לעבודה שגרמה למחלה.

"אנו נתקלים חדשות לבקרים במקרים מעין אלה, כשלאנשים שעבדו בעבודה עתירת סיכונים וחלו לעת זקנה במחלה קשה ולעיתים סופנית מתברר לפתע כי העובדה שלאחר פרישתם עבדו מספר שבועו או חודשים בעבודה שולית כלשהי, מרוקנת, הלכה למעשה, את זכאותם לקצבה השלמה בגין נכותם", נכתב בעתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין גלעד מרקמן וליאור טומשין. באגודה לזכויות החולה הדגישו כי מדיניות זו עשויה להשפיע גם על גובה קצבת התלויים, במקרי פטירה על רקע מחלה הנובעת מעבודה.

לצורך הדגשת האבסורד, הציגו בעתירה דוגמאות היפותטיות המדגישות את הפגיעה בזכויות: שני עובדים שהשתכרו 30,000 שקלים לחודש בעבודה עתירת סיכונים, שפרשו לגמלאות בגיל 67 וגילו בגיל 75 כי לקו במחלה סרטנית המקנה להם 100 אחוזי נכות כתוצאה מחשיפה לקרינה בעבודתם. בעוד שהעובד האחד שלא עבד בכל עבודה לאחר פרישתו, יהא זכאי לקצבת נכות מעבודה על סך 22,500 שקלים; חברו אשר רצה לתרום לחברה ועבד שנה נוספת בהוראת מדעים במשרה חלקית בשכר של 3,000 שקלים לחודש, יהא זכאי לקצבת נכות מעבודה על סך 2,250 שקלים בלבד.

"הלכה למעשה הדבר יוצר אבחנה קשה ביותר בין שווים", נכתב בעתירה. "יותר מזה, דווקא מוחלשים יותר, שביקשו לעבוד עוד מעט לאחר פרישתם מעבודתם העיקרית, כדי להגדיל מעט את הכנסותיהם, כדי לא להתנוון או כדי לתרום לקהילה – ימצאו את עצמם ניזוקים בצורה קשה בשל החלטתם".

העתירה הוגשה כנגד המוסד לביטוח לאומי, בדרישה לביטול הנוהל החדש ולחזרה לנוהל הישן שאפשר לעובדים לבחור כיצד יחושב שכרם הקובע; כנגד שר הרווחה בדרישה שיפעיל סמכותו ויתקין תקנות באשר לאופן קביעת השכר לפיו תשולם הגמלה לנפגעי עבודה במקרים אלו וכנגד בית הדין הארצי לעבודה, בבקשה לבטל שני פסקי דין שניתנו בעבר המאשררים את מדיניות הביטוח הלאומי החדשה בנושא זה כשהצדדים לפסקי דין אלו גם הם בין העותרים.

במסגרת הדיונים שנערכו בנושא בבית הדין הארצי לעבודה, הציעו בית הדין והביטוח הלאומי לעותרים לפנות בנושא לשר הרווחה, מתוך הבנה שמוטב להסדיר את הסוגיה על ידי המחוקק, ואכן האגודה פנתה בעקבותיהם לשר (דאז) מאיר כהן באוגוסט 2022 – אך לא קיבלו את תגובתו ככל הנראה על רקע מערכת הבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!