דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משבר ההסעות בכפרים הבדואיים בנגב לא נפתר, ואלפי תלמידים לא פתחו את שנת הלימודים

שתי חברות הסעות שבתו במחאה על כך שהתקציב להפעלת ההסעות הועבר רק לחברות הגדולות ששבתו בתחילת שנת הלימודים | תושב ואדי אל-נעם שארגן את שיירת הגמלים והחמורים החודש: "המועצה האזורית זורקת את האחריות לרשות מקרקעי ישראל, שמעבירה אותה למשרד החינוך, שמעביר אותה לרשות להתיישבות הבדואים"

צעדת ילדי רח'מה במחאה על משבר ההסעות בנגב (צילום: ועד אזורי קו 40)
צעדת ילדי רח'מה במחאה על משבר ההסעות בנגב (צילום: ועד אזורי קו 40)
יניב שרון

כ-4,000 תלמידים בדואים במועצה האזורית נווה מדבר בנגב לא מגיעים לבתי הספר בעקבות שביתת חברות ההסעה. לפי המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב, כ-2,100 תלמידים באבו קרינאת, כ-800 תלמידים בוואדי אל נעם, כ-300 תלמידים ברח'מה וכ-400 תלמידים בעובדה לא הגיעו אתמול (שלישי) לבתי הספר והגנים בגלל היעדר הסעות.

תלמידי בית הספר 'עובדה' החליטו ללכת ברגל לבית הספר, שנמצא במרחק של 5 ק"מ. על הילדים לחצות בהליכה כבישים ראשיים, בהם כביש 40. ברח'מה יצעדו עם עגלות, חמורים ועוד לעבר בית הספר.

בתחילת שנת הלימודים שבתו חברות ההסעה בנגב בשל אי-העברת הכסף שמגיע להן. במקביל יצאו במחאה ילדים במועצה רכובים על גמלים וחמורים לבתי הספר. בעקבות המחאה והשביתה, העביר משרד החינוך למועצה אזורית נווה מדבר 7 מיליון שקלים למימון ההסעות. הכסף הועבר לחברות ההסעה לכיסוי חובות העבר, אבל כמה חברות טוענות שהכסף חולק רק לחברות ששבתו. נציג אחד היישובים טוען שהתקציב חולק לפי מפתח פוליטי, בעוד הן לא קיבלו דבר, ולכן החליטו לשבות.

מוחמד אבו קרינאת, הורה פעיל ביישוב אבו קרינאת, מספר ש-2,100 ילדים ביישוב לא הגיעו לבתי הספר. יש ילדים שגרים 10-5 ק"מ מבית-הספר. "הכסף לא הגיע לכל הקבלנים", הוא אומר. "הם הכריזו על שביתה פתוחה. אין מי שיעקוב, זורקים אחריות מהמועצה למשרד החינוך. המצב קשה והמועצה לא מגיבה. לא מתייחסים אלינו. לא מעניין אותם החינוך והילדים. צריך שמבקר המדינה יחקור, שישימו ועדה קרואה. יש גירעון של 30 מיליון שקלים, ואצלנו אין שום פרויקט. לא יודעים למי לפנות. אנחנו חסרי אונים".

טאסאן לבאד, יו"ר הוועד בעובדה, מספר גם הוא שלא זכה לתשובה מספקת מהמועצה האזורית. "אולי נסיע את הילדים למשרד החינוך בבאר שבע, שילמדו שם".

עאטף אל-ולידי מואדי אל-נעם, מיוזמי שיירת הגמלים והחמורים לבית הספר ב-5 בספטמבר, מספר שבתחילת השנה שבתו חברות ההסעות הגדולות, וכיום שובתות חברות ההסעות הקטנות שלא שולם להן כסף.

תלמידי עובדה צועדים לבית הספר במחאה על משבר ההסעות (צילום: ועד אזורי קו 40)
תלמידי עובדה צועדים לבית הספר במחאה על משבר ההסעות (צילום: ועד אזורי קו 40)

במועצה האזורית נווה מדבר אומרים שמשרד החינוך הוא שקבע שהתשלום הראשוני יועבר רק לחברות ששבתו בתחילת החודש, וששתי החברות ששובתות היום ("גן ירוק" ו"נתיבי שוקת") אמורות לקבל תשלום בתחילת אוקטובר, עם העברת סכום נוסף ממשרד החינוך.

"ללא קשר למשבר ההסעות הקיים כעת", אומרת רגד ג'ראייסי, מנכ"לית שותפה בעמותת סיכוי-אופוק, "המתווה שמציע היום משרד החינוך מתבסס על הסעות ילדי הכפרים אל המוסדות הקיימים, על דרכי עפר משובשות לאורך קילומטרים רבים. מתווה זה בעייתי מבחינה בטיחותית, ועלול להשפיע לרעה על התלמידים מבחינה חברתית, פדגוגית ונפשית. נוסף על כך, זהו פתרון יקר משמעותית מהחלופות, עקב העלויות הגבוהות של ההסעות".

"אנחנו רוצים שהילדים ילמדו, לא רוצים שיגידו 'אין משילות, הם עבריינים'"

בעיה נוספת היא המחסור בגנים. כ-160 ילדים בגיל גן נשארים בבית מכיוון שהמבנה בואדי אל-נעם יכול להכיל רק 200 ילדים. "לילדים אין מקום בגן", מספר אל-ולידי. "אין מענה מהמועצה או ממשרד החינוך. המועצה אומרת 'אין היתר בניה'. אבל לפי חוק הילדים צריכים ללמוד. מה יהיה איתם? עבריינים? לא חסרים עבריינים". לדבריו, המועצה האזורית זורקת את האחריות לרשות מקרקעי ישראל, שמעבירה אותה למשרד החינוך, שמעביר אותה לרשות להתיישבות הבדואים. "אני לא מבין מה הולך פה. אלה דברים פשוטים, ניקיון, בטיחות. צריך חקירה מיידית איפה הכסף של כל הילדים האלה. איפה התקציבים. המועצה לא נותנת שירות. מה אנחנו יכולים לעשות?"

לדעתו, הבעיה לא תיפתר עד להקמת גני ילדים ומסגרות חינוך קרובים לבתי הילדים. "יש פתרון ישים וחוקי: תיקון לתוכנית המתאר המחוזית והוספת נקודות למרכזי שירותים חיוניים".

אל-ולידי מודאג מהעתיד. "עוד 15 שנים לא נוכל להשאיר את המכונית בחוץ. כולם עוסקים בפוליטיקה, אבל הדברים האלה לא נעלמים. העתיד של הילד שלך זה העתיד של הילד שלי. הם לא חושבים על זה, חושבים רק על כסף. מה יהיה עוד 20 שנים? אני לא מאשים את הילד עוד 15 שנה שיעשה בלגן. אני לא נתתי לו ללמוד. מה אתה מצפה מילד שלא קיבל חינוך? אני אומר זאת מכאב לב. זה העתיד של כולנו".

פעילים משבט אלעזאזמה הקימו ועד חדש ליישובי כביש 40, ובמקביל הקימו אוהלים שהילדים התכנסו בהם ללמוד. סאלם אבו חזאעל מואדי אל-משאש מספר שבית הספר בואדי אל-נעם ליד רמת חובב, שהוקם לפני 70 שנים, הוא בית הספר הוותיק ביותר במרחב. "יש פה כמעט 2,500 תלמידים. הם יושבים צפופים ודחוסים. לא מזהים שזה בית ספר. יש תקלות מכל כיוון. 160 ילדים יושבים בבית כי אין מבנה כאן".

גם אבו חזאעל נתקל בביורוקרטיה. "המועצה האזורית מפנה למשרד החינוך, שאומר שאסור לבנות שם כי לא הסתיים תהליך ההכרה. אנחנו מבקשים רק קרוואן. אנחנו רוצים שהילדים ילמדו. אני כבר לא מדבר על איכות, גם האיכות על הפנים, לא כמו בבאר שבע, רק שילמדו. אנחנו במצב גרוע ביותר. ילד מסיים י"ב ולא יודע עברית. כואב לי. לבי קרוע".

הוא החליט לפעול. "כמה ימים אנחנו מדברים ולא עוזרים לנו. החלטנו כמה חברים מכל האזור להקים ועד ליישובי כביש 40. ועד שיטפל בבעיות שלנו, ראשית כל בחינוך. הקמנו אוהל ליד בית הספר בוואדי אל-נעם מתחת לדגל ישראל. כל הילדים באים ועושים משמרות של הורים שמטפלים. יש כאן ילדים לא רואים גנים. מהבית לכיתה א'. לא נשתוק. אנחנו רוצים שהילדים ילמדו, לא רוצים שיגידו 'אין משילות, הם עבריינים'. כולנו אשמים. כולם אשמים, המדינה, בתי הספר, ההורים, התקשורת – כל מי שיודע ושותק אשם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!