דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי מדיני

נתניהו נפגש עם ביידן בניו יורק: "לישראל מחויבות מוחלטת לדמוקרטיה"

ראש ממשלת ישראל ונשיא ארה"ב נועדו לראשונה מאז הקמת הממשלה | נתניהו לביידן: "נוכל ליצור מערכת יחסים בין ישראל וסעודיה ולשים סוף לסכסוך הערבי-ישראלי" | מחוץ למלון נערכה הפגנה של מתנגדי הרפורמה במערכת המשפט

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נפגשים בניו יורק (צילום: AP/Susan Walsh)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נפגשים בניו יורק (צילום: AP/Susan Walsh)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (רביעי) עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק, לראשונה מאז שהוקמה הממשלה, לפני 9 חודשים. בפגישה, שהתקיימה במלון אינטרקונטיננטל שבמנהטן, דנו השניים ברפורמה במערכת המשפט, ההסכם עם סעודיה האיום האיראני. מחוץ למלון הפגינו מאות בני אדם עם דגלי ישראל, במחאה על הרפורמה שהובילה הממשלה במערכת המשפט.

לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, "הפגישה בין המנהיגים עסקה ברובה בדרכים לכינון הסכם שלום היסטורי בין ישראל לערב הסעודית, הסכם שיוכל לקדם רבות את סיום הסכסוך הערבי-ישראלי, ויאפשר הקמת פרוזדור כלכלי שיחבר בין אסיה, המזרח התיכון ואירופה". בפתח הפגישה, הנשיא ביידן הזמין את רה״מ נתניהו לפגישה נוספת בבית הלבן בוושינגטון עד סוף השנה.

עוד נמסר שרה״מ נתניהו ציין בשיחתו עם ביידן ש"רק איום צבאי אמין יוכל למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, שיאיים על המזרח התיכון כולו – וגם על ארה״ב", ושרה"מ "הודה לנשיא על מחויבתו התמידית למנוע מאיראן להשיג יכולת זו."

לדברי נתניהו, "אני מאמין שבעבודה משותפת, נוכל לעשות היסטוריה וליצור עתיד טוב יותר לאזור ומעבר לו. כמו כן, אם נעבוד יחד נוכל להתעמת עם הכוחות שמאיימים על העתיד הזה, בראש ובראשונה, איראן. כפי שאמרתי, ואתה אמרת, אנחנו חיים בעידן מלא בחוסר ודאות, עידן עם שינויים מהירים. אז אני מבקש לאשר כאן מחדש בפניך, אדוני הנשיא: דבר אחד בטוח ולא ישתנה לעולם, והוא מחויבותה של ישראל לדמוקרטיה. אנחנו נמשיך להחזיק בערכים ששתי הדמוקרטיות הגאות שלנו מוקירות״.

בפתח הפגישה הודה נתניהו לנשיא האמריקני, ואמר: "דיברנו על ההבטחה הגדולה שהובלת, על השותפות בין אסיה לאירופה והמזרח התיכון. תחת הנהגתנו, נוכל ליצור מערכת יחסים בין ישראל וסעודיה ולשים סוף לסכסוך הערבי-ישראלי". לדבריו, "צעד כזה יכול לקדם גם את השלום בין ישראל לפלסטינים, ולהפוך את העתיד באזור לטוב יותר".

"אדוני הנשיא, אני מעריך את המחויבות התמידית שלך למנוע מאיראן להשיג יכולות של נשק גרעיני. זה קריטי", הדגיש נתניהו. "את המטרה המשותפת הזאת שלנו נוכל להשיג באמצעות איום צבאי אמין, סנקציות משתקות ובתמיכה בגברים ובנשים האמיצים של איראן שמתעבים את המשטר הזה ושהם שותפים אמיתיים לעתיד טוב יותר. אני מצפה לעבוד איתך ועם הצוות שלך כדי לממש את ההבטחה ולהתמודד עם האיום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במלון Intercontinental בניו יורק (צילום: אבי אוחיון /לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במלון Intercontinental בניו יורק (צילום: אבי אוחיון /לע"מ)

נתניהו התייחס גם הוא לנושא החקיקה המשפטית, ואמר: "אנחנו רוצים לאשר כאן דבר אחד בטוח, שלעולם לא ישתנה הוא המחויבות של ישראל לדמוקרטיה. ישראל תמשיך לשמור על הערכים ששתי הדמוקרטיות שלנו מוקירות". ביידן אמר בפתח הפגישה שידון עם ראש הממשלה "על הערכים הדמוקרטיים המשותפים, הפרדת הרשויות והאיזונים והבלמים ברשויות שלנו".

במקביל להפגנות בניו יורק, נערכו גם מחאות מחוץ למבני שגרירות ארה"ב בירושלים ובתל אביב. "נתניהו הורס את הברית עם ארצות הברית", נמסר מכוח קפלן. "נתייצב בהמונינו מחוץ לשגרירות ונבהיר לנתניהו שישראל לא תהיה דיקטטורה".

מפגינים נגד הרפורמה במערכת המשפט, בסן פרנסיסקו בזמן ביקור ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (צילום: AP/Godofredo A. Vásquez)
מפגינים נגד הרפורמה במערכת המשפט, בסן פרנסיסקו בזמן ביקור ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (צילום: AP/Godofredo A. Vásquez)

לאחר הפגישה עם ביידן נפגש נתניהו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. לפי הודעת לשכת רה"מ, בפגישה הדגיש נתניהו את "תפקידה של איראן בערעור היציבות במזה"ת ובעולם כולו". נוסף לכך, "רה"מ נתניהו הביע תקווה שהמאמצים הבינלאומיים בהובלת ארה"ב לנורמליזציה עם סעודיה ישאו פרי בקרוב, והביע ביטחונו כי מיזם המסדרון הכלכלי בין הודו, למדינות המפרץ וישראל לאירופה, יתרום לחיזוק הכלכלה העולמית". נתניהו דרש ממזכ"ל האו"ם לשנות את היחס לישראל במוסדות הארגון: "לא ייתכן כי בעוד בעולם כולו ובמזרח התיכון מתחוללים שינויים כבירים לטובה, רק באו"ם אין כל שינוי והוא מתמיד ביחסו העוין לישראל"

אמש נפגש נתניהו עם נשיא טורקיה רג'פ ארדואן. השניים דנו בקידום היחסים בתחומים שונים וכן בסוגיות אזוריות ובין-לאומיות, לרבות הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. נתניהו הודה לארדואן על שיתוף הפעולה בין ארגוני הביטחון, שסייע בסיכול כוונות זדון של חוליות טרור לפגוע בתיירים ישראלים באיסטנבול, והוסיף: "הקשרים בינינו מתחזקים".

נתניהו  נפגש גם עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, לראשונה מאז הפלישה הרוסית. ראש הממשלה ינאם בעצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק בשישי בבוקר, שעון ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!