דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות מגזין חגי תשרי|ספטמבר 2023

טור אישי / רוח חדשה בשירות המדינה והעובדים

הם עתירי ניסיון בהובלת עובדים וביחסי עבודה, ובתפקידם כיושבי ראש ועדי העובדים במקומות עבודתם, הם מרגישים שיש להם הרבה מה לתרום מנסיונם האישי והמקצועי. שלי ירמיהו, ארז אלחנן, רן שושני ודליה דרעי, משתפים בדילמות ובחוויות ומסתערים על אתגרים חדשים. | טורים אישיים מיוחדים למגזין הסתדרות עובדי המדינה

קריית הממשלה - מבט מכיוון מוזיאון ישראל (deror avi / ויקימדיה קוצונס).
קריית הממשלה - מבט מכיוון מוזיאון ישראל (deror avi / ויקימדיה קוצונס).

עזרה לזולת זו האהבה שלי

היא הגיעה לשירות המדינה כעובדת כוח אדם. מאז, דליה דרעי צמחה וטיפסה עד לתפקיד יושבת ראש ועד עובדי נציבות שירות המדינה. הטיפ שלה לקולגות: "עשו את התפקיד באהבה או שאל תעשו אותו בכלל"

דליה דרעי (צילום: אלבום פרטי)
דליה דרעי (צילום: אלבום פרטי)

לאחר מספר שנים שבהן עבדתי במגזר הפרטי, עניין אותי מאוד לעבוד גם בשירות המדינה והגעתי לנציבות כעובדת חברת כוח אדם. במשך שנים ניהלתי את הארכיב המרכזי וכיום אני משמשת כמנהלת תחום קידום הספורט בשירות המדינה – תפקיד רוחבי בעל השפעה רבה, לוועד העובדים הגעתי מתוך רצון לעזור לזולת, שזו האהבה שלי. במשך שנים הייתי חברת ועד, וכשהרגשתי שאני יכולה לתת יותר מעצמי התמודדתי לתפקיד יושבת הראש, ומאז אני עושה זאת במשך שנים כשליחות ובסיפוק גדול. הנציבות אמונה על ביצוע מדיניות הממשלה בתחומי המנהל ומשאבי אנוש. האתגרים הגדולים של הנציבות, הן לשמש, מצד אחד, כשומרי סף ולשמור על טוהר המידות, ומצד שני להניע תהליכים ולמנוע בירוקרטיה מיותרת במשרדי הממשלה וביחידות הסמך.

הציפיות שלי מהמערכת הן, שבראש ובראשונה תהייה הבנה לכך שככל שהעובד יקבל תמריצים ותנאי עבודה הולמים, כך תגדל המוטיבציה שלו למלא את תפקידו נאמנה ועם מלוא הסיפוק להשקיע בארגון. העובד צריך לעמוד במרכז, הוא המשאב החשוב ביותר. כשעובד זוכה לתנאים טובים, כשמתגמלים אותו בהתאם ונותנים לו הרגשה טובה הוא גם מסופק מהעבודה ועובד עם מוטיבציה גבוהה, כך שזה משרת את כולם, והאזרח זוכה לשירות טוב יותר. עם השנים הפעילות במסגרת הוועד הופכת להיות חלק בלתי נפרד ממני. התפקיד תובעני ודורש אחריות רבה, כך שאם יש לי טיפ אחד מרכזי לראשי הוועדים החדשים – עשו את התפקיד באהבה או שלא תעשו אותו בכלל. בתחום העיסוק האישי, השאיפה שלי היא לפתח את נושא הספורט בשירות המדינה ולהעלות את המודעות לקשר בין פעילויות ספורטיביות ובין בריאות הגוף בקרב עובדי המדינה.

עובדי משרד הרווחה הם חוד החנית של מדינת ישראל ומגיע להם יותר

רן שושני, יושב ראש ועד עובדי משרד הרווחה במחוז ירושלים והדרום, הוא אחד מראשי הוועדים הוותיקים בשירות המדינה. ממרום ניסיונו ומהיכרותו העמוקה עם השטח, הוא משקיע את מלוא מרצו כדי להבטיח תגמול הוגן וראוי יותר לעובדיו המסורים, המטפלים באוכלוסיות המוחלשות ביותר של החברה

רן שושני (צילום: אלבום פרטי)
רן שושני (צילום: אלבום פרטי)

את עבודתי במשרד הרווחה התחלתי בשנת 1997, וכיום אני משמש כמנהל תחום בכיר רכש נכסים ולוגיסטיקה. במסגרת התפקיד אני אחראי על כל תחזוקת המבנים והנכסים של המשרד, רכישת הזמנות החל ממחוזות ועד ללשכות המנכ"ל והשר.

אני חבר בוועד העובדים משנת 2003 ומשמש כיו"ר הוועד זו השנה העשירית, ולאחרונה נבחרתי בפעם השלישית לעמוד בראש ועד העובדים והמטה. משרד הרווחה והביטחון החברתי מונה כ־3,600 עובדים במגוון רחב של דירוגים ומחולק לעובדי מחוזות ולעובדי מעונות – עובדים ערכיים ומסורים המטפלים באוכלוסיות המוחלשות ביותר של החברה, אנשים מאוכלוסייה קשת יום שלעיתים עובדי המשרד משמשים עבורה כמשפחתם היחידה. עובדי המשרד עושים עבודה קשה ומפרכת, פיזית ונפשית. חלקם מגיעים הביתה לאחר יום עבודה עייפים ורצוצים לאחר מפגשים המטלטלים את הנפש. לצערי, למרות עבודת הקודש שהם עושים במסירות והאתגרים שעומדים בפניהם, חלקם אינם מתפרנסים בכבוד הראוי להם.

תפקידנו כוועד הוא לשפר את שכרם של העובדים הנפלאים הללו ולדאוג לרווחתם, כך שיתוגמלו בהתאם. החשש הגדול הוא שאם הם לא יתוגמלו כראוי, הם עצמם יהיו זקוקים לשירותי הרווחה. חובתנו כוועד, כהסתדרות, כשירות ציבורי וכמדינה, לאפשר להם להתקיים בכבוד, ונעשה כל שנדרש למענם.

אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא ויוצא מן הכלל עם המשרד, מתוך יחסי אמון, ערכים וכבוד הדדי בכל המישורים, וזאת על מנת לשפר את תנאי השכר ותנאי העבודה ולהגיע לכל עובדי המשרד. עובדי המשרד מטפלים ודואגים לנושאים הרגישים ביותר של החברה ולאנשים הזקוקים לסיוע – לא בכדי מדובר בעובדים עם לב ונשמה הניחנים באופי מיוחד. אני שמח שלוועד העובדים נכנסו איתי חברי ועד מצוינים ואיכותיים. ביחד נעשה את הכל כדי להצעיד את המשרד קדימה. וכמובן, נעשה הכל כדי למנוע פילוג ונפעל תמיד למען אחדות העובדים, כך שכל עובד ירגיש שהמשרד זה כמו משפחה! אני מאמין כי ניתן להגיע להישגים בהבנה ובשיתוף פעולה, כל שצריך הוא רק רצון. חלק מהרצון הוא לסייע לכל עובדת ועובד בכל מה שנדרש לו ולמשפחתו.

בראש ובראשונה להקנות לעובדי הרשות ביטחון תעסוקתי

שלי ירמיהו, יושבת ראש ועד עובדי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כבר עמדה בפני אתגרים רבים בדרך להשגת שלל תנאים והטבות שזקפה לזכות עובדיה בשנים האחרונות. כעת, היא ועובדיה עומדים בפני קריאות חוזרות ונשנות של פוליטיקאים הקוראים לפירוק הרשות. "ברשות קיימת נציגות עובדים חזקה!" היא מרגיעה ומבטיחה עתיד בטוח לעובדים

שלי ירמיהו (צילום: אלבום פרטי)
שלי ירמיהו (צילום: אלבום פרטי)

הכניסה לראשות הוועד הארצי של עובדי רשות מקרקעי ישראל ביוני האחרון הייתה במובנים רבים נקודת שיא מבחינת הגשמת השאיפות שלי. כמי שעוסקת בעשייה חברתית וציבורית למען שוויון וצדק חברתי ועומדת כבר למעלה מעשור בראשות ועד עובדי רמ"י בירושלים, אני שמה לי למטרה לקדם משא ומתן יחד עם ההסתדרות מול האוצר, לטובת חתימה על הסכם קיבוצי מעודכן, שבו נוכל למקסם את מרב התנאים לכלל ציבור העובדים ולתקן עיוותים רבים שפוגעים בהם.

ברמ"י עובדים אנשים נפלאים, מסורים ומקצועיים, שרואים בתפקידם שליחות לאומית לטובת צמיחתה ופיתוחה של מדינת ישראל, אך למרות מאמצינו הרבים וההישגים המרשימים שאנחנו מביאים מדי שנה, אנו עדים לקריאות חוזרות ונשנות של פוליטיקאים הקוראים לפירוק הרשות. אין דבר מתסכל וכפוי טובה מזה. קיימת טענה מסוכנת, לפיה ברגע שיפרקו את רמ״י תיפתר בעיית מחירי הדיור.

מבלי להתייחס לטענות המבקשות לפרק מוסד כל כך חשוב לניהול אדמות המדינה הקטנה, המורכבת והאהובה שלנו, נזכיר לכולם כי ברשות קיימת נציגות עובדים חזקה! ועד העובדים יפעל בראש ובראשונה להקנות לעובדי הרשות ביטחון תעסוקתי, לשמור על זכויותיהם, לשפר את תנאי העסקתם ולדאוג לרווחתם. נבחן את האפשרויות שעומדות לפנינו כדי ליצור בריתות עם נציגי השלטון ולהביא לעצירת הקריאות לפירוק הרשות!
רק לאחרונה נחתם הסכם מענקים, שבעקבותיו קיבלו עובדי ועובדות הרשות מענק של 12 אלף שקלים, ובנוסף תקציב של מיליון וחצי שקלים, שישמש את הוועד הארצי לפעולות רווחה לעובדים. אני גאה ושמחה שנפלה בחלקי הזכות להוביל ולהיות שותפה ביחד עם מנכ"ל הרשות, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, יו"ר הוועד הארצי של הרשות לשעבר ומחזיק תיק רמ"י בהסתדרות, להסכם שמחד מתגמל את עובדי הרשות בגין עבודתם המאומצת, ומאידך ישפר את השירות לאזרחיות ואזרחי מדינת ישראל.

חשוב לציין כי הישג זה מגיע אחרי שלאחרונה עמדנו בפני אתגרים רבים, ובהם היעדר תקציב מדינה ומגפת הקורונה. כעת אנחנו ניצבים בפני אתגר נוסף שמגיע ממקום משמח – הסכם המסגרת החשוב שההסתדרות הביאה למגזר הציבורי. לצד ההישגים המרשימים שבהסכם, הוא למעשה מציב אתגר גדול בפני הוועדים שנדרשים להגיע להסכמי שכר פרטניים במשרדים השונים ובכלל זה לשינוי ועדכון ההסכם הקיבוצי של רמ״י. כחלק מהסכם המסגרת, נקבע תקציב סגור – ״קופסה״, אשר עתיד לשמש לטובת עדכוני שכר פרטניים. הוועד ברשותי הגיש בקשה ליו״ר הסתדרות עובדי המדינה לעדכון ההסכם הקיבוצי של רמ״י והתאמתו למציאות הכלכלית של ימינו.

לתפיסתי, ועד העובדים צריך להשאיר את ניהול הארגון בידי ההנהלה ולעבוד בשיתוף פעולה כשמתעוררות בעיות. כיו״ר ועד עובדים ארצי, אני מתחזקת מערכת יחסים מכובדת ומכבדת בין ההנהלה לוועד ובין הסתדרות עובדי המדינה לוועד העובדים, ובכך אני זוכה לשיתוף פעולה מצד כל הגורמים לשמור ולקדם את האינטרס של העובדים שאותם אני מייצגת.

יש לי הזכות הגדולה להעניק לעובדים את הטיפול הטוב והראוי ביותר

עם ותק של חצי יובל שנים בעבודתו בשירות הציבורי, ארז אלחנן, יושב ראש הוועד הארצי של עובדי רשות האכיפה והגבייה, מוכן לקראת אתגרי העבודה ברשות: "האתגרים דורשים מאיתנו שיתוף פעולה ועמידה איתנה בשמירה על תנאי העובדים וזכויותיהם"

ארז אלחנן (צילום: אלבום פרטי)
ארז אלחנן (צילום: אלבום פרטי)

לעבודתי בשירות הציבורי הגעתי לפני למעלה מ־25 שנה, במהלכן שמשתי במשך 20 שנה כיו"ר ועד העובדים במרכז לגביית קנסות, ולפני כחצי שנה נבחרתי לתפקיד יושב ראש הוועד הארצי של רשות האכיפה. שנים מרתקות ומלאי עשייה אלו, העניקו לי פרספקטיבה רחבה על עבודת המשרד ועל צרכי העובדים בתוכו. אני רואה שליחות ציבורית בתפקידי הנוכחי בוועד העובדים וחש צורך אמיתי לפעול לטובת העובדים ולהגן על זכויותיהם. לא פעם במהלך חייהם העובדים נקלעים למצבים מאתגרים, בפן האישי או המקצועי, שדורשים מתן מענה וסיוע, כך שהבעיה תיפתר על הצד הטוב ביותר תוך שיתוף פעולה עם ההנהלה. אני רואה זכות גדולה ביכולתי להעניק לכלל העובדים את הטיפול הטוב והראוי ביותר שמגיע להם הודות למסירותם ולעבודתם הקשה והמוערכת.

אתגרי העבודה ברשות, ובפרט בתחום זכויות העובדים, הם רבים ומגוונים. כידוע עובדי רשות האכיפה נמצאים לקראת סיומו של משא ומתן על הסכם שכר שנחתם בעבר, בנוסף לעדכוני השכר הרבים שנדרשים בכלל הדרגים – אלה דורשים מאיתנו שיתוף פעולה ועמידה איתנה בשמירה על תנאי העובדים וזכויותיהם. אני מקווה שביחד עם הנהלת הרשות, הסתדרות עובדי המדינה ומשרד האוצר, נגיע להסכם שכר חדש והוגן בהמשך לרפורמות ולחקיקות הרבות בכנסת, המשפיעות באופן ישיר על כלל עובדי הרשות. אני גאה לשמש כיו״ר ועד עובדים בארגון מצטיין שכזה. עובדים ומנהלים שעושים עבודת קודש לא פשוטה אל מול אוכלוסיית החייבים והזוכים בהוצאה לפועל, תוך התמודדות יום יומית במקרים לא פשוטים של גביית חובות לטובת מדינת ישראל במרכז לגביית קנסות. עבודה שכזו דורשת פעולות מדויקות וברגישות הנדרשת לצד הנחישות בהוצאת הגבייה לפועל.

המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה הפך בשנים האחרונות לגוף האכיפה והגבייה היעיל ביותר, שפועל עבור כלל משרדי הממשלה ורשויות מקומיות רבות. אנו עתידים לגדול ולהתפתח, ואני סמוך ובטוח שנציגי האוצר מעוניינים שגם עובדי הרשות יקבלו תגמול הולם על פעילותם הרבה והחשובה לטובת הקופה הציבורית. כיושב ראש ועד ותיק ומנוסה, אני ממליץ תחילה להגיע להידברות עם ההנהלה בכל הסוגיות. נשק השביתה הוא האמצעי ולא המטרה. השביתה הטובה ביותר היא זו שלא התקיימה כלל. תמיד כדאי להתייעץ עם קולגות, ועם נציגי ההסתדרות שמחזיקים בידע רב בכלל הנושאים.

לא אוכל לסיים את דבריי מבלי להוקיר תודה לשותפים היקרים שלי, שבלעדיהם איכות העבודה והטיפול בזכויות העובדים לא היו יכולים להגיע למיצוי מיטבי. בראש ובראשונה, ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי – על הליווי, היוזמה והטיפול הצמוד; לאבי שלמה מ״מ מנהל העמותות; מר אבנר סולטני מחזיק תיק רשות האכיפה בהסתדרות עובדי המדינה; ולמרחב ירושלים בהסתדרות, שהוא ללא ספק המקום הטוב ביותר עבור נציגי עובדים להתפתח ולצמוח לנציגי עובדים מהשורה הראשונה. תודה מיוחדת לדני בונפיל יו״ר המרחב היקר, ולאייל לוי סגן יו״ר המרחב, על הדאגה לכלל העובדים ועל השותפות ההדוקה לאורך השנים. וכמובן, ברצוני להביע את תודתי המיוחדת להנהלת הרשות, מר אורי ולרשטיין מנהל רשות האכיפה והגבייה, ויעקב בן שמעון סמנכ"ל בכיר הון אנושי ומינהל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!