דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות מגזין חגי תשרי|ספטמבר 2023

נסמכים על מקצוענות ותחושת שליחות – זו המהות כולה

הם מנהלים גופים המעניקים שירותים מקיפים לעובדי המדינה, החל מביטחון סוציאלי ועד רווחה ופנאי. לא פלא אם כן, שהדבר המרכזי שמניע את העומדים בראש גופי הסמך השונים, אנשי מקצוע מעולים ועתירי ניסיון, הוא בעיקר תחושת שליחות ונתינה. | הכירו את גופי הסמך של הסתדרות עובדי המדינה

שורה ראשונה: עליזה אוליאל, אהוד סרפיאן, עמית מוכתר
שורה שנייה: רן קופל, אבי שלמה, אתי שלם (צילומים: אלבומים פרטיים)
שורה ראשונה: עליזה אוליאל, אהוד סרפיאן, עמית מוכתר שורה שנייה: רן קופל, אבי שלמה, אתי שלם (צילומים: אלבומים פרטיים)
טל כרמון
דני ואזנה
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:
דני ואזנה
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

רן קופל, סמנכ"ל קרן ההשתלמות של עובדי המדינה: "זו שליחות ומחויבות כלפי הסתדרות עובדי המדינה"

רן קופל (צילום: אלבום פרטי)
רן קופל (צילום: אלבום פרטי)

רן קופל (54) הוא כלכלן בהכשרתו. במשך שנים רבות עסק בתחום הכלכלה והכספים במגזר הפרטי ולפני כשש שנים, מתוך תחושת שליחות, הצטרף להסתדרות עובדי המדינה כמנהל חטיבה ארצי, ובין היתר, שימש כדירקטור בקרן ההשתלמות של עובדי המדינה. לפני כשנה, כשהתפנה תפקיד ניהול הקרן הגיש קופל את מועמדותו לתפקיד ובגיבוי ההסתדרות מונה לתפקיד. "אני חייב לומר שכל הניהול של הקרן וההסתכלות היא מבעד לפריזמה של הסתדרות עובדי המדינה," הוא אומר. "כלומר אני עדיין בשליחות. אם פעלתי במשך שש שנים לטובת עובדי המדינה ולמען תנאי ההעסקה שלהם וההגנה עליהם, אז היום בתפקידי החדש אני פשוט ממשיך את השליחות הזאת מכאן ודואג להם מכיוון אחר – דואג לחסכונות שלהם ולעתידם. זאת עדיין אותה שליחות ומחויבות להסתדרות עובדי המדינה.

תאר בקצרה את פעילות יחידת הסמך
"פעילות קרן ההשתלמות של עובדי המדינה היא בעצם חברה בבעלות משותפת של המדינה (50%) וההסתדרות (50%). אנחנו עושים קרן השתלמות רק לעובדי מדינה, שמעניקה להם הטבות. מצד אחד, אנחנו מטפלים בכל כספי ההשתלמות כמו כל הקרנות האחרות שקיימות במשק; ומצד שני, כיוון שאנחנו חברה ללא כוונת רווח דמי הניהול שלנו נוחים ומאוד אטרקטיביים וזה חלק מההטבות שיש לעובדי המדינה. עמית שבחר להשתייך לקרן שלנו ולא לקרן פרטית אחרת בשוק משלם חצי ומקבל כפול לנוכח התשואות הקיימות השנה.

"הדגש שלנו הוא לא רק על דמי ניהול, אלא גם ובעיקר על השירות הייחודי שמקבלים עובדי המדינה – אצלנו הם צריכים להרגיש בבית. איתי אפשר לדבר תמיד, אני מכיר את העובדים, את הוועדים, זה לא רק דמי הניהול הנמוכים, אלא היחס, השירות והשייכות".

מהם האתגרים לעתיד?
"האתגר הוא להביא לידיעתם של עובדי המדינה את הזכות שיש להם לקבל הטבות כאלה. לצערי, לא כולם מודעים לזה. מיום שנכנסתי לתפקיד, האתגר הכי גדול שלי הוא להביא לידיעתם שיש להם בית וזה המקום הכי טוב בשבילם. בלי הסתדרות עובדי המדינה אין לי סיכוי לעמוד באתגר הזה. אני רוצה להגיד מילה טובה ליו"ר, שהנושא קרוב לליבו וכל כך חשובה לו ההצלחה שלנו, כי בסופו של דבר, זאת בעצם הצלחת הסתדרות עובדי המדינה".

אבי שלמה, ממלא מקום מנכ"ל העמותות של הסתדרות עובדי המדינה: ״אני עושה את העבודה באהבה גדולה״

אבי שלמה (צילום: אלבום פרטי)
אבי שלמה (צילום: אלבום פרטי)

אבי שלמה (58), ממלא מקום מנכ"ל העמותות של הסתדרות עובדי המדינה, כיהן במשך 25 שנה כבעלים של חברת "עמים וטעמים" – מיזם שהקים בעיר עוספיה שבכרמל מתוך כוונה שדרך האוכל, הסיפורים האישיים והמוזיקה, הוא יצליח להפיל מחיצות ולחבר בין אנשים. "אנחנו מדינה מאוד קטנה עם מגוון רחב של עמים, עדות ודתות", הוא אומר. "לצערנו, אנחנו לא מכירים אחד את השני, ובמקרה הפחות טוב, אנחנו לא אוהבים אחד את השני, בלשון המעטה. לכן הקמתי את המיזם בכרמל, שהוא מעין מראה של הארץ כולה, מקום שהוא פסיפס של עמים, דתות ועדות."

את החומות והמחיצות הצליח שלמה לפרוץ עם המיזם המדהים, עד שהגיע משבר הקורונה והוביל אותו מהכרמל השליו היישר לבית ההסתדרות בעיר הגדולה. "התאהבתי בתפקיד ובאנשים. הבנתי פתאום את המשמעות של הענקת גב לאנשים השקופים, לאיש העובד, ומה זה לתת גב למעמד הפועלים. זה הקסים אותי, אני עושה את העבודה באהבה גדולה".

מה עושות העמותות?
"זה מקום שמעצם תפקידו נועד לדאוג לעובדים, בייחוד בדירוג המנהלי של עובדי המדינה, לעטוף אותם במעטפת של שתי ידיים חזקות שדואגות גם לרווחה וגם לקידום מקצועי. אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, מוריד לשטח את רוח המפקד, את האני מאמין שלו, את המסר החשוב שידע זה כוח וידע מוסיף ביטחון ומיטיב עם העובד."

ספר לי על הפעילויות של העמותות
"יש שתי עמותות. האחת נקראת העמותה לקידום מקצועי-חברתי, שבה אנחנו מוציאים את העובדים לקורסים גם בשביל גמולים, בנוסף לקורסים שתורמים לעבודה הספציפית שלהם. אנחנו מוציאים אותם לסמינרים לימודיים של מספר ימים ובסמינרים האלה אנחנו מעניקים להם תכנים שתורמים לידע הכללי שלהם ולידע שנחוץ להם. אנחנו עושים גם פעילויות חד יומיות, הרצאות שוטפות ומעניינות. יצאנו עכשיו בפרויקט שבו חתמנו על הסכם עם סינמה סיטי, שבמסגרתו נקיים עבור כל משרדי ממשלה והגופים שלנו פעילויות מהנות, עם קבלת פנים מהנה והרצאות טובות ומעוררות השראה במגוון נושאים, קידום מעמד האישה, התנהלות פיננסית נכונה, ידע פנסיוני, תזונה נכונה, לחיות בריא – מידע חשוב מאוד לחברים.

"יש לנו עמותה נוספת – העמותה לקידום מודעות חברתית, שכל הפעילות שאנחנו מקיימים במסגרתה היא לקיום סמינרים מחוץ למדינה. אנחנו מוציאים בסביבות 150 קבוצות לסמינרים בחו"ל. בסמינרים האלה אנחנו חושפים את האנשים למורשת יהודית, להיסטוריה היהודית באותו יעד שבו המשתתפים מבקרים, ובמקביל הם מבקרים בגוף המקביל שלהם באותה מדינה. למשל, אם יוצאים לסמינר עובדי משרד המשפטים, אז הם יתארחו במשרד המשפטים של אותה מדינה. כך גם עובדי בית חולים גדול שיתארחו ויבקרו בבית חולים גדול במדינת היעד".

ספר מהם האתגרים לעתיד?
"אופיר אלקלעי, יושב ראש הסתדרות עובדי המדינה שואף יחד איתי ובאמצעות העמותות, להוביל מהפכה בקרב עובדי המדינה ולתת לכולם לימודים ללא הגבלה. זה החזון שלו, שהעמית ירצה ללמוד ואנחנו נעמוד לרשותו ונעניק לו קורסים, אם זה במקום העבודה שלו או במכללה סמוכה למקום העבודה שלו. אנחנו הולכים להוביל פשוט מהפכה – לימודים ללא הגבלה. כל עובד מדינה שהוא עמית אצלנו יכול ללמוד ולרכוש ידע, זה דבר נפלא וחשוב מאוד."

עליזה אוליאל, מנכ"לית הקרן לביטוח הדדי: "לתת את השירות האישי והטוב ביותר שאפשר לעמיתים

עליזה אוליאל (צילום: אלבום פרטי)
עליזה אוליאל (צילום: אלבום פרטי)

את עבודתה בהסתדרות עובדי המדינה החלה עליזה אוליאל לפני 40 שנה. עד תחילת העשור הקודם היא שימשה כמזכירת הקרן לביטוח הדדי ובשנת 2010 מונתה למנכ"לית הקרן. "מעבר לכך שאני מנכ"לית, אני גם מנהלת תפעול – אני עושה את כל התפעול של הקרן", אומרת אוליאל, אימא לשלושה ילדים וסבתא לארבעה נכדים המתגוררת בהר גילה.
על הקרן לביטוח הדדי היא מספרת בגאווה: "הקרן קיימת משנת 1969. כמובן שבמהלך השנים נעשו שינויים, ובהם בתקנון ובמערכת המידע. היא הוקמה כחלק משירותי הרווחה של ההסתדרות, כביטוח חיים סיכוני בלבד שמשלם מענק לעמיתים במקרה של פטירה או במקרה של נכות בתנאים מסוימים. הקרן הזו מבטחת גם את הגמלאים אחרי שהם פורשים ואז הם מבוטחים לפטירה בלבד. דמי החבר מנוכים בכל חודש מתלוש השכר של העובדים והגמלאים. כיום מבטוחים בקרן מעל 87 אלף עמיתים.

"משרדי הקרן ממוקמים בירושלים, ויחד איתי בצוות עובדות מזל קדוש וסמדר משה. כולנו מאוד אוהבות את העבודה שלנו ומשתדלות, בגלל רגישות הנושא, לתת שירות אישי והכי טוב שאפשר לעמיתים".

מהם האתגרים לעתיד?
"לצרף כמה שיותר עמיתים לקרן, לבצע שיווק וחשיפה של הביטוח ההדדי לכל המשרדים. כל הטפסים והמידע הנחוץ נמצאים באתר של הסתדרות עובדי המדינה".

עמית מוכתר, מנכ"ל קופת גמל עמ"י: "זו זכות גדולה עבורי לשמש בתפקיד הזה ולהוביל את הקופה ליעדים חדשים"

עמית מוכתר (צילום: אלבום פרטי)
עמית מוכתר (צילום: אלבום פרטי)

עמית מוכתר, מנכ"ל קופת גמל עמ"י, מכהן בתפקיד כבר משנת 2010. מעל שני עשורים הוא משמש כרואה חשבון ומתמחה בתחום הפיננסי וגופים מוסדיים. את ניסיונו הרב צבר כחבר בוועדות השקעה בגופים מוסדיים. כבעל ניסיון רב בכל נושא הרגולציה וניהול ההשקעות בגופים מוסדיים, הוא משמש כיועץ פיננסי לניהול נכסי משפחות.
קופת גמל עמ"י הוקמה בשנת 1996 על ידי הסתדרות עובדי המדינה, כחלק מרשת הביטחון הפנסיוני של העובדים. הקופה, כקופה ענפית, מיועדת על פי תקנותיה, להפקדות עבור עובדי מדינה, לרבות עובדי משרד הביטחון ולעובדי תאגידים אחרים אשר הארגון היציג שלהם הינו הסתדרות עובדי המדינה. החל משנת 2022, רשאים להצטרף לקופה גם בני זוג של עובדי המדינה וכל המנויים לעיל.

מהי פעילות הקופה?
"זו זכות גדולה עבורי לשמש בתפקיד הזה", אומר מוכתר. "להוביל את החברה ליעדים חדשים בהיבט השירות והחדשנות ולהמשיך לנהל את החברה במקצועיות הגבוהה ביותר, תוך עמידה באתגרי החברה, לרבות בחירת מנהלי ההשקעות הטובים ביותר שיניבו לעמיתי הקופה תשואות טובות, ותוך ניהול הסיכונים הפיננסיים בצורה אחראית ובמטרה לשמור על כספי העמיתים המיועדים לרוב לגיל הפרישה.

"כחלק ממאמצי החברה להגיע למיצוי בתחום ניהול השקעות כספי העמיתים, התקשרה החברה עם שלושה מנהלי השקעות מהגדולים והמוצלחים בשוק ההון: IBI, MORE, ואינפיניטי. מנהלי ההשקעות מנהלים במשותף את כספי העמיתים בהתאם להחלטות שמתקבלות בדירקטוריון החברה".

מהם האתגרים לעתיד?
"האתגר המרכזי בניהול הקופה הוא תיעדוף בין השמירה על רמת דמי הניהול הנמוכים ביותר עבור העמיתים המנהלים את כספיהם בקופה, ובין הרחבת השירותים ושדרוגם למען פיתוח הקופה וקידומה ליעדים חדשים לטובת העמיתים. בתחילת תפקידי, קופ"ג עמ"י הייתה חברה קטנה מאוד. במאמץ רב ובתמיכת הסתדרות עובדי המדינה לאורך השנים, היא צמחה והתרחבה, וכיום בחברה קיים צוות של 20 עובדים המפעיל את כל המערכים: מערך שירות הלקוחות, מערך תפעול המטפל בבקשות מקרב העמיתים לביצוע פעולות בחשבונותיהם, מערך בעלי רישיון בעלי ניסיון רב, שעומדים לשירות עובדי המדינה וכל מי שרשאי להצטרף לקופה, וכמו כן צוות הנהלה המעניק יעוץ משפטי, שמירה על ממשל תאגידי איכותי ועמידה בתקני ביקורת חיצונית ופנימית".

בעמ"י קופת גמל לחיסכון המנהלת כספים שהופקדו בה בשל שנת המס 2008 ואילך, וכקופת גמל לתגמולים לשכירים, תגמולים לעצמאים וקופת גמל אישית לפיצויים על כספים שהופקדו בשל שנות המס שקדמו לשנת המס 2008. בקופה מתנהלים חשבונות לעמיתים שכירים ולעמיתים עצמאים. "אני שמח לבשר, כי לאחרונה הוקם בעמ"י מכשיר חיסכון חדש: קופת גמל להשקעה. ניתנת האפשרות לעובדי המדינה ובני זוגם להפקיד כספים או לנייד כספים קיימים בקופת גמל להשקעה אחרת. כספים אלה נזילים למשיכה והם ינוהלו בדמי הניהול המיטיבים ביותר שקופת עמ"י תוכל לספק ללקוחותיה.

"עמ"י מאפשרת הפקדה אל מגוון מסלולי השקעה, תלויי גיל ומסלולים מתמחים, וגובה מעמיתיה את עלות הניהול בלבד ללא רווחים לבעלי המניות, ולכן דמי הניהול משמעותית נמוכים מהמקובל בגופים הפרטיים. האתגר הוא להעביר את המסר הזה לעובדי המדינה, שלמעשה ההסתדרות פועלת לטובות העובדים ואין כל תכלית אחרת לפעילות הקופה. הקושי בנושא הזה נובע מהעובדה שלגופים הפרטיים יש מערכי שיווק עצומים, סוכנים והשקעה בפרסום במידיות השונות, שיוצרים תודעה שאינה מדויקת בקרב העובדים".

עו"ד אהוד סרפיאן, מנכ"ל קרן גמלאי המדינה: "אנחנו רוצים להגיע לכולם, ולתת להם יותר"

אהוד סרפיאן (צילום: אלבום פרטי)
אהוד סרפיאן (צילום: אלבום פרטי)

עמותת גמלאי עובדי המדינה הוקמה באוקטובר 2011 על ידי הסתדרות העובדים הכללית החדשה, שלוש שנים לאחר שנחתם הסכם עבודה קיבוצי בין המדינה לבין ההסתדרות העובדים, שעסק בהקמת קרן לרווחת גמלאי המדינה בפנסיה תקציבית. על פי ההסכם, העמותה תצרף לשורותיה את גמלאי המדינה בפנסיה תקציבית, כאשר שדירוג השכר שלהם עונה לקריטריונים בהסכם, ותדאג לצרפם לפעילות העמותה. "בתחילת 2013 נקראתי לדגל," אומר עו"ד אהוד סרפיאן, מנכ"ל קרן גמלאי המדינה. "המשימה הראשונה שלי הייתה למצוא מי הם הגמלאים הזכאים. כיום העמותה מוציאה טיולי יום נגישים, ימי כיף, נופשים בארץ ובחו"ל ומובילה בתחום הרווחה ומיצוי זכויות לגיל השלישי. אנחנו מגיעים לכולם, גם לאנשים שמרותקים לבתים.

"העמותה לא עוסקת רק בזכויות של עובדי המדינה, אלא גם בנושאים שמטרידים את ציבור הגמלאים בארץ. אנחנו פועלים גם אקטיבית. צפינו בכתבה ששודרה בטלוויזיה על בית אבות בחיפה שבו התגלתה פרשת התעללות בקשישים, ומיד התגייסנו למאבק ויצאנו להפגין מול בית האבות ובפועל הבאנו לסגירתו עד שהבעיה טופלה. מקרה דומה היה גם בבית אבות בנס ציונה, גם לשם הגענו להפגין. העמותה הובילה את המאבק בקיצוץ הפנסיה".

מה התוכניות והאתגרים לעתיד?
"בקרוב נקלוט אלפי גמלאים מהפנסיה הצוברת לפעילויות שלנו, וזאת התרגשות גדולה עבורנו. בספטמבר נקיים אירוע גדול שיציין עשור לעמותה בהשתתפות אלפי גמלאים. יהיו שם אורחים נכבדים שתמכו ועזרו לנו לאורך השנים. נעמיד לטובת האירוע מערך הסעות ענק, וכולי תקווה שכולם יגיעו, גם אלה שחצו את גיל 100. כמו כן, החלום שלי הוא להרחיב את הפרויקט 'נשארים ביחד'. אנחנו רוצים להגיע לכולם. לקשור בין גמלאי ותיק לגמלאי צעיר יותר, אני רואה מה זה עושה לגמלאית בת 104, ניצולת שואה, שגרה בקומה שנייה בלי מעלית, כשגמלאית חברה מגיעה אליה ומקריאה לה כתבות מעיתונים, מדברת איתה ומכינה לה אוכל, זה מפיג את הבדידות ונותן טעם מחודש לחיים".

אתי שלם, מועדון טוב: "האתגר המרכזי הוא להיות רלוונטיים"

אתי שלם (צילום: אלבום פרטי)
אתי שלם (צילום: אלבום פרטי)

מועדון הצרכנות לעובדי המדינה נועד לתת לעובדים הטבות וזכאויות מיוחדות. "עובדי המדינה זכאים להצטרף בחינם למועדון ההטבות האטרקטיבי, שמציע את המגוון הרחב ביותר של תכנים במחירים מעולים בתחומי התרבות, הפנאי, הביטוח, הפיננסים והצרכנות. חברי המועדון זכאים לקבל כרטיס אשראי "טוב" בפטור מלא מדמי שימוש, בנוסף לשורת הנחות במעמד החיוב במאות נקודות מכירה ברחבי הארץ ו-"גיפטכארד" המקנה 17% הנחה בעשרות רשתות.

"חברי המועדון גם זכאים להצטרף לביטוח בריאות משלים ולביטוח שיניים (ללא חיתום בשלושה חודשים ראשונים מההצטרפות לשרות המדינה), וליהנות ממחירים מעולים בביטוחי רכב, דירה, משכנתא, חיים ונסיעות לחו"ל. המועדון מציע שרות מתקדם ונגיש הכולל אתר אינטרנט מודרני ואפליקציה ייעודית המאפשרת ביצוע כל הפעולות בכף היד, לרבות מימוש הנחות בעשרות מסעדות ובתי קפה במעמד תשלום החשבון".

מהם האתגרים שלכם במועדון טוב ?
"האתגר המרכזי הוא להיות רלוונטיים. המשמעות של רלוונטיות היא שמירה מתמדת על היצע עדכני של תכנים ושירותים, שיתנו מענה לכל סוגי האוכלוסייה (גיל, מגדר, רמת חיים ומקום מגורים) על גבי פלטפורמה נגישה ומודרנית המתעדכנת כל הזמן, והכל במחירים אטרקטיביים תוך שמירה על מגבלות תקציב צמודות מאוד. אתגר נוסף וחשוב מאוד הוא להרחיב כל העת את מעגל המשתמשים על מנת שתקציבי החברה והמועדון יחולקו באופן הכי שוויוני שניתן בין העמיתים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!