דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום כיפור התשפ"ד

זה בית כנסת? קשה לנחש

בית הכנסת בקמפוס אוניברסיטת תל אביב (צילום: איתי איילון)
בית הכנסת בקמפוס אוניברסיטת תל אביב. הקונוסים הפתוחים לשמים מכניסים אור שמש מסונן לאולמות הפנימיים (צילום: איתי איילון)

המבנה החריג והמרשים של בית הכנסת ע"ש צימבליסטה בקמפוס אוניברסיטת תל אביב תוכנן על ידי האדריכל השווייצרי מריו בוטה. הוא נחנך לפני 25 שנה ובאחרונה הוכרז לשימור | ביקור באולם תפילה שניצב בין מדעי הרוח למדעים המדויקים

מיכאל יעקובסון
מיכאל יעקובסון
אדריכל וכותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בבית הכנסת הזה לא יתפללו ביום הכיפורים. המבנה הייחודי, המטופח והמרהיב, יהיה סגור היות שאינו משרת קהילה רגילה, אלא את הסטודנטים, החוקרים והעובדים בקמפוס אוניברסיטת תל אביב ברמת אביב, וכל אלה ייעדרו מהקמפוס הנעול ביום הקדוש. אך גם בימי החול סביר להניח שבית הכנסת ומרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה, ששוכן במקום בולט בלב הקמפוס, עומד ריק במשך רוב שעות היום. מתקיימות בו תפילות ומפעם לפעם פעילויות תרבות שונות. נראה, אם כך, שזהו המבנה הכי פחות שמיש בקמפוס.

ובכלל, כשעומדים מולו קשה לנחש שמדובר בבית כנסת. המבנה הוא בעל חזות פיסולית שאינה מרמזת על תוכנו. הוא מורכב מגוש תיבתי מרכזי, אטום ברובו לסביבה, למעט פתח כניסה רחב שכולל משטחי זכוכית אטומה שאינה מאפשרת הצצה פנימה.

מבואת הכניסה. פתח רחב וזכוכית אטומה שאינה מאפשרת מבט פנימה (צילום: איתי איילון)
מבואת הכניסה. פתח רחב וזכוכית אטומה שאינה מאפשרת מבט פנימה (צילום: איתי איילון)

מהגוש המרכזי מתנשאים לגובה של קרוב ל-14 מטרים שני קונוסים רחבים הפתוחים בקצותיהם העליונים אל השמים, ודרכם חודרות קרני שמש מסוננות אל שני אולמות ההתכנסות, שנקבעו בתחתית כל אחד מהם – אולם אחד לבית כנסת; והשני – רב תכליתי. (הבניין כולל גם חדרי לימוד, תצוגה ומשרדים).

מבט מאולם התפילה אל פתח הקונוס העילי. הריבוע המרכזי מסנן את האור ונותן פתרון אקוסטי (צילום: איתי איילון)
מבט מאולם התפילה אל פתח הקונוס העילי. הריבוע המרכזי מסנן את האור ונותן פתרון אקוסטי (צילום: איתי איילון)
אולם התפילה. ארון הקודש מוקף באבן בעלת שקיפות שמדגישה את המוקד המרכזי באולם (צילום: איתי איילון)
אולם התפילה. ארון הקודש מוקף באבן בעלת שקיפות שמדגישה את המוקד המרכזי באולם (צילום: איתי איילון)
האולם הרב תכליתי. לא רק ליהודים. מאפשר להשתמש בו גם לטקסי מאמינים מדתות שונות (צילום: איתי איילון)
האולם הרב תכליתי. לא רק ליהודים. מאפשר להשתמש בו גם לטקסי מאמינים מדתות שונות (צילום: איתי איילון)

צורתו החריגה של המבנה נועדה לעורר אצל הצופה סקרנות וחידתיות. שני הקונוסים, הצומחים מגוש מלבני אחד מייצגים באופן סמלי, על פי האדריכל, את החילונים והדתיים בעלי הבסיס המשותף. אבל זה לא לגמרי מדויק, משום שהאולם הרב תכליתי נועד לאפשר גם לבני שאר האמונות מבין באי הקמפוס לערוך בו את טקסיהם.

התורם קבע את זהות האדריכל ומיקום בית הכנסת

את בית הכנסת, שנחנך ב-1998 בנוכחות נשיא המדינה עזר ויצמן, תרם יהודי-שוויצרי, מהלך לא יוצא דופן בקמפוסים אקדמיים. אך בשונה מהמבנים האחרים שנבנו באוניברסיטה התל אביבית עד אותה עת, כאן קבע התורם לא רק את זהות האדריכל – השוויצרי מריו בוטה (Botta, יליד 1943), אלא גם את מיקומו המרכזי של המבנה, במגרש האחרון והנדיר, לצד צומת הצירים המרכזי של הקמפוס, בין בנייני הפקולטות למדעי הרוח, מדעים מדויקים ומוזיאון "אנו", ולצד הכיכר והמדשאה המרכזיים.

בית הכנסת חריג בסביבתו. יכול היה להיבנות בכל מקום בעולם (צילום: איתי איילון)
בית הכנסת חריג בסביבתו. יכול היה להיבנות בכל מקום בעולם (צילום: איתי איילון)

התוצאה חריגה בנוף הבנוי בלב הקמפוס, סביבה המתהדרת במבנים של בטון חשוף, צנועים בחומריותם. מבנים אלה מהווים דוגמה מגוונת ליצירתם של אדריכלים ישראלים בולטים, ששמרו לאורך השנים על קו עיצובי דומה. בוטה, כמנהגו, התעלם מאופי הבינוי ומהסביבה בכלל, ותכנן מבנה שיכול היה להיבנות בכל מקום אחר בעולם, ונועד למשוך את תשומת הלב ולהדגיש את פועלם של התורם והאדריכל.

האדריכל תכנן גם את הרהיטים

המבנה עשיר בפרטים ייחודיים: חומרים, צורות ועיצובים ברמת גימור גבוהה, החל ממגוון חיפויי אבן בחוץ ובפנים (כמו האדריכל גם חלק מעובדי הביצוע הובאו מחו"ל), ועד לצורת הגג המורכבת.

פריטי תאורה וריהוט בבית הכנסת (צילומים: איתי איילון)
פריטי תאורה וריהוט בבית הכנסת (צילומים: איתי איילון)

בוטה, שמתמחה גם בעיצוב רהיטים, היה אחראי לעיצוב כל פרטי הריהוט באולם התפילה – במה, עמוד תפילה, ארון הקודש, מערכות הישיבה למתפללים וכל גופי התאורה. הכורסאות במבואה עוצבו במקור על ידי האדריכל לה-קורבוזיה.

הכורסאות שבמבואה עוצבו במקור על ידי לה-קורבוזיה (צילום: איתי איילון)
הכורסאות שבמבואה עוצבו במקור על ידי לה-קורבוזיה (צילום: איתי איילון)

העיסוק באור, שניכר בחיבור בין גושי הבניין ובאולמות עצמם, נמשך גם בעיצוב ארון הקודש המוקף באבן בעלת שקיפות שמדגישה את המוקד המרכזי באולם התפילה.

בית כנסת בקמפוס: להמחיש רוחניות

בתי כנסת בקמפוסים אקדמיים בישראל זכו במשך השנים לתשומת לב מיוחדת מצד אדריכלים, ולחלקם חזות פיסולית ועיצוב פנים המבקש להמחיש רוחניות באמצעים של חומר, אור וצורה.

בית הכנסת בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית. זיכה את מתכנניו בפרס רכטר (צילום: מיכאל יעקובסון)
בית הכנסת בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית. זיכה את מתכנניו בפרס רכטר (צילום: מיכאל יעקובסון)

הבולט מכולם הוא המוקדם שבהם (1956), שתכננו היינץ ראו ודוד רזניק, בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית בירושלים. זהו מבנה כיפתי בוהק בלובנו שזיכה את מתכנניו בפרס רכטר.

בית הכנסת בקמפוס הר הצופים. מהחלון נשקפת העיר העתיקה (צילום: מיכאל יעקובסון)
בית הכנסת בקמפוס הר הצופים. מהחלון נשקפת העיר העתיקה (צילום: מיכאל יעקובסון)

בקמפוס הר הצופים שילב האדריכל רם כרמי (1983) את בית הכנסת במכלול הבנוי וללא הפרדה, ובחר להתמקד בפתח חלון טריפטיכון שנמצא בקצה אולם התפילה, ממנו נשקפת העיר העתיקה ובמרכזו נשקף הר הבית. ארון הקודש שמהווה לרוב את המוקד המרכזי באולם התפילה מפוצל כאן לשניים ומצוי בגומחות משני צדי החלון.

בית הכנסת בטכניון. גג פירמידלי הפוך (צילום: מיכאל יעקובסון)
בית הכנסת בטכניון. גג פירמידלי הפוך (צילום: מיכאל יעקובסון)

בית הכנסת בקמפוס הטכניון בחיפה, בתכנונו של אהרן קשטן (1969), הוא מבנה קופסתי הנשען על עמודים ולראשו גג פירמידלי הפוך.

באוניברסיטת בר-אילן העניק זלמן ענב (1990) אזכור של סמל המגן דוד לבית הכנסת המשמש גם כבית מדרש.

בית כנסת לעומת כנסייה

בית הכנסת ע"ש צימבליסטה הוא הראשון שתכנן בוטה. לקראת הפרויקט הוא סייר בארץ והתרשם מבתי כנסת מונומנטליים (כמו אלה שתכנן נחום זולוטוב בבאר שבע, וזה שתכננו צבי הקר ואלפרד נוימן בבה"ד 1), אך בחר לדבוק בגישתו ובסגנון האופנתי לתקופתו – צורנות וחומריות האופייניות לפוסטמודרניזם.

באולם התפילה. צורנות וחומריות האופייניות לפוסטמודרניזם. המחיצות לעזרת הנשים הן תוספת של המתפללים שבוטה נאלץ להסכים לה (צילום: איתי איילון)
באולם התפילה. צורנות וחומריות האופייניות לפוסטמודרניזם. המחיצות לעזרת הנשים הן תוספת של המתפללים שבוטה נאלץ להסכים לה (צילום: איתי איילון)

עד תכנון בית הכנסת בקמפוס, פעל בוטה בשווייץ וסביבתה, ויצר בעיקר מבני משרדים, מגורים וגם כמה כנסיות. התוצאה בתל אביב מרהיבה, גם אם אינה מצליחה להשיג את המבנה המרהיב שהשלים בוטה (שנתיים לפני חנוכת בית הכנסת), בכפר נידח בהרי האלפים השוויצרים – כנסיית יוחנן המטביל (San Giovanni Battista).

כנסיית יוחנן המטביל שתכנן האדריכל מריו בוטה בשוויץ. פיתוח אדריכלי מתוחכם (צילומים: מיכאל יעקובסון)
כנסיית יוחנן המטביל שתכנן האדריכל מריו בוטה בשוויץ. פיתוח אדריכלי מתוחכם (צילומים: מיכאל יעקובסון)

בשני הפרויקטים בוטה קיבל אמנם חופש פעולה ותמיכה בהיקף נדיר (הוא הקפיד לציין זאת בפרסומים רבים), אך בהשוואה בין השניים, הכנסייה עשירה יותר – לא רק בצורניותה וחומריותה, אלא גם בפיתוח האדריכלי המתוחכם שלה ושל סביבתה.

המבנה הצעיר ביותר שהוכרז לשימור

בית הכנסת בתל אביב משולב עם אתר הזיכרון לחללי האוניברסיטה שנפלו במלחמות ישראל, אתר שהוא יצירה פיוטית מקורית שיצר ב-1985 האמן מיכאל גרוס, חתן פרס ישראל (ב-2000). אתר הזיכרון חפור בקרקע וכולל אזור התייחדות המעניק למבקרים אתנחתא משאון הקמפוס ונקודת מבט חלופית ורב-חושית על הסביבה. בעורף האתר ניטעה חורשה של עצי ארץ ישראל.

עם הקמת בית הכנסת איבד האתר משהו מבידודו בחורשה, כשמבנה הדת מתנשא גבוה מאחור, ובכך יוצר את החיבור הבלתי נמנע בין המלחמות והיהדות.

אתר הזיכרון לחללי האוניברסיטה שיצר האמן מיכאל גרוס. אזור התייחדות (צילום: איתי איילון)
אתר הזיכרון לחללי האוניברסיטה שיצר האמן מיכאל גרוס. אזור התייחדות (צילום: איתי איילון)

לאחרונה, בצעד יוצא דופן הכריזה עיריית תל אביב-יפו על בניין בית הכנסת כמבנה לשימור. אמנם בין האוניברסיטה לאדריכל בן ה-80 מוסכם כי לא יעשה כל שינוי במבנה ללא הסכמתו, אך בעירייה ביקשו לעגן את המבנה במצבו המקורי. בכך, הוא הפך למבנה החדש והצעיר ביותר בישראל שהוכרז לשימור, רק 25 שנה לאחר הקמתו.

שעת תפילה. איכות בנייה גבוהה, תחזוקה קפדנית (צילום: איתי איילון)
שעת תפילה. איכות בנייה גבוהה, תחזוקה קפדנית (צילום: איתי איילון)

מצבו הנוכחי של בית הכנסת מרשים למדי – הוכחה לאיכות בנייה גבוהה, כמו גם לתחזוקה קפדנית. עם זאת, המתפללים לא קיבלו את ההפרדה המזערית שתכנן האדריכל בין עזרת הנשים לזו של הגברים ודאגו להוסיף מחיצות. אלה לא עוצבו על ידי האדריכל, והדבר ניכר. באופן מפתיע וכנראה מתוך חשש ממלחמות היהודים, הסכים בוטה למהלך ורק הורה שהמחיצות ישמשו בזמן תפילה, ואחריו יקופלו ויאוחסנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!