דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

"נעשה לגולדה עוול": סרטו של דני קושמרו חושף את יומני הלשכה של ראש הממשלה בזמן מלחמת יום כיפור

50 שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, נחשפים החומרים הרגישים בסרט התיעודי "יומני גולדה-הותר לפרסום" של העיתונאי דני קושמרו והבמאי יריב מוזר, ששודר בקשת 12

גולדה מבקרת פצועים בבית חולים (צילום: רון אילן, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
גולדה מבקרת פצועים בבית חולים (צילום: רון אילן, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
אורן דגן

50 שנה מאז מלחמת הכיפורים, ארכיון המדינה חושף בימים אלו לראשונה את יומני הלשכה של ראש הממשלה בזמן המלחמה, גולדה מאיר.

הסרט התיעודי "יומני גולדה-הותר לפרסום" של העיתונאי דני קושמרו והבמאי יריב מוזר, ששודר אתמול (רביעי) בקשת 12, מציג תמונה חדשה לגבי התפקוד של גולדה בזמן המלחמה. הסרט שמבוסס על הספר "יבוא יום ויפתחו את הארכיונים" של ההיסטוריונים ד"ר חגי צורף וד"ר מאיר בוימפלד מציג תמונה מורכבת שמבוססת על מסמכים שטרם נחשפו, בה נחשפת ראש הממשלה כמי שהובילה את המלחמה ביד רמה, להישגים היסטוריים שהובילו לחתימת הסכם השלום עם מצרים.

"יצאנו מהמלחמה שותפים לתסכולים של מי שחוו את המלחמה ואת המחיר הנורא ששילמנו", אמר ד"ר צורף לקושמרו. "עם אותם כעסים ואמונות שנטעו בנו, שאפשר היה למנוע את המלחמה, שגולדה אשמה ולכן פרצה המלחמה".

"כשפותחים את הארכיונים, מהמסמכים עלה סיפור שונה, הרבה יותר מורכב, הרבה יותר מאוזן, ושנעשה לגולדה עוול. היא הפכה להיות לדמות שנואה בציבוריות הישראלית".

קושמרו שאל אותו באופן ברור: "אז אתה חושב שהדימוי של גולדה בציבוריות הישראלית חייב להשתנות?". "חייב להשתנות", ענה ד"ר צורף בנחרצות. "50 שנה עברו, נפתחו מסמכים, נפתחו ארכיונים. האם נחזור כל הזמן על הנרטיב הזה, מבלי לפקפק כהוא זה בנכונות שלו? מדוע?".

דרך פרסום חלקים רבים מהיומנים של לשכת ראש הממשלה, שנחשפו רק עכשיו לציבור, מציגים קושמרו ומוזר את התמונה המדינית שבה ישראל נמצאה מרגע המתקפה המצרית. וגם את העובדה שממשלת ישראל פנתה 15 פעמים למצרים, טרם המלחמה, בבקשה לפתוח במשא ומתן לשלום ונענתה בסירוב.

את היומנים כתב ראש הלשכה של גולדה, אלי מזרחי, שהיה עד להחלטות ולדיונים מאחורי הקלעים של המלחמה. היומנים נכתבו בכתב ידו ורק שנים לאחר מכן הם מוקלדים ומועברים לראש השב"כ יעקב פרי ומסווגים כסודי ביותר, עד לחשיפתם בימים אלה.

גולדה מבקרת חיילים בחזית הדרום (צילום: רון אילן, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
גולדה מבקרת חיילים בחזית הדרום (צילום: רון אילן, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)

הסרט עוקב אחרי תפקודה של גולדה בימי המלחמה, ההתמודדות שלה עם הגנרלים, פורום "המטבח של גולדה", שאיתו היא מתייעצת והמהלכים הבינלאומיים שהיא מניעה מול ארצות הברית.

הסרט של קושמרו ומוזר לא חוסך ביקורת מגולדה, ומעלה לכל אורכו את המחיר הכבד של המלחמה. "היא ידעה שהצליחה של התעלה תעלה במחיר של אבדות רבות", שאל קושמרו את אבנר שלו, עוזרו של הרמטכ"ל דוד אלעזר בזמן המלחמה. "כן, דדו אמר לה את זה. שמע, זו מלחמה. וזה שיחזיק יותר זמן מעמד, יתגבר, יקום ראשון, הוא ינצח. זה קשה תמיד לשני הצדדים, אין מלחמה דלוקס". ענה שלו. "היא הבינה את זה. היא הבינה לעומק".

ראש הממשלה גולדה מאיר מציגה את הממשלה החדשה במליאת הכנסת, בירושלים, 1974 (מתוך אוסף התצלומים הלאומי)
ראש הממשלה גולדה מאיר מציגה את הממשלה החדשה במליאת הכנסת, בירושלים, 1974 (מתוך אוסף התצלומים הלאומי)

"אני משוכנע שההיסטוריה צריכה לזכור אותה אחרת", אמר ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, לקראת סופו של הסרט. וד"ר בוימפלד השווה את התנהלות גולדה לזו של בגין במלחמת לבנון. "בגין התמוטט, פה הייתה מנהיגה שעם 2,600 הרוגים במלחמה היא לא התמוטטה בשום שלב. וצריך להעריך מנהיגים שממשיכים להנהיג גם בשעות הקשות".

"אנחנו בכלל, כעם", הוסיף בוימפלד, "אנחנו מתחשבנים כל הזמן ולא יודעים להעריך. בטח אנשים יהרגו אותי שאמרתי עליה דברים טובים. אבל זה מה שאני חושב".

את הסרט "יומני גולדה" אפשר למצוא במאקו VOD

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!