דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

נתניהו: "מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם"; גנץ: "אתה זה שבוחר ללבות את האש"

עשרות מפגינים ניסו למנוע את תפילת "כל נדרי" בכיכר דיזינגוף, בעקבות הצבת מחיצה להפרדה בין נשים לגברים, בניגוד לפסיקת בית המשפט | חולדאי: "לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו"

עימותים בין מפגינים למתפללים במהלך תפילת "כל נדרי" בכיכר דיזנגוף בתל אביב, ביום כיפור (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
עימותים בין מפגינים למתפללים במהלך תפילת "כל נדרי" בכיכר דיזנגוף בתל אביב, ביום כיפור (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

עימותים התפתחו בכיכר דיזנגוף אתמול (ראשון), ערב יום הכיפורים, בין מאות תושבי תל אביב למארגני תפילת "כל נדרי" מישיבת "ראש יהודי", בכיכר דיזינגוף. מארגני התפילה ניסו לחצוץ בין גברים לנשים, בניגוד לפסיקת בית המשפט שדחה את ערעורם על החלטת עיריית תל אביב-יפו שלא לאפשר את התפילה בכיכר המרכזית בעיר בהפרדה מגדרית.

עימותים אירעו אמש גם בכיכר הבימה ובכיכר המדינה, שם נעשו ניסיונות הפרדה דומים – וגם היום לא היה שקט בתל אביב. סמוך לקניון TLV נעשה ניסיון לתפילה בהפרדה, ובמקום תועדו דחיפות הדדיות בין המתפללים לתושבים ומפגינים. גם בכמה מוקדים אחרים בתל אביב מפגינים ניסו לסכל תפילות בהפרדה במרחב הציבורי, בין היתר באמצעות שירה או בכך שגברים התיישבו במקום המיועד לנשים, ולהפך.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בצאת יום כיפור: "עם ישראל ביקש להתאחד ביום הכיפורים בבקשת סליחה, מחילה ואחדות בתוכנו. לתדהמתנו, דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל. אני, כמו רוב אזרחי ישראל, דוחים זאת. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, התייחס בפוסט בפייסבוק לעימותים והאשים את הגרעין החרד"לי. "מקפידים להסביר לנו – במאור פנים שיש רק גירסה אחת של היהדות, הגירסה שלהם, והם דורשים שבשם הסובלנות גם בשכונה שלנו הם יחליטו מה מותר ומה אסור".

ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, הגיב על התקריות בצאת יום הכיפורים ואמר כי "לצערי אתמול בערב החליטו גורמי קיצון דתיים ומשיחיים לרמוס את החלטת בית המשפט והקימו הפרדה בין גברים לנשים בתפילת ערב יום הכיפורים".

לדבריו, "קהל של מוחים, תושבות ותושבי העיר, מנעו מן התפילה בכיכר דיזנגוף להתקיים בצורתה הבלתי חוקית. מאז מלחמת יום הכיפורים, 50 שנה, לא הזעיקו אותי במהלך החג. אני רוצה להבהיר בצורה ברורה – אני לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו. בתל אביב-יפו אין מקום להפרדה והדרה מגדרית במרחב הציבורי. גורמים שלא יכבדו את הוראות העירייה והחוק לא יקבלו יותר היתרים לפעול במרחב הציבורי בעיר".

עימותים בין מפגינים למתפללים במהלך תפילת "כל נדרי" בכיכר דיזנגוף בתל אביב, ביום כיפור (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
עימותים בין מפגינים למתפללים במהלך תפילת "כל נדרי" בכיכר דיזנגוף בתל אביב, ביום כיפור (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)

חולדאי הגיב לביקורת כלפיו ואמר: "באשר לנושא האכיפה בשטח החלטתי לאחר דיון מעמיק, בשילוב הגורמים העירוניים ומשטרת ישראל, חצי שעה לפני כניסת החג, לא להכניס כוחות משטרה על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור תוך כדי קיום התפילה, על מנת לא לייצר הסלמה מיותרת ולשמור על קדושת החג. אכיפה והפעלת כוח הייתה עלולה להבעיר את השטח ולייצר הסלמה מיותרת. זו החלטת מדיניות שלי שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי שיום זה משמעותי עבורו".

"דרדור האירוע היה נותן פרס ותמונת ניצחון לגורמי הקיצון שמאיימים על העיר. אירועי ערב כיפור הם עוד דוגמא עצובה ומדאיגה לפילוג בחברה שלנו", הוסיף חולדאי. "מה הפלא? כשהמנהיגות שלנו עצמה נמנעת מלהגיד בפה מלא שאת פסיקות בג"ץ יש לקיים, היא פותחת את הצוהר לגורמי קיצון לקחת את החוק לידיים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בחשבון הטויטר: "ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי. ישראל היא מדינה יהודית! ודמוקרטית. בחמישי הקרוב אקיים תפילת ערבית בכיכר".

יו״ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, התייחס גם הוא לאירועים: ״במשך 75 שנה הצליח רוב גדול של הישראלים להגיע להסכמות על המרחב הציבורי ביום הכיפורים, כך שיותאם לפי הקהילה. 75 שנה הצליחו ציבורים לכבד האחד את השני למרות השוני, ולא הכניסו פוליטיקה ליום הכיפורים. כעת, מי שהחליט להפריד בינינו – הצליח לחלל גם את היום הקדוש הזה בכפייה ובשנאת חינם".

"ומי אם לא ראש הממשלה, מחולל השנאה הגדול ביותר, הוא זה שבוחר כעת ללבות את האש, ביחד עם פוליטיקאים שהחליטו להפוך את המרחב הציבור שלנו – לאזור אסון", הוסיף גנץ. "‏אני קורא לכל המנהיגים לגלות אחריות, ולהפסיק את השיח ואת המעשים מחרחרי המדון. ‏לציבור אני מבקש להגיד, יש היגיון לאפשר למרחב הציבורי להתנהל לפי מאפייני האוכלוסייה, ובמקרה הזה התקבלה פסיקה נכונה לטעמי, שהסמיכה את עיריית תל אביב לקבוע את הנהלים. אך חשוב מכך, עלינו לזכור – במקום שבו יש מי שמדרדרים אותנו למלחמת אחים, המשימה של כולנו היא למנוע אותה".

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

כוח קפלן הוציא הודעה מטעמו: "ביום הכיפורים נחשפנו לתכנית זדונית, סדורה ומתוכננת היטב, של קנאים דתיים שניסו להפר פסיקות בתי המשפט במטרה לכפות הדתה קיצונית ומשיחית על המרחב הציבורי החילוני ברחבי הארץ. זהי אותה חבורה שמנסה להפוך את ישראל לדיקטטורה משיחית, חבורה שממנה יוצאים שורפי תינוקות והמעודדים אותם והתומכים בהם".

"אנו רואים בחומרה רבה את ניסיון ההשתלטות על המרחב הציבורי על ידי עמותות הממומנות מכספי המיסים של הציבור הליברלי, המקבלות רוח גבית מנבחרי הציבור שניצבים בחזית ההפיכה המשטרית", הוסיפו. "זהו עוד שלב בהפיכה המשטרית שמתרחשת בישראל וניסיון להפוך לנורמה מרחב ציבורי שמוכתב על ידי הרבנים הקיצוניים ביותר דוגמת דב ליאור וצבי טאו. הם מעוניינים בישראל נוסח הטאליבן ומול כך חובה להתגונן. הציבור החילוני והליברלי במדינת ישראל לא יסבול ולא יכיל פגיעה באמונותיו ובאורחות חייו. אלו המבקשים לשנות את דמותה ישראל מבית הלאום של העם היהודי כולו למדינת האורתודוכסיה נוסח אבי מעוז יגלו מולם את עם ישראל החופשי מתקומם מולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!