דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חשד לתרמית: חברת הנדל"ן רום-כנרת עשויה להותיר את לקוחותיה ללא תמורה

החברה שניהלה מספר קבוצות רכישה וגבתה סכומים גבוהים מלקוחותיה, הוכרזה כמי שלא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, ועשויה להותיר את הלקוחות ללא הדירה שביקשו לרכוש | נאמני החברה: "עשתה שימוש ממולח במערכת שיווק משומנת אך אף פרויקט לא הושלם"

הערים בת ים וחולון מכיוון הים התיכון (צילום: משה שי/פלאש90)
הערים בת ים וחולון מכיוון הים התיכון (צילום: משה שי/פלאש90)
דוד טברסקי

נאמני חברת הנדל"ן רום-כנרת הכריזו בבית המשפט שהחברה אינה יכולה לעמוד בהתחייבויות שלה למאות המשקיעים שציפו לרכוש דרכה דירה במסגרת קבוצת רכישה, זאת חודש לאחר שהוכרזה כחדלת פירעון.

רום-כנרת, שבראשה עומד עו"ד אילן ששון, עוסקת בניהול קבוצות רכישה במרכז הארץ, וניהלה מספר קבוצות רכישה של דיירים שביקשו לרכוש דירה באופן מאורגן. לפני כחודש החברה החלה להראות קשיים פיננסיים מול בעלי החוב שלה והוכרזה כחדלת פירעון. אמש (שלישי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הנאמנים של החברה, עורכי הדין אהוד גינדס ושי מילוא, טענו שיש חשש לכך שהחברה הובילה תרמית מול לקוחותיה, ואם אכן ישווקו בסופו של דבר דירות בחלק מהפרויקטים בהם השקיעו הדיירים מאות מליוני שקלים, הן יהיו יקרות משמעותית ממה שהובטח, בעוד בפרוייקטים אחרים אין וודאות שיעמדו כלל. גינדס ומילוא מונו כנאמנים של רום-כנרת לאחר שהנושים שלה, בנק לאומי, טענו שישנו חשש שהחברה לא תוכל לעמוד בפירעון חובותיה.

לטענת גינדס ומילוא, הבעלים אילן ששון, והנאמן על כספי רוכשי הדירות, ויהודה הראל, עזבו את בארץ עם תחילת המשבר וקשה להוציא מהם תשובות. "החברה עשתה שימוש ממולח במערכת שיווק משומנת אך אף פרויקט לא הושלם", מסרו גינדס ומילוא.

כעת הנאמנים ידרשו מבית המשפט לאפשר להם להעביר את הפרויקטים לחברות אחרות, כך שיוכלו לסיים את בנייתם שם, לעבור לידי הרוכשים או לפצותם ולהחזיר את החובות לנושים ולשאר הצדדים שלקחו חלק בעסקה, ברובם הבנקים והגופים החוץ בנקאיים שמימנו אותה, הקבלנים, העיריות ועובדי החברה.

מלבד חברי קבוצת הרכישה, כרגע לא ברור מה יעלה בגורל כספיהם של עובדי החברה, שהצטרפו להליכים בטענה שמאז חודש יולי לא שולם השכר שלהם. כספי רוכשי הדירות הוקפאו עוד באוגוסט ובהמשך נודע להם שהכספים שלהם, המנוהלים בקרן נאמנות בבנק דיסקונט, רוקנו.

הפרויקטים בהם מושקעים רוב הזכאים לדירה בקבוצת הרכישה של החברה סובבים סביב פרויקט Sea Tower בבת ים. מדובר בקומפלקס של חמישה בניינים ובו כ 450 יחידות דיור, אך בינתיים לא הושלמה בנייתו של אף בניין. הנאמנים מצאו שכל הפרוייקטים נמצאים בחובות לעירייה, לקבלנים ולצדדים נוספים, ובחלקן התבצעו רכישות שלא דווחו. בחלק מהבניינים תהליך הבנייה נמצא בשלבי האישורים הראשונים בלבד ומהווים סיכון עוד יותר גדול עבור חברי קבוצת הרכישה להצליח לקבל השקעתם חזרה או לממש את הדירה.

קבוצת רכישה היא התארגנות של אנשים פרטיים המעוניינים לרכוש קרקע ובניית פרויקט מגורים משותף כאשר הקבוצה מאתרת את הרוכשים, את המיקום, הקבלן ושאר מבצעי הפרויקט. אחת הטענות לפריחתן של החברות הללו, ולסיכון שהן נושאות, הוא שסביבת הריבית הגבוהה נתנה רוח גבית לפעילותן, בין היתר כי הן נחשבות למקור מימון בטוח עבור יזמים, כאשר הן משווקות במחירים התחלתיים זולים יותר ממחיר השוק ובעלות פוטנציאל רווח גבוהה יותר בגלל הטבות המס ויעילות מימון בסביבה בה החוב על הלוואות גדל.

עם זאת, למרות שמחיר התחלתי של דירה בקבוצת רכישה משווק לרוב במחיר זול יותר, הוא יכול להשתנות משמעותית לאורך תהליך התכנון, הבנייה ועד רגע מסירת המפתחות – ועל כן נחשב לסיכוני יותר. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ציינה שבשנה האחרונה נרשמה ירידה של 38% בהתחלות הבנייה בפרויקטים של קבוצות רכישה. גם כיום, מספר שנים לאחר שפרשיות של קבוצות רכישה התגלו כתרמיות, מאות רוכשי דירות שהעבירו את כספם ליזמים פושטי הרגיל ענבל אור, שעומדת היום למשפט, ואלדד פרי, שנרצח לפני שנתיים על ידי אחד הדיירים שלו, נשארו ללא דירה ו ללא פיצוי.

הנאשמים המוזכרים בכתבה מחברת "רום-כנרת" טרם הציגו בפני בית המשפט את תגובתם להאשמות נגדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!