דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אילנה קרטיש חידשה את הסומו בישראל והוכתרה לסגנית אלופת אירופה: "התאהבתי בספורט הזה"

קרטיש (33), שהייתה 4 פעמים ברציפות סגנית אלופת אירופה בהיאבקות, הפכה לספורטאית הישראלית הראשונה שמתחרה תוך שבוע בשני ענפים שונים, באליפויות אירופה ועולם | בנוסף להצלחות בספורט, קרטיש מנסה להיבחר למועצת העיר נשר | בראיון ל'דבר' היא אומרת: "אני תמיד אוהבת לעשות משהו חדש ולהפתיע"

לוחמת הסומו אילנה קרטיש (צילום: אלבום פרטי)
לוחמת הסומו אילנה קרטיש. "ראיתי מולי יריבות מפחידות, עם ניסיון רב" (צילום: אלבום פרטי)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אילנה קרטיש עשתה החודש היסטוריה והפכה לספורטאית הישראלית הראשונה המתחרה תוך שבוע בשני ענפים שונים, באליפויות אירופה ועולם. קרטיש התחילה עם זכייה במדליה הראשונה אי פעם של ישראל באליפות אירופה בענף הסומו והמשיכה להשתתפות באליפות העולם בהיאבקות.

"הגשמתי חלום, עשיתי משהו שאני מאוד אוהבת ועשיתי היסטוריה". אומרת קרטיש בראיון ל'דבר'. "אני גאה בעצמי, השגתי את המקסימום בשביל הסומו, שהוא ענף חדש בישראל".

אילנה קרטיש עם מדליית הכסף באליפות אירופה בסומו (צילום: איגוד הסומו בישראל)
אילנה קרטיש עם מדליית הכסף באליפות אירופה בסומו (צילום: איגוד הסומו בישראל)

את השבוע המאתגר והמוצלח התחילה קרטיש עם זכייה במדליית כסף באליפות אירופה שנערכה בבולגריה, ענף ספורט שהחלה לעסוק בו רק בשנה האחרונה. "לא ציפיתי בכלל לזכות במדליה", אומרת קרטיש. "זאת הייתה תחרות ראשונה, פחדנו רצח. הקרבות מאוד קצרים, כל שנייה שאת ממצמצת, את יכולה להפסיד. ראיתי מולי יריבות מפחידות, עם ניסיון רב ורצף של מדליות. לא ציפיתי למדליה, אבל אני תמיד אוהבת לעשות משהו חדש ולהפתיע".

"15 שנה השקעתי בג'ודו, פתאום הרבה מהתרגילים שלי כבר לא היו מותרים"

קרטיש בת ה-33, היא אמא לשתי בנות. את צעדיה הראשונים בעולם הספורט החלה בגיל חמש בענף הג'ודו, אצל אביה אלכסנדר, שהיה סגן אלוף ברית המועצות בענף. "15 שנה השקעתי בג'ודו. הייתי בין הטובות בנבחרת, גדלתי בדור של ירדן ג'רבי ואליס שלזינגר, הייתי בטופ הארצי", היא אומרת, "ב-2010 האיגוד העולמי החליט לשנות את החוקים, מה שגרם לערעור של המקום שלי. פתאום הרבה מהתרגילים שלי כבר לא היו מותרים".

במקביל, קיבלה קרטיש הזדמנות יוצאת דופן לצאת ולהתחרות בענף ספורט חדש, בו מעולם לא התאמנה ולא הכירה. "איגוד ההיאבקות הציע לי לצאת לתחרות בחו"ל על חשבונם", היא נזכרת. "זה היה רגע מאוד כיפי, אז ברור שהסכמתי. ממש בתחרות הראשונה, בלי לדעת ממש את החוקים, לא ידעתי איך נראה המזרון ומה אני עושה, אבל זכיתי במדליה".

את הניסיון הרב שצברה כספורטאית בענף הג'ודו, קרטיש לקחה שלב קדימה בענף ההיאבקות. היא יצרה לעצמה סגנון ייחודי וחדש, המשלב את מה שלמדה בג'ודו, סגנון המקשה על היריבות שלה. לשיאה הגיעה עם ארבע שנים רצופות כסגנית אלופת אירופה בהיאבקות בין השנים 2013-2016 והגעה לאולימפיאדת ריו 2016.

אילנה קרטיש בשמינית גמר ההיאבקות באולימפיאדת ריו 2016 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
אילנה קרטיש בשמינית גמר ההיאבקות באולימפיאדת ריו 2016 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

לענף הסומו היא הגיעה בעקבות פנייה שקיבלה כמאמנת ראשית במועדון יוניפייט חיפה שעוסק בענפי הג'ודו, היאבקות והסמבו. "פנה אלינו המנכ"ל לשעבר של ענף הסומו. הוא שמע שאנחנו פועלים במספר רחב של ענפים ואוהבים להתנסות בדברים חדשים. הוא התייעץ איתנו מה ניתן לעשות, סיפר שיש איגוד שכבר לא פעיל. התאהבנו בענף הספורט הזה. מההיסטוריה שיש מאחוריו, איך את יוצאת לקרב ואיך את נלחמת".

קרטיש, ביחד עם אביה אלכסנדר ומספר שותפים נוספים, החליטו להקים מחדש את איגוד הסומו בישראל, שבהתאחדות העולמית דוחפים אותו להפוך בעתיד לענף אולימפי. הצד הראשון היה לאסוף ספורטאי עבר מענפים אחרים כדי להקים מחדש את הנבחרת. במהלך התהליך גילו קרטיש ושותפיה שאחד המתאמנים במועדון שלהם הוא מאמן סומו ובעבר היה אלוף אירופה בסומו ומדליסטית באליפות העולם.

"הוא היה הראש לכל הדבר הזה. הוא מסר לנו את כל הידע בנושא, אימן אותנו. בנינו תוכנית מקצועית לכמה ספורטאי עבר שאיחדנו מענפי הסמבו, הג'ודו והיאבקות. איחדנו את העולמות השונים האלו, התקדמנו יפה מאוד, למדנו את הענף ונסענו לאליפות אירופה בפעם הראשונה".

אילנה קרטיש (משמאל) בקרב סומו במהלך המשחקים האירופיים. "לא שמעו עלינו ופתאום באנו ונתנו בראש" (צילום: באדיבות המצולמת)
אילנה קרטיש (משמאל) בקרב סומו במהלך המשחקים האירופיים. "לא שמעו עלינו ופתאום באנו ונתנו בראש" (צילום: באדיבות המצולמת)

אחרי המדליה ההיסטורית של קרטיש, הוסיפה הנבחרת שתי מדליות ארד שגיא חיילו במשקל פתוח ונבחרת ישראל בתחרות הקבוצתית. "זאת הייתה סנסציה, הפתענו מאוד את כל המדינות האחרות. לפני זה לא שמעו עלינו ופתאום באנו ונתנו בראש. יש לנו סגנון מאוד מיוחד. אנחנו יותר מעניינים, אנחנו עושים תרגילים, הפלות. לא רגילים לזה בעולם של הסומו וזה עובד לנו יפה מאוד".

"סומואיסטית בסטייל של ג'ודו והיאבקות"

מה הדברים שלקחת איתך מהאבקות והג'ודו לסומו?
"לקח לי שנתיים להבין איך אני לוקחת את מה שלמדתי בג'ודו ולעשות בהיאבקות. עכשיו יכולה לקחת לי אולי עוד שנה, רק להבין איך אני משלבת את מה שלמדתי בג'ודו ובהיאבקות בתוך הסומו. אנחנו עובדים הרבה על זה עם המאמן ניקולאי קוז'חוב. זה עדיין יהיה להמשיך את הסגנון שלי בתוך הסומו. זה החוזק שלי. אני לא הולכת להיות סמואיסטית בסטייל של הסומו. אני הולכת להיות סומואיסטית בסטייל של ג'ודו והיאבקות. זה מה שמייחד אותנו".

לוחמת הסומו אילנה קרטיש. "הסומו חיזק אצלי את המקומות שלא הייתי טובה בהם בהיאבקות" (צילום: אלבום פרטי)
לוחמת הסומו אילנה קרטיש. "הסומו חיזק אצלי את המקומות שלא הייתי טובה בהם בהיאבקות" (צילום: אלבום פרטי)

איך עושים את המעבר מאליפות אירופה בסומו לאליפות העולם בהיאבקות?
"היה לי יתרון מאוד גדול שהסומו חיזק אצלי את המקומות שלא הייתי טובה בהם בהיאבקות. קודם כל זה מחזק את הרגליים פיזית. העמידה יותר כפופה. העבודה יותר יציבה. זה רק נתן לי יותר תועלת לבוא יותר מוכנה להיאבקות. בסך הכל זה מאוד דומה. הסגנון הטכני שלי בהיאבקות זה אותו סגנון שאני מתאבקת איתו שנים על גבי שנים. הכל נשאר אותו דבר, הסוויץ' היחידי הוא רק בעניין של החוקים. ולשנות את הסגנון הטכני מבחינת הזמנים כי בהיאבקות זה קרב של 6 דקות ולא קרב של 10-20 שניות".

ארבעה ימים בלבד אחרי שזכתה במדליית הכסף, החלה קרטיש את אליפות העולם בהיאבקות בסרביה. המתאבקת הישראלית הפסידה בשמינית הגמר לקסניה בוראקובה מרוסיה. "זאת יריבה שאני לא מכירה. היא הייתה פיזית חזקה ממני. מה שהגביל אותי ליישם את הטכניקה שלי. אני חושבת שאם אני אמשיך לתקן את הטעויות הקטנות ולחזק את עצמי פיזית, אני רואה את עצמי כפוטנציאל להגיע לאולימפיאדה בפריז".

אילנה קרטיש עם שלל המדליות שלה בענף ההיאבקות (צילום: מרי רון)
אילנה קרטיש עם שלל המדליות שלה בענף ההיאבקות (צילום: מרי רון)

קרטיש תצא בחודש אפריל לתחרות הקריטריון האירופאי באזרבייג'ן ותנסה להשיג את שני הכרטיסים האולימפיים שיחולקו בתחרות. אם לא תגיע לגמר, תקבל הזדמנות אחרונה בתחרות הקריטריון העולמי בטורקיה במאי. "המתאבקות שכבר עשו את הקריטריון לא יהיו ואנחנו נשארות מספר מצומצם יותר של ספורטאיות, מתחרות על שלושת המקומות האחרונים".

במקביל להצלחות שלה בספורט, קרטיש פעילה בבחירות למועצת העיר נשר ורצה ברשימת "כן לנשר" של ראש העיר המכהן רועי לוי. "אני חושבת שאני הדמות הכי נכונה והכי מקצועית שיכולה להיות בתחום הספורט, כדי להרים בעיר את הדור הצעיר ולפתח גם את הענפים האישיים. יש לנו כמה פרויקטים עתידים לספורט בעיר ואני מאמינה שאנחנו בידיים טובות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!