דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מעל 80% מאוכלוסיית נגורנו-קרבאך ברחה מהאזור כי העתיד אינו בטוח: "רוצים לחיות כארמנים"

ממשלת ארמניה הודיעה שיותר מ-97,700 בני אדם, מתוך כ-120,000, נמלטו מאז תקפה אזרבייג'ן והורתה לחמושים באזור להתפרק מנשקם | ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן טען: "מדובר במעשה ישיר של טיהור אתני וגירוש אנשים ממולדתם"

ארמנים עוזבים את חבל נגורנו-קרבאך (צילום: AP/Vasily Krastianinov)
ארמנים עוזבים את חבל נגורנו-קרבאך (צילום: AP/Vasily Krastianinov)

יציאתם של יותר מ-80% מאוכלוסיית נגורנו-קרבאך מעלה שאלות לגבי תוכניותיה של אזרבייג'ן למובלעת הארמנית בעקבות כיבושה בשבוע שעבר.

ממשלת ארמניה הודיעה אתמול בערב (שישי) כי יותר מ-97,700 בני אדם, מתוך אוכלוסייה של כ-120,000, נמלטו לארמניה מאז נחתם הסכם הפסקת האש לפיו תפורק הרפובליקה הארמנית בנגורנו-קרבאך. ממשלת הרפובליקה הודיע על פירוקה של הרפובליקה לאחר שלושה עשורים של עצמאות.

אנשים רבים עמדו בתור במשך ימים כדי להימלט מנגורנו-קרבאך. זאת מכיוון שהדרך היחידה לארמניה, שהיא הררית ומתפתלת, התמלאה בכלי רכב שנעו בקצב איטי מאוד.

שרת הבריאות הארמנית, אנאהיט אוונסיאן, אמרה שמספר אנשים, ביניהם קשישים, מתו במהלך הדרך לארמניה, משום מותשים ובתת-תזונה. "היו בדרכים יותר מ-40 שעות ולא לקחו איתם אפילו תרופות".

פליטים מנגורנו-קרבאך בארמניה (צילום: AP Photo/Vasily Krestyaninov)
פליטים מנגורנו-קרבאך בארמניה (צילום: AP Photo/Vasily Krestyaninov)

ביום חמישי טען ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, כי יציאתם של ארמנים מנגורנו-קרבאך מסתכמת ב"מעשה ישיר של טיהור אתני וגירוש אנשים ממולדתם". משרד החוץ של אזרבייג'ן דחה בתוקף את האשמותיו של פאשיניאן, ואמר כי עזיבתם של ארמנים היא "החלטתם האישית והפרטית ואין לה שום קשר להעברה בכפייה".

לורנס ברורס, מומחה לקווקז מהארגון הלונדוני צ'טהאם האוס, אמר שלא סביר שמספר משמעותי של ארמנים יישארו בנגורנו-קרבאך וכי "השטח יהפוך להומוגני".

"אם אתה מגדיר טיהור אתני כפעולות שנעשות בכוח או באמצעות הפחדה במטרה לגרום לאוכלוסייה לעזוב" המשיך ברורס, "אז כך בערך נראתה השנה האחרונה בנגורנו-קרבאך".

במהלך שלושת העשורים של הסכסוך באזור, אזרבייג'ן ובדלנים בתוך נגורנו-קרבאך, לצד בעלות ברית בארמניה, האשימו זה את זה בהתקפות ממוקדות, מעשי טבח ומעשי זוועה אחרים, והותירו אנשים משני הצדדים חשדניים וחוששים.

כוחות צבא אזרבייג'אן אחרי כיבוש חלק בנגורנו-קרבאך (צילום: משרד ההגנה האזרי/AP)
כוחות צבא אזרבייג'אן אחרי כיבוש חלק בנגורנו-קרבאך (צילום: משרד ההגנה האזרי/AP)

בעוד אזרבייג'ן התחייבה לכבד את זכויותיהם של ארמנים באזור, רובם בורחים כעת, משום שהם אינם מאמינים שהרשויות של אזרבייג'ן יתייחסו אליהם בצורה הוגנת ואנושית או שיאפשרו להם לקיים את שפתם, דתם ותרבותם.

"עזבתי את סטפנקרט עם תקווה קלה שאולי משהו ישתנה ואחזור בקרוב, והתקוות הללו נגוזו לאחר שקראתי על פירוק הממשלה שלנו", אמרה הסטודנטית אני אבאג'יאן בת ה-21 לסוכנות הידיעות AP. "אני לא רוצה לחיות עם האזרבייג'נים", אמר נארין קרמיאן, בן 50. "אולי יש כמה אנשים שיחזרו לבתיהם. אני לא רוצה את זה. אני רוצה לחיות כארמני".

ארמנים מנגורנו-קרבאך יושבים על שרידי משוריינים (צילום: AP/Vasily Krastianinov)ביום שני בלילה התפוצץ מיכל בתחנת דלק שבה אנשים עמדו בתור כדי למלא את רכביהם כדי לברוח לארמניה. לפחות 68 בני אדם נהרגו וכמעט 300 אחרים נפצעו, כאשר יותר מ-100 אחרים עדיין נעדרים לאחר הפיצוץ.

ביום שישי, שירות החירום הממלכתי של משרד הפנים של נגורנו-קרבאך אמר כי 170 שרידים וחלקי גופות נאספו ויישלחו לארמניה לזיהוי DNA. אונסיאן, שרת הבריאות הארמנית, אמרה כי 142 בני אדם שנפצעו לאחר פיצוץ מיכל הדלק נלקחו לטיפול בארמניה וכי חלקם במצב קשה מאוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!