דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"רוצים להזדקן בכבוד": משמרת מחאה לכבוד יום האזרח הוותיק הבינלאומי

הארגונים "נכה, לא חצי בן אדם" ו"ותק" קראו לממשלה לשנות את סדר העדיפויות להצמיד את קצבאות הזקנה לשכר המינימום. הארגונים קראו לממשלה להחזיר לראש סדר העדיפויות הלאומי את בריאותם, כלכלתם ורווחתם של האזרחים הוותיקים

משמרת מחאה בצומת קפלן בתל אביב, לרגל יום האזרח הוותיק הבינלאומי (צילום: דוברות נכה לא חצי בן אדם)
משמרת מחאה בצומת קפלן בתל אביב, לרגל יום האזרח הוותיק הבינלאומי (צילום: דוברות נכה לא חצי בן אדם)
הדס יום טוב

הארגונים "נכה, לא חצי בן אדם" ו"ותק" קיימו היום (ראשון) משמרת מחאה בצומת קפלן בתל אביב לרגל יום האזרח הוותיק הבינלאומי שחל היום.

בשנת 2003, על רקע המצב הביטחוני והמיתון, שונה מנגנון הצמדת הקצבאות. קצבת האזרח הוותיק הוצמדה למדד המחירים לצרכן במקום לשכר הממוצע במשק. מאז, המדד קפא, ואיתו גם הקצבה שעומדת היום על סכום בסיסי של 1,680 שקלים ליחיד עד גיל 80 ו- 1,775 שקלים לאדם מעל גיל 80 שהם כ-1,000 שקלים מתחת לקו העוני.

הארגונים דורשים להצמיד את קצבאות הזקנה לשכר המינימום, ולהחזיר לראש סדר העדיפויות הלאומי את בריאותם, כלכלתם ורווחתם של האזרחים הוותיקים. "ברור לכל שמצב זה אינו מתקבל על הדעת וחייבים לשנותו מידית, כבר בתקציב המדינה הקרוב", אמרו ראשי הארגונים. "אנו דורשים שקצבת האזרח הוותיק תהיה שווה לערכה אל מול שכר המינימום ערב שינוי הצמדתה".

משמרת מחאה בצומת קפלן בתל אביב, לרגל יום האזרח הוותיק הבינלאומי. "כולנו נרצה להזדקן בכבוד" (צילום: דוברות נכה לא חצי בן אדם)
משמרת מחאה בצומת קפלן בתל אביב, לרגל יום האזרח הוותיק הבינלאומי. "כולנו נרצה להזדקן בכבוד" (צילום: דוברות נכה לא חצי בן אדם)

לדבריהם, לצד המחדל הכלכלי, בריאותם הרופפת של האזרחים הוותיקים לא חייבת להיות גזירת גורל. "המדינה חייבת להשקיע יותר משאבים בהגברת מחקר, פיתוח וחינוך לאריכות חיים בריאים ומניעת מחלות זקנה, יסודות אלו ישפרו את היכולות של שירותי הבריאות והרווחה להתמודד עם אתגרי הגיל השלישי שהולכים וגוברים משנה לשנה ויהוו אתגר לאומי בשנים הבאות".

"קואליציית הארגונים להזדקנות בריאה"

הארגונים קוראים יחד לממשלה לשנות את סדר העדיפויות. "ההפגנה אינה פוליטית והיא נוגעת לכולם, לכל הקשת הפוליטית ומכל מגוון הדעות, כולנו נזדקן ביום מן הימים, וכולנו נרצה להזדקן בכבוד".

"מיצוב מחדש של האזרחים הוותיקים הוא הדבר הנכון במדינתנו היקרה שאותה בנו סבינו וסבתנו, אבותינו ואימהותנו ואנו מחויבים מוסרית לעשות הכל, בכל הנחישות הנדרשת, כדי לאפשר להם חיים בכבוד, בבריאות וברווחה".

מוקדם יותר התאגדו מספר גופים שפועלים בתחום הזקנה בישראל להקמת "קואליציית הארגונים להזדקנות בריאה", שתפעל לקדם מדיניות להתמודדות עם הזדקנות האוכלוסייה, יחד עם גופי הממשל ושותפים נוספים.

הקואליציה מורכבת מגופים בולטים בתחום הזקנה: הסתדרות הגמלאים, קדם – האיגוד לקידום קהילות דיור למבוגרים, האגודה לזכויות החולה, האגודה הישראלית לגרנטולוגיה, עמותת אביב לניצולי שואה, CareGivers israel, עמותת עמדא, איגוד העמותות למען הזקן בישראל, חברת המחקר הבינ"ל לקסידייל, חברת Sanofi u וחברת MSD.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!