דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מספר המשרות באנרגיה מתחדשת ברחבי העולם כמעט הוכפל בעשור האחרון

התעסוקה העולמית במגזר הקיפה 13.7 מיליון עובדים בשנת 2022, עלייה של 87% מ-2012 | 40% מהמשרות בתחום אנרגיית השמש אוישו על ידי נשים | רוב המשרות מרוכזות בסין, הודו, ארה"ב, ברזיל, יפן, ויאטנם, פולין, גרמניה ספרד ואוסטרליה

עובדת במפעל ליצירת פאנלים סולאריים בהודו (צילום: AP Photo/Mahesh Kumar A.)
עובדת במפעל ליצירת פאנלים סולאריים בהודו (צילום: AP Photo/Mahesh Kumar A.)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

התעסוקה בתחום האנרגיה המתחדשת מתרחבת משמעותית ברמה העולמית ואיתה גם הפוטנציאל להגדלת שוויון מגדרי, כך מגלה דו"ח משותף חדש של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מתחדשת (IRENA).

על פי הדו"ח, בשם 'אנרגיה מתחדשת ומשרות: סקירה שנתית 2023', התעסוקה העולמית באנרגיה מתחדשת הגיעה ל-13.7 מיליון בשנת 2022, עלייה של מיליון מאז 2021 ושל 7.3 מיליון בסך הכל בשנת 2012.

הדו"ח מצא שאנרגיה מתחדשת היא מקור משיכה להשקעות הולכות וגוברות, מה שמוביל ליצירת מקומות עבודה חדשים במספר הולך וגדל של מדינות. עם זאת, כמו בשנים קודמות, רוב המשרות מרוכזות בכמה מדינות, שהעשירייה המובילה של המדינות מהוות גם 85% מאנרגיית שמש, בעיקר סין, המהווה 41 אחוז מהכלל העולמי. עשר המדינות המובילות במספר העובדים בתחום הן הודו, ארה"ב, ברזיל, יפן, ויאטנם, פולין, גרמניה, ספרד ואוסטרליה, מייצגות את רוב התקנים ברמה העולמית והן ממלאות תפקידי מפתח בייצור ציוד, הנדסה ושירותים נלווים בתחום האנרגיה המתחדשת.

על פי הסקירה השנתית, תחום האנרגיה הסולארית הפוטו-וולטאית (PV) היה שוב המעסיק הגדול ביותר בשנת 2022, ויצר 4.9 מיליון מקומות עבודה, שהם יותר משליש כוח העבודה הכולל במגזר האנרגיה המתחדשת. לאנרגיה המופקת מכוח המים ולדלק ביולוגי היה מספר דומה של מקומות עבודה כמו ב-2021, כ-2.5 מיליון כל אחד, ואחריהם לאנרגיה המופקת מאנרגיית רוח עם 1.4 מיליון מקומות עבודה.

מתקיני פאנל סולאר על גג בניין בארה"ב (צילום: AP Photo/Michael Conroy, File)
מתקיני פאנל סולאר על גג בניין בארה"ב (צילום: AP Photo/Michael Conroy, File)

המחקר מדגיש כי איכות המשרות חשובה לא פחות מהכמות שלהן. כדי לקדם צדק חברתי, המעבר לעתיד אנרגיה נקייה יותר צריך להיות צודק וכולל עבור כולם; עובדים, מפעלים וקהילות. לפיכך, מסגרות קוהרנטיות ומשולבות הן הכרחיות, תוך התמקדות בשכר, בטיחות תעסוקתית ובריאות וזכויות בעבודה, ומבוססות על דיאלוג חברתי יעיל נכתב. הדו"ח מציין מסמך ארגון העבודה העולמי בשם 'קווים מנחים למעבר צודק לעבר כלכלות וחברות בנות קיימא מבחינה סביבתית לכולם' אשר תפקידו לספק התייחסות מרכזית לקביעת מדיניות ולפעולות לתמיכה במעבר צודק שממשלות ובעלי עניין אחרים יכולים להסתמך עליו.

הדו"ח מתייחס להשפעת המעבר לאנרגיה מתחדשת על עובדים בענף האנרגיה, וטוען שכדי ליצור 'מעבר הוגן' שלא יפגע בעובדים, הוא חייב גם לכלול גם פיתוח כוח עבודה וגיוון. הדו"ח מדגיש את הצורך להרחיב את ההשכלה וההכשרה של עובדים, ולהגדיל את הזדמנויות הקריירה לבני נוער, מיעוטים וקבוצות שוליים.

לדברי המחברים, הגדלת השוויון המגדרי גם היא חיונית. נכון לעכשיו, משרות באנרגיה מתחדשת נותרות בחלוקה לא שוויונית בין גברים לנשים. על פי הדו"ח, נכון לעכשיו, לטכנולוגיה הסולארית יש את האיזון המגדרי הטוב ביותר בהשוואה למגזרים אחרים, עם 40 אחוז מהמשרות בידי נשים. פוטנציאל זה מהווה אופציה להגדלת השוויון המגדרי בתעשייה ובכלל ועל כן יש לראות את התחדשות האנרגיה גם כמקדמת שוויון.

עוד עולה מהדו"ח שמדינות רבות מגלות עניין מוגבר במיקום שרשראות אספקה ​​ויצירת מקומות עבודה בשטחיהן, עם תמיכה ממדיניות תעשייתית מתאימה. לפי הדו"ח, הולך יד ביד עם הרצון הגובר להפחית את חוסר הביטחון באספקת האנרגיה. סין נקטה בהצלחה במגוון רחב של מדיניות תעשייתית זו במשך כמה שנים. לאחרונה, האיחוד האירופי, הודו, יפן, דרום אפריקה וארה"ב הכריזו על יוזמות להמרצת ייצור מקומי. עם זאת, על פי הדו"ח, מדינות יצטרכו למצוא דרכים לשלב מאמצי לוקליזציה עם המשך שיתוף פעולה גלובלי במרדף אחר מעבר אנרגיה שאפתני.

פרנצ'סקו לה קמרה, מזכ"ל אירנה, ציין כי: "2022 הייתה עוד שנה יוצאת דופן עבור משרות באנרגיה מתחדשת, על רקע האתגרים המתרבים. יצירת עוד מיליוני מקומות עבודה תדרוש קצב הרבה יותר מהיר של השקעות בטכנולוגיות מעבר אנרגיה. מוקדם יותר החודש הסכימו מנהיגי ה-G20 להאיץ את המאמצים לשלש את קיבולת האנרגיה המתחדשת העולמית עד 2030 בהתאם להמלצות שלנו לקראת COP28. אני קורא לכל קובעי המדיניות להשתמש במומנטום הזה כהזדמנות לאמץ מדיניות שאפתנית שמניעה את השינוי המערכתי הדרוש".

מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי, גילברט פ. הונגבו, אמר עם פרסום הדו"ח: "כדי לנצל את ההזדמנויות המשמעותיות להשגת תעסוקה מלאה, פרודוקטיבית ובבחירה חופשית, הכלה חברתית ועבודה הגונה לכולם במהלך המעברים המורכבים הללו, יש צורך לפתח וליישם מדיניות ספציפית לצמיחה מאקרו-כלכלית כוללת, מפעלים בר-קיימא, פיתוח מיומנויות, התערבויות אקטיביות אחרות בשוק העבודה, הגנה חברתית, בטיחות ובריאות תעסוקתית וזכויות אחרות בעבודה, ומציאת פתרונות חדשים באמצעות דיאלוג חברתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!