דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מידעו"ס 102 | ספטמבר 2023

מן הכנס / התעללות והזנחה בילדים - הקשר ומניעה

(קרדיט: depositphotos)
(קרדיט: depositphotos)

על כנס חרוב הבין–לאומי השלישי

כרמית כץ

כנס חרוב הבין–לאומי השלישי התקיים בתאריכים 18-17 במאי 2023 בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בירושלים. הכנס נערך בשיתוף פעולה של מכון חרוב וביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד באוניברסיטה העברית.

מכון חרוב עוסק בהכשרה אינטר–דיסציפלינרית של אנשי מקצוע בנושא התעללות והזנחה בילדים וכן במחקר של התופעה, מתוך התפיסה שהתעללות בילדים כרוכה במגוון גורמים: תוך–אישיים, בין–אישיים וסביבתיים, ושיש לה השלכות מרחיקות לכת על התפתחותו התקינה של הילד. בכנס הושם דגש על ההקשר שמתרחשת בו התעללות בילדים, על ההשלכות שלה ועל סוגיות של מניעה: הדרכים שמאפשרות למנוע פגיעה, לטפל טוב יותר בנפגעים ולהפחית נזקים שניוניים.

מטרת הכנס הייתה לקדם פורום בין–לאומי שיעסוק בהתעללות בילדים במגוון דיסציפלינות: מדעי החברה, מדעי הרוח, עבודה סוציאלית, חינוך, משפטים, קרימינולוגיה, רפואה, סיעוד ובריאות הציבור. השתתפו כ–170 איש, מישראל ומרחבי העולם, כולל ארה"ב, קנדה, דרום– אפריקה, פינלנד, איטליה, גרמניה, אנגליה, ספרד, איחוד האמירויות, אוגנדה ועוד. המשתתפים ייצגו מגוון מקצועות, שירותים ומוסדות אקדמיים.

הכנס כלל ארבע הרצאות מליאה, 22 מושבים מקבילים, פוסטרים וקבלת פנים, כמפורט להלן.

את הרצאת המליאה הראשונה נשא דיוויד אולדס, פרופ' לרפואת ילדים מאוניברסיטת קולורדו בארה"ב, מנהל–שותף במרכז לחקר רפואה מונעת של המשפחה והילד וההוגה והמפתח של תוכנית NFP (Nurse Family Partnership), המקדמת ביקורי בית של אחיות בבתי משפחות. תוכנית NFP נוסתה ונחקרה באוכלוסיות שונות מזה עשרות שנים וזכתה לשבחים בהקשר של מניעת התעללות בילדים. בהרצאתו בכנס, תחת הכותרת: "Improving the Life Chances of Mothers and Children in Need with Home-Visiting by Nurses", פרופ' אולדס פרש את עקרונות התוכנית, התפתחותה, הבסיס האמפירי שלה והרלוונטיות שלה למניעת התעללות והזנחה של ילדים. תוכנית NFP נועדה לשפר את תוצאות ההיריון, את בריאותם והתפתחותם של ילדים ואת בריאות האישה, ורואה אותן כמכלול אחד. כיום, היא משרתת מדי שנה יותר מ–60,000 משפחות בארה"ב וכ–18,000 משפחות בשבע מדינות אחרות.

(קרדיט: depositphotos)
(קרדיט: depositphotos)

את המושב שכלל את הרצאתו של פרופ' אולדס הנחתה פרופ' אביגיל גבירץ, חברת סגל בביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד באוניברסיטה העברית ובמחלקה לפסיכולוגיה במכון REACH ב–Arizona State University.

בהמשך הוענקה לראשונה מלגה לזכרו של פרופ' גרי מלטון, שהיה חוקר מוביל בתחומי ההתעללות בילדים וההגנה על זכויות ילדים ומילא תפקיד מהפכני בשיפור מדיניות ההגנה על ילדים. פרופ' מלטון היה חלוץ בתחומו ומקור השראה לרבים. המלגה, שהוקדשה לחדשנות במניעה, ניתנה לד"ר אוהד גרין, על עבודתו בפיתוח אפליקציית "Parenting for Lifelong Health (PLH) ParentApp". האפליקציה מאפשרת לכל משפחה, עם מכשיר נייד חכם וגם בלעדיו, להשתמש בשירותיה של תוכנית הורית חינמית, מהנה ואמפתית, ולקבל חומרי הורות יקרי ערך ומבוססי–ראיות להתמודדות עם דחק הורי.

את הרצאת המליאה השנייה בכנס נשאה פרופ' לינדה ת'רון, פרופ' לפסיכולוגיה חינוכית מאוניברסיטת פרטוריה ומ–North-West University שבדרום– אפריקה. עבודתה הקלינית והמחקרית של פרופ' ת'רון, שזכתה להערכה בין–לאומית רחבה, מתמקדת בחוסן של ילדים ובני נוער בתוך הקשרי החיים הייחודיים שלהם. הרצאתה בכנס, תחת הכותרת: " Resilience to Child Maltreatment: What Are The Differentially Impactful Protective Mechanisms?", התמקדה במנגנונים של חוסן אצל ילדים נפגעי הזנחה והתעללות ובאופן שאנשי מקצוע ומערכות רווחה יכולים להשתמש במשאבי החוסן המגוונים של ילדים – ברמה האישית, הבין–אישית והמערכתית – כדי לסייע להם לצלוח אירועי חיים קשים. פרופ' ת'רון הציגה את הבעייתיות של מודלים של חוסן המתמקדים בפיתוח החוסן האישי של ילדים בלבד ומבליעים בתוכם את התפיסה שהילד, ולא סביבתו, הוא המחולל של החוסן שלו. היא הדגישה את הצורך בזיהוי ובנייה של מודלים אקולוגיים של חוסן הלוקחים בחשבון את המשאבים הקיימים בכל ילד, ואת נקודת מבטם של הילדים על משאבים אלו.

את הרצאת המליאה השלישית נשאה פרופ' כריסטין ווקרלי מ–McMaster University הקנדית ו–North-West University הדרום–אפריקנית. פרופ' ווקרלי היא עמיתה במרכז ללימודי ילדות, פסיכיאטריה ומדעי המוח באונטריו, קנדה, ורופאת ילדים; היא גם כותבת אקדמית מובילה ועורכת ראשית של כתב העת Child Abuse & Neglect. מחקרה מתמקד בבני נוער נפגעי התעללות והזנחה, בחוסנם ובבריאותם הנפשית, וכן בחוויות של שחזור הטראומה. פרופ' ווקרלי פיתחה, בשיתוף חוקרות ובני נוער, את אפליקציית JoyPop – אפליקציית חוסן ייעודית לילדים נפגעי הזנחה והתעללות. בהרצאתה בכנס, "Childhood Adversity and Resilience: Digital Health Interventions", פרופ' ווקרלי סקרה את דרך פיתוחה של האפליקציה ואת התאמתה לבני נוער מקהילות ילידיות בקנדה. היא גם הציגה כיוונים עתידיים לשילוב אמצעים דיגיטליים בעבודה הקלינית, תוך שיתוף בני נוער בפיתוחם.

המליאה הרביעית הייתה סימפוזיון בנושא השתתפות ילדים בתהליכי מחקר בתחום ההתעללות וההזנחה של ילדים. את הסימפוזיון הובילה ד"ר חניתה קושר מהאוניברסיטה העברית והשתתפו בו ד"ר איילת נועם–רוזנטל, שירה אברהמי ומיאדה קרגוולי ממכון חרוב. ד"ר נועם–רוזנטל היא גם מרצה בחוג למדעי ההתנהגות במכללת הדסה בירושלים.

בחלקו הראשון של הסימפוזיון סקרה ד"ר קושר את זכותם של ילדים ל–participation – השתתפות בתהליכי מחקר וקביעת מדיניות לגבי חייהם, ואת חשיבות מימושה של זכות זו, לצד זכותם של ילדים להגנה ולתנאי מחיה נאותים. לאחר מכן, ד"ר איילת נועם–רוזנטל התייחסה להגדרות הנוכחיות של תופעת ההתעללות בילדים, המבוססות על נקודות מבט ותפיסות של המבוגרים, בעיקר של אנשי מקצוע ממדינות מערביות. היא התייחסה לחשיבות הבאת קולם של ילדים בתהליך ההגדרה של התעללות פיזית ורגשית. בחלק השלישי, מיאדה קרגוולי דיברה על שיתוף ילדים בהבנת התופעה של הזנחה רפואית ומצוקה בריאותית, אשר ברוב המקרים מוגדרת על ידי אנשי מקצוע מבוגרים מבלי להתייחס לתפיסותיהם ולהעדפותיהם של ילדים. בחלק הרביעי התייחסה שירה אברהמי ל"סטיגמה שכדאי לשבור" – מצבים של היעדר ביטויי מצוקה חיצוניים בקרב ילדים ובני נוער בעקבות חשיפה לאלימות, פגיעה רגשית או הזנחה ממשפחתם, ולדרכים שמאפשרות, למרות זאת, לנטר ילדים ונערים אלו. הסימפוזיון הדגיש את החשיבות האדירה של שיתוף ילדים בתהליכי מחקר וקביעת מדיניות, דווקא בתחום של טיפול בהתעללות והזנחה ומניעתן.

בהמשך להרצאות המליאה התקיימו לאורך שני ימי הכנס מושבים רבים, עם עשרות הרצאות על אודות הקשרים והשלכות שונים של תופעת ההתעללות בילדים. המושבים עסקו בהקשר המשפטי של התעללות בילדים, בהקשר הבית הספרי והחינוכי של התופעה ובפגיעה מינית בקרב קהילת הלהטב"ק. מושבים נוספים עסקו בקשר האחאי בהקשר של התעללות והזנחה מבית, וכן בחתימת הטראומה בילדות על תפיסת הגוף.

ככלל, מושבי הכנס עסקו בהתערבות, טיפול, שירותים ומניעה וחלקם כללו עדויות של מומחים ומומחיות מניסיון חיים. מושב מיוחד בנושא "שירותי רווחה לילדים בסיכון" התקיים לזכרה של פרדה פייגלסון, מהוגות ומקימות מכון חרוב. המושב כלל ארבע הרצאות קצרות והתקיים בנוכחות נציגים ממשפחתה של פרדה.

כלל ההרצאות שהוצגו בכנס נבחרו מתוך למעלה ממאה תקצירים שהוגשו לשיפוט חברי וחברות הוועדה המדעית של הכנס. הוועדה, בראשות פרופ' כרמית כץ, כללה את ד"ר שני אופנהיים–וולר, ד"ר ענת טלמון, ד"ר נגה צור, ד"ר עדי שטרן וד"ר ערן מלקמן. בכנס הוצגו גם כמה פוסטרים.

קבלת הפנים החגיגית התקיימה בערב היום הראשון וכללה הרמת כוסית והקרנה של הסרט התיעודי עטור השבחים "Rewind", בהנחיית גב' אבי ניומן, מנכ"לית Mission Kids Child Advocacy Center מפנסילבניה, ארה"ב. בסרט, חוזר הבמאי סשה נולינגר אל התעללות מינית שחווה בילדותו, אל התהליך המורכב של חשיפתה, הטיפול הנפשי שעבר כילד וההליכים המשפטיים שהתקיימו בעקבות החשיפה. הסרט כולל תיעודי וידאו ביתיים מקוריים מהתקופות שלפני הפגיעה ואחריה וכן ראיונות של סשה עם הוריו ועם דמויות נוספות. הוא מעניק הצצה חשובה ומטלטלת לחוויה של ילד נפגע התעללות – סמוך לאירועים ולאחר שבגר.

לסיכום, כנס חרוב הבין–לאומי השלישי עסק בהיבטים רבים של תופעת ההתעללות וההזנחה בילדים, עם דגש על מניעה ועל הקשרים שונים של הפגיעה. בכנס השתתפו אקדמאים ואנשי מקצוע מובילים מהארץ ומהעולם, מתוך רצון לבסס קהילה ישראלית ובין–לאומית העוסקת בתופעה הנפוצה והחשובה באופן חדשני ופורץ דרך.

דועאא חרבאווי | עובדת סוציאלית במקצועה ועוזרת מחקר במכון חרוב. Duaa@haruv.org.il

אושר ברנע | רכזת צוות מחקר במכון חרוב ודוקטורנטית בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים.

פרופ' כרמית כץ | מנהלת תחום המחקר במכון חרוב וחברת סגל בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!