דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

כוח האו"ם בהובלת נציגה מאזרבייג'אן: "לא נגרם נזק לתשתיות בנגורנו-קרבאך"

כוח המשימה של האו"ם, שהגיע ביום ראשון לחבל הארץ שנכבש, התרשם כי לא נגרם נזק לתשתיות ולמבני ציבור | הסיור הובל על ידי נציגה אזרית באו"ם | ארמניה הכריעה על הצטרפות לבית הדין הבינלאומי בהאג, למורת רוחה של רוסיה

חיילים אזריים במחסום כניסה המודיע על כניסה לאזרבייג'אן בפאתי נגורנו-קרבאך (צילום: AP Photo/Aziz Karimov)
חיילים אזריים במחסום כניסה המודיע על כניסה לאזרבייג'אן בפאתי נגורנו-קרבאך (צילום: AP Photo/Aziz Karimov)

לאחר הקרבות והבריחה של למעלה מ-100,000 תושבי חבל נגורנו-קרבאך, משלחת האו"ם טוענת היום (שלישי) כי לא נגרם כל נזק לתשתיות או למבני ציבור, זאת לאחר יומיים בהם סיירה באזור בהובלת מתאמת התושבים של האו"ם באזרבייג'אן.

כוח המשימה של האו"ם, שהגיע ביום ראשון לחבל נגורנו-קרבאך, התרשם כי במהלך העימות הצבאי בין ארמניה לאזרבייג'אן, לא נגרם נזק לתשתיות או למבנים ציבוריים. הסיור התקיים בהובלת מתאמת התושבים באזרבייג'ן מטעם האו"ם, יחד עם בכירים נוספים באו"ם. הם סיירו במקום, ראיינו תושבים ומסרו כי מהתרשמותם, בעיר חנקנדי לפחות, אין סימני נזק למבני ציבור. עם זאת, מובילת הסיור היא אזרחית אזרבייג'אן, הפועלת באו"ם מטעם הסוכנות המשותפת שהקימה המדינה עם האו"ם במדינה.

"כוח המשימה היה בהלם מהאופן הפתאומי שבו האוכלוסייה המקומית עזבה את בתיה ומהסבל שהעימות כנראה גרם לו", אמר צוות האו"ם. הצוות הוסיף כי הם לא שמעו – לא ממקומיים שרואיינו ולא מאחרים – על מקרים של אלימות נגד אזרחים בעקבות הפסקת האש האחרונה. "הצוות שמע ממרואיינים, שבאזור קרבאך נותרו בין 50 ל-1,000 ארמנים אתניים".

במהלך ביקורם נסע צוות האו"ם מאגדם לחנקנדי, המוכרת גם על ידי ארמנים אתניים בשם סטפנקרט. באזורים שבהם ביקרו הם כאמור דיווחו כי לא נגרם נזק גלוי לתשתיות הציבוריות, לרבות בתי חולים, בתי ספר, מגורים או מבני תרבות ודת. עם זאת, כלל החנויות היו סגורות. הצוות ציין כי ממשלת אזרבייג'ן עושה הכנות לשחזור שירותי בריאות ושירותים מסוימים בעיר. המשלחת לא קיבלה גישה לאזורים כפריים, אך לא ראתה סימנים להרס של תשתיות חקלאיות או בעלי חיים.

כשהגיע כוח המשימה מטעם האו"ם למדינה, אמר דובר שירותי החירום באזור כי ניתן לספור את תושבי המקום שנותרו על יד אחת. לפני כשבועיים החלו תושבי המקום הארמניים להתפנות, לאחר שממשלת ארמניה הסכימה להיכנע ולפנות את המקום בעקבות הפלישה של אזרבייג'אן לחבל המחלוקת, וככל הנראה גם בשל נחיתותה הצבאית של ארמניה אל מול אזרבייג'אן.

מתקרבים לבית הדין הבינלאומי – ומתרחקים מרוסיה

בתוך כך הפרלמנט הארמני הצביע היום (שלישי) על הצטרפותו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, מהלך שמרחיק עוד יותר את קשריה של המדינה עם בעלת בריתה הוותיקה רוסיה, לאחר שבית המשפט הוציא צו מעצר לנשיא ולדימיר פוטין בעקבות טענות לפשעי מלחמה באוקראינה.

במוסקבה כינו בחודש שעבר את הצעדים הארמניים להצטרפות לבית הדין "מהלך לא ידידותי", בעקבותיו משרד החוץ הרוסי זימן את שגריר ארמניה לנזיפה. מדינות החברות בבית הדין הבינלאומי מחוייבות להוראותיו, ובתוך כך גם לצו המעצר שהוצא נגד פוטין.

גורמים ארמניים רשמיים אמרו כי לצעד אין שום קשר לרוסיה, וכי הוא נובע מהתוקפנות של אזרבייג'אן כלפי המדינה. ההצבעה על הצטרפות לבית הדין עברה ברוב של 60 מול 22, וצפויה להיות מאושרת על ידי הנשיא תוך 60 יום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!