דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

50 אלף ש״ח ישולמו למשפחת בן 6 שנהרג כששיחק באתר בנייה בכאבול

כתב אישום שהוגש 5 שנים לאחר שהילד נפגע מצינור ברזל הסתיים בעסקת טיעון, במסגרתה בעל החברה הקבלנית ייקנס ב-15 אלף ש"ח, ומנהל העבודה יבצע 6 חודשי עבודות שירות ויפצה את המשפחה ב-50 אלף ש״ח | משרד העבודה מתכנן להרחיב אחריות פלילית של בעלי חברות קבלניות

זירת תאונת עבודה (צילום: מגן דוד אדום)
זירת תאונת עבודה (צילום: מגן דוד אדום)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט השלום בחיפה אישר עסקת טיעון שנחתמה בין הפרקליטות לבין בעל חברה קבלנית ומנהל עבודה, שבאתר תחת אחריותם נהרג ילד בן 6 אשר נמחץ למוות תחת צינורות בטון. על בעל החברה הקבלנית נגזר קנס על סך 15 אלף שקלים, ועל מנהל עבודה הוטלו 6 חודשי עבודות שירות ותשלום 50 אלף שקלים פיצויים למשפחת הילד המנוח.

על פי כתב האישום, בו הודו השניים, צינורות הבטון בקוטר 60 ס"מ ובאורך 20 מטרים הונחו בצד הכביש הסמוך לאתר הבניה, לבניית אולם ספורט במתנ"ס כפר כאבול ולהנחת קו ביוב – זאת, מבלי שננקטו כל אמצעי בטיחות לשמירה עליהם ולמניעת התדרדרותם. התאונה אירעה במאי 2016, כשמספר ילדים החלו לשחק בדרכם מבית הספר בצינורות הבטון הכבדים, כשאחד הצינורות התגלגל, הפיל את הילד ומחץ אותו למוות.

כתב האישום הוגש כחמש שנים לאחר התאונה, כנגד בעלי החברה הקבלנית מנהל העבודה (אשר לא הוסמך ומונה כחוק) וכנגד המפקח מטעם המועצה המקומית שמונה לפקח על הפרוייקט.

בעלי החברה ומנהל העבודה, אשר יוצגו בהליך על ידי עו"ד שירה בס-רוזן ממשרד פרופ' ביין ושות', ניהלו מגעים במשך למעלה משנה עם הפרקליטות לגיבות הסדר טיעון. במסגרת הסדר הטיעון שהושג, נמחק האישום בגרם מוות ברשלנות כלפי בעל החברה הקבלנית, והוא הורשע על פי הודאתו בעבירה של 'אחסון חומרים באופן שאינו מונע את התמוטטותם בלבד'. גם מנהל העבודה הודה במיוחס לו, בכפוף להסדר לפיו דרשה המדינה 6 חודשי מאסר (עם אפשרות לעבודות שירות) במקום 9. השופט שלמה בנג'ו אישר את הסדר הטיעון, שהוגדר אף על ידו כמקל, בין היתר לאחר שנציגת הפרקליטות בהליך, עו"ד רונית גרניק-סופר, הודתה בקיומם של קשיים וכשלים ראייתיים שהובילו לעריכתו, וזאת נוכח הליך חקירה 'ארוך ומסועף' שנמשך כ-7 שנים.

חלק מהקשיים בהם נתקלה המדינה בהליך, הם קושי להוכיח את מעגלי האחריות הפלילית בעבירות בטיחות בענף הבנייה. כבר בשנת 2018 בעקבות סכסוך העבודה הכללי שהכריזה ההסתדרות, התחייבה המדינה לתקן את תקנות הבטיחות בעבודה באתרי הבנייה, במטרה להגדיר ולהסדיר את מכלול האחריות לבטיחות של כלל בעלי התפקידים באתרים – לרבות נושאי המשרה הבכירים בחברות הקבלניות והיזמיות. גיבוש הצעת החוק נמשך זמן רב, אולם לאחרונה הודיע משרד העבודה, כי נסתיימה העבודה על טיוטת הצעת החוק במשרד המשפטים, וכי היא צפויה לעלות לדיון בוועדת העבודה והרווחה במושב הקרוב של הכנסת.

"העברתן בכנסת של תקנות אלו, ירחיבו את מעגל האחריות על בטיחות העובדים בענף הבינוי בישראל, יוסיפו דרישות טכניות ומקצועיות הנוגעות לסביבת העבודה בה הם מועסקים וצפויים להביא לשינוי חיובי משמעותי במגמות ההיפגעות בעבודה בענף הבינוי בישראל" נכתב בדו"ח סיכום שנה שפרסם המנהל ביום ראשון האחרון.

מארגון קו לעובד נמסר: "הסדר הטיעון המקל בגין מותו של ילד בן 6 באתר בנייה בכאבול מהווה המשך ישיר להיעדר הענישה וההרתעה באתרי בנייה, אשר חוצה כל גבול. לשם השוואה, בשנת 2022 הוגשו 5 כתבי אישום בלבד בגין הפרות בטיחות, לעומת 22 בשנת 2019. אנו קוראים לשר העבודה לפעול לאלתר מול רשויות מקומיות להגברת הפיקוח בשטחים הציבוריים למניעת הישנות מקרים כאלו, ולהחמרת הענישה עם קבלנים ומבצעי בנייה מפרי בטיחות. על השר לקחת אחריות ולטפל באזלת היד של רשויות אכיפת החוק כדי למנוע את המוות הבא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!