דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מריאן עווד מככבת באלופת טורקיה בכדורגל: "רמה שאין בהרבה מקומות באירופה"

שחקנית נבחרת ישראל העדיפה לחתום בפומגט, על פני פנרבחצ'ה הגדולה | בראיון ל'דבר' היא אומרת: "ההצעה יותר פיתתה אותי, בגלל שהן משחקות בליגת האלופות" | על הפתיחה הטובה של ישראל בליגת האומות: "רצינו רק להתפוצץ והתוצאה הראתה את זה"

מריאן עווד במדי נבחרת ישראל מול שרה דבריץ מנבחרת גרמניה (צילום: imago images/Fotografie73 via Reuters Connect)
מריאן עווד במדי נבחרת ישראל מול שרה דבריץ מנבחרת גרמניה (צילום: imago images/Fotografie73 via Reuters Connect)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מריאן עווד מככבת בליגה הטורקית במדי האלופה פומגט מהעיר אנקרה. שחקנית הקישור הישראלית קיבלה הקיץ הצעה לעבור לקבוצת הפאר פנרבחצ'ה, אך בחרה בסוף באלופת הליגה הטורקית. בראיון ל'דבר' היא אומרת: "הצעה הזאת יותר פיתתה אותי בגלל שהן זכו באליפות, משחקות בליגת האלופות והתנאים הגבוהים הקיימים במועדון".

את השלב הראשון של ליגת האלופות סיימה פומגט עם הפסד לואלור האיסלנדית 2:1 וניצחון 0:6 על חז'ווליה הקוסברית, והודחה מהמשך הטורניר. "זאת הייתה הפעם הראשונה שלי בליגת האלופות, זאת חוויה מיוחדת", אומרת עווד. "זה היה קצת מאכזב, כי במשחק הראשון שלטנו והפסדנו. אני חושבת שבסופו של דבר עשינו את שלנו, למדנו וחזרנו להתרכז בליגה".

פומגט פתחה את העונה בליגה הטורקית בצורה נהדרת עם ארבעה ניצחונות רצופים, במהלכם עווד גם כבשה את שער הבכורה שלה בליגה הטורקית. "אנחנו חייבות להתרכז בכל נקודה שאנחנו יכולות להביא. יש לנו ספסל מאוד עמוק, שחקניות מאוד מוכשרות", אומרת עווד. "זה כיף שיש תחרות כזאת ומקווה שלאורך כל העונה נצליח להביא את זה".

"נותנים במה לקבוצות הנשים"

הליגה הטורקית עוברת בשנים האחרונות מהפכה של ממש. בעשור האחרון מועדוני העל בכדורגל הטורקי גלאטסראיי ובשיקטש הקימו קבוצות נשים שהשתתפו בליגה המקומית. בטורקיה ראו את הפריחה האדירה של הענף באירופה, את שבירת שיאי הקהל והחליטו להעלות את ההשקעה בליגה ובנבחרת הלאומית.

לפני שנתיים גם בפנרבחצ'ה החליטו להקים קבוצת נשים. המועדון ערך את משחק הבכורה מול גלאטסראיי, שזכה מידית לשידור בטלוויזיה הארצית והוקדש במטרה להעלות למודעות את נושא האלימות כנגד נשים. בעונה שעברה פנרבחצ'ה ניצחה בחצי הגמר את גלאטסראיי, אך הפסידה את התואר בהארכה של משחק הגמר לפומגט.

"המועדונים הגדולים בטורקיה: פנרבחצ'ה, גלאטסראיי ובשיקטאש, צמצמו פערים בשנים האחרונות ונותנים הרבה במה לקבוצות הנשים, במטרה להצליח להביא את הקבוצות שלהן להתמודד על האליפות בכל שנה", מספרת עווד. "זה הופך את הליגה לתחרותית ואת לא יודעת מי הולכת לזכות בתואר בכל עונה".

פומגט היא אחת הקבוצות החזקות בליגה הטורקית, בעלת מתקנים ברמה הגבוהה ביותר ונהנת מתמיכה עירונית. "הספונסר העיקרי של הקבוצה הוא ראש העיר של אנקרה. יש לנו מתחם משלנו הכולל אצטדיון, מתחם מגורים ליד האצטדיון שעשינו בו חודשיים הכנה לליגת האלופות ולעונה. זה מתקן שאין אותו בהרבה מקומות באירופה לנשים. מגרש דשא, מגרש סינטטי, שני מגרשים קטנים וחדר כושר. זה פשוט תענוג שיש לך את כל המתקנים האלו".

לצידה של עווד מככבות בקבוצה שחקניות נבחרת טורקיה, מונטנגרו, אוקראינה, קפריסין, בוסניה ואזרבייג'ן. משלימות את הסגל חלוצה אמריקאית ושחקנית ההגנה הקנדית גבריאלה ויויאר, שהצטיינה בשנתיים האחרונות במכבי עמק חפר. "יש פה שחקניות עם ניסיון רב שאני יכולה ללמוד מהן. שחקניות ששיחקו במדי אתלטיקו מדריד, סרגוסה וביפן".

עווד מספרת על האווירה המיוחדת בחדר ההלבשה של הקבוצה, שהפכה לחלק משמעותי מההצלחה של המועדון: "השתלבתי ממש מהר. האווירה כאן מאוד טובה. הבנות פה ממש עוזרות לי להתאקלם. זה הפוך ממה שהיה לי בספרד (כששיחקה בוויאריאל ל.ב.), שם למרות שדיברתי ספרדית היה לי ממש קשה. הבנות היו פחות חברתיות, פחות מקבלות ופה זה היה לגמרי ההפך".

מריאן עווד במדי ויאריאל. "זה הפוך ממה שהיה לי בספרד" (צילום: באדיבות המצולמת)
מריאן עווד במדי ויאריאל. "זה הפוך ממה שהיה לי בספרד" (צילום: באדיבות המצולמת)

עווד בת ה-27 גדלה בחיפה, בבית שאוהב כדורגל. "אבא וסבא שלי היו חולי כדורגל. הם היו רואים כדורגל בטלוויזיה. ניסיתי הרבה ענפים – שחיה, טניס, כדוריד", היא מספרת. "בסוף התחברתי הכי הרבה לכדורגל. הייתי משחקת הרבה בשכונה. הייתי בקבוצה בחיפה, עד שאמרו לי בגיל 11 שאני לא יכולה להמשיך עם הבנים".

את המעבר הטבעי לכדורגל הנשים היא עשתה רק בגיל 14. "חבר של אמא מהעבודה סיפר לה שיש קבוצת בנות מסכנין, למרות המרחק מחיפה לא רציתי להפסיק לשחק. הייתי נוסעת אחרי בית הספר והייתי חוזרת הביתה בסביבות 23:00. היה מאוד קשוח, הייתי נוסעת במוניות שירות לבד".

המעבר של עווד לליגה הטורקית הוא היציאה השלישית שלה בקריירה לחו"ל, לאחר ששיחקה בעבר באוניברסיטת לונג איילנד ובקבוצה השנייה של ויאריאל, בליגה הספרדית השלישית. את הניסיון שהיא רוכשת בקריירה הבינלאומית מביאה איתה עווד כבורג מרכזי ושחקנית הרכב לנבחרת הלאומית.

"יש אווירה מאוד טובה בנבחרת, אנחנו בדרך הנכונה"

בשבוע שעבר פתחה נבחרת ישראל את השתתפותה בליגת האומות. ישראל שובצה בדרג ג' והיתה אמורה להיות הנבחרת הראשונה שמשחקת במפעל החדש של אופ"א. לצערה של הנבחרת, משחק הפתיחה של הטורניר מול ארמניה נדחה בעקבות המלחמה בחבל נגורנו-קרבאך.

"היה לנו יומיים לפני המשחק אימון בערב. הצוות בא לעדכן אותנו שיכול להיות שלא יהיה משחק. הינו מאוכזבות, כי ממש חיכינו למשחק", מספרת עווד על השתלשלות העניינים. "למחרת הינו באימון והיו צריכים להגיד לנו אם זה קורה או לא ואז המאמן (ארז בלפר ל.ב.) בא ועושה לנו "טוב אז מחר יש משחק" ואז כל הבנות צועקות מרוב שמחה שיש משחק ואז הוא המשיך ואמר 'נגד הנבחרת עד גיל 19', כולן ממש התבאסו, כי כל כך חיכינו לזה. במיוחד כשאנחנו משחקות בבית".

שחקניות נבחרת ישראל בכדורגל חוגגות שער מול אסטוניה בליגת האומות. "צריכות לנצח ולהציג את הכדורגל שאנחנו יודעות לשחק" (צילום: באדיבות אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
שחקניות נבחרת ישראל בכדורגל חוגגות שער מול אסטוניה בליגת האומות. "צריכות לנצח ולהציג את הכדורגל שאנחנו יודעות לשחק" (צילום: באדיבות אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

בהמשך השבוע נבחרת ישראל יצאה למשחק החוץ באסטוניה והציגה את אחד ממשחקיה הטובים בשנים האחרונות עם ניצחון 0:5 ענק. "הגענו לאסטוניה עם הרבה אנרגיות, רצינו רק להתפוצץ והתוצאה הראתה את זה. חיכינו לשחק ולהראות את מה שיש לנו. אמרנו לעצמנו שאין דבר כזה שאנחנו יוצאות מהמשחק הזה בהפסד או בתיקו אנחנו הולכות על כל הקופה".

עשיתן ניצחון ענק, איך הייתה התחושה בסוף המשחק?
"בסיום המשחק כולם היו באופוריה מטורפת. ניצחנו לא רק בשער אחד או שתיים. יש אווירה מאוד טובה בנבחרת. הצוות גדל, שזה מאוד עוזר ואנחנו חושבות שאנחנו הולכות בדרך הנכונה".

ליגת האומות תגדיל את כמות משחקי הנבחרת. עד כמה זה חשוב בעיניך?
"המשמעות לפי דעתי מאוד גדולה. אם מסתכלים על כמה משחקי אימון היו לנו בשנים האחרונות לעומת נבחרות אחרות (4 משחקי אימון ב-7 השנים האחרונות, הכי מעט באירופה). גם כשאנחנו משחקות נגד נבחרות גדולות כמו גרמניה או פורטוגל מאוד קשה להשיג את הכדורגל שלנו. כי רב המשחק אנחנו מנסות להתגונן".

"המשחקים האלו נותנים לנו מקום לעבוד על הכדורגל שלנו", מוסיפה עווד. "אנחנו צריכות להשיג את התוצאות וזה הכי חשוב, אבל במקביל גם להראות את הדרך שלנו. פשוט לשחק את הכדורגל שלנו בלי פחד. אנחנו צריכות לנצח ולהציג את הכדורגל שאנחנו יודעות לשחק".

מה המטרה שלכן בליגת האומות?
"המטרה הראשונה לסיים ראשונות בבית ולקחת את כל הנקודות בקופה. המטרה השנייה שהצבנו לעצמנו זה לא לספוג שערים. לשמור על שער נקי. המטרה השלישית זה לעבוד על הדרך שלנו, על הכדורגל שלנו, להכיר אחת את השנייה כמה שיותר, גם בין השחקניות וגם ביחד עם הצוות. במשחק הזה ראו את האווירה המעולה בנבחרת וכולן כבר מחכות לחזור למשחק הבא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!