דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.2°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 19.4°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / האם חובה להגיע לעבודה, ומי זכאי לפיצוי: זכויות עובדים במצב חירום

מה עושים עם הילדים כשאין לימודים ואיך יודעים אם מקום העבודה שלי חיוני? | הממונה על יחסי העבודה, עו"ד רבקה ורבנר, מפרטת מה הדברים המרכזיים שכדאי לדעת

כוחות ביטחון במחסום בצומת נחשון (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
כוחות ביטחון במחסום בצומת נחשון (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
הדס יום טוב

שר העבודה יואב בן צור חתם היום (שבת) על צו שמאפשר לעובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים להמשיך ולעבוד בשטח שהוכרז "במצב מיוחד בעורף" בהתאם להנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף.

מדובר במפעלים המספקים מוצרים /שירותים קיומיים כדוגמת תשתיות מים, חשמל, דלק, גז, רפואת חירום (בתי חולים, בתי חולים גריאטריים, מכוני דיאליזה, מוסדות סיעודיים ושירותים תומכים) , רפואה בקהילה (קופות חולים ושירותים תומכים), אספקת מזון, מוסדות רווחה ושירותים תומכים, שירותי תחבורה, נמלים, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה ומפעלים התומכים את הצבא וכד'.

במידה ותעלה בעיה של התייצבות עובדים, ניתנת אפשרות למשרד הממשלתי האחראי לפנות לרשות כ"א בשע"ח לשקול את הצורך להוצאת צו לגיוס עובדים.
המשמעות של הצו היא שבמידת הצורך ניתן יהיה לגייס את העובדים לקיום המשק החיוני בשעת חירום.

הממונה הראשית על יחסי עבודה במשרד העבודה, עו"ד רבקה ורבנר, פרסמה מידע החיוני בנושא זכויות עובדים, שניתנות מתוקף חוק ההגנה על עובדים בשעת חירום, עקב המצב המיוחד שהוכרז בעורף. ההכרזה תקפה ל-48 שעות, אלא אם תבוטל לפני כן על ידי הממשלה או שר הביטחון.

חשוב להדגיש תחילה, כי בכל הקשור לנושא התייצבות לעבודה יש להישמע להוראות פיקוד העורף לפי אזור המגורים. התשובות שלהלן מתבססות על הסכמים, כפי שנקבעו בעבר – בסמוך לסיום תקופות החרום והוראות חוק הגנה על עובדים בשעת חרום וחוק שירות עבודה בשעת חירום. כרגע אין הנחיות ברורות מצד המדינה מה יהיה הפיצוי לעובדים עבור הימים שבהם לא ניתן להגיע לעבודה. עם זאת, על סמך ניסיון העבר, ניתן להעריך מה יהיו זכויות העובדים וההנחיות שיינתנו.

  1. האם מותר לפטר עובד שנעדר מהעבודה בגלל הנחיות פיקוד העורף?

בהתאם להנחיות הנוכחיות של פיקוד העורף, נכון לכעת, ניתן לקיים פעילות במקומות עבודה שבהם אפשר להגיע למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

על פי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, מעסיק אינו רשאי לפטר עובד שנעדר מהעבודה, אם פיקוד העורף אוסר על הגעה למקום עבודתו.

אם פיקוד העורף לא אוסר על הגעה למקום העבודה, והעובד בחר בכל זאת להיעדר ממקום העבודה, רשאי המעסיק לפטר אותו וגם רשאי לנכות את ימי ההיעדרות משכרו של העובד או ממכסת ימי החופשה שצבר.

כאשר פיקוד העורף מנחה על סגירת מקום עבודה שאין בו מרחב מוגן, העובד בדרך כלל יקבל את שכרו מהמעסיק והמעסיק יקבל פיצוי מהמדינה.

  1. איך אני יודע אם מקום העבודה שלי חיוני, או שהעבודה שלי חיונית?

מפעל חיוני הוא מפעל, או חלק ממפעל, שהוכרז ככזה על-ידי משרדי הממשלה שהוסמכו לכך, בהיותו חיוני לצורכי הגנה וביטחון או לקיום הספקה ושירותים חיוניים.

מקומות עבודה המוגדרים חיוניים: מפעלים המספקים מוצרים/שירותים קיומיים כדוגמת תשתיות מים, חשמל, דלק, גז, רפואת חירום (בתי חולים, בתי חולים גריאטריים, מכוני דיאליזה, מוסדות סיעודיים ושירותים תומכים), רפואה בקהילה (קופות חולים ושירותים תומכים), הספקת מזון, מוסדות רווחה ושירותים תומכים, שירותי תחבורה, נמלים, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה ומפעלים התומכים את הצבא וכדומה.

עובד המועסק במפעל חיוני צריך לקבל הודעה על כך ממעסיקו עם תחילת עבודתו. אם לעובד יש ספק לגבי היות מקום עבודתו "מפעל חיוני", עליו לפנות למעסיק לקבלת התעודה המודיעה על היותו של המפעל חיוני.

  1.  אם הכריזו שמקום העבודה שלי חיוני, האם אני חייב להגיע לעבודה?

אם מקום העבודה הוכרז על ידי פיקוד העורף כמפעל חיוני, חייב העובד להגיע לעבודה. אי-התייצבות לעבודה במקרה כזה עשויה להיות עבירה פלילית. למעסיק מותר לפטר עובד במפעל חיוני שנעדר מהעבודה.

עובדים במפעל חיוני או במפעל למתן שירותים קיומיים אינם זכאים לקחת חופשה על חשבונם בתקופה זו, אלא באישור המעסיק ולתקופה שאישר.

  1. אם לא אסרו הגעה לעבודה, אבל בחרתי שלא להגיע?

אם פיקוד העורף לא הורה על סגירת מקום העבודה ולא אסר על הגעה לעבודה, והעובד בחר בכל זאת להיעדר ממקום העבודה, רשאי המעסיק לנכות את ימי ההיעדרות משכרו של העובד או ממכסת ימי החופשה שצבר ואף לפטרו.

  1. מה לגבי עובד שהחליט להישאר בבית להשגיח על ילדיו שהמסגרת החינוכית שלהם סגורה בגלל המצב הביטחוני?

על פי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, חל איסור לפטר עובד שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו שנמצא עמו, מכיוון שהמסגרת שבה מבקר הילד סגורה בהוראת פיקוד העורף. ההוראה מתייחסת לילד שגילו עד 14 שנים, או ילד עד גיל 21 שהוא עם צרכים מיוחדים.

חשוב לציין כי ההגנה מפני פיטורים ניתנת להורה אחד בלבד. אם מדובר בהורה שהוא הורה יחיד, הוא יהיה זכאי להיעדר מהעבודה ולהיות מוגן בפני פיטורים. אם לילד שני הורים, והילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של אחד ההורים, זכאי הורה זה להיעדר מעבודתו ולהיות מוגן מפני פיטורים. אם שני ההורים מגדלים את הילד, זכאי רק אחד ההורים להיעדר מעבודתו וליהנות מהגנה מפני פיטורים, וזאת בתנאי שההורה השני הינו עובד שכיר או עצמאי ולא נעדר מהעבודה לצורך השגחה על הילד או במקרה שההורה השני אינו מסוגל להשגיח על הילדים.

לגבי פיצוי, בדרך כלל, כאשר בהנחיית פיקוד העורף נסגרו מוסדות חינוך, ההורה יקבל את שכרו מהמעסיק והמעסיק יקבל פיצוי מהמדינה. יש לציין, לגבי רשויות שהחליטו על דעת עצמן לא לקיים לימודים בשטחן עקב המצב בניגוד להנחיות פיקוד העורף, כי ייתכן שבמקרה כזה לא ישולם פיצוי.

  1. באילו מקרים יהיו העובדים זכאים לקבל שכר למרות שנעדרו מהעבודה?

החוק לא מתייחס לשאלת התשלום לעובד הנעדר מעבודתו עקב המצב הביטחוני, אבל במצבי החירום הביטחוניים האחרונים מהעשור האחרון נחתמו הסכמים קיבוציים בין המדינה וארגוני המעסיקים לעובדים המיוצגים תחתם בנוגע לחובת תשלום השכר לעובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני.

לעובדים אשר אינם מאוגדים תחת גופים אלו לא נקבעה חובת תשלום בהסכמים אלו, והדבר נותר נתון להחלטת המעסיק.

עד כה, בהתאם לתקנות שעת חירום שתוקנו בסבבים קודמים, העובדים קיבלו שכר עבור ימי ההיעדרות, במידה ונעדרו בשל החלטה של פיקוד העורף על סגירת מוסד חינוך, סגירת מקומות עבודה שאינם חיוניים או החלטה על איסור התקהלות. המעסיק יהיה זכאי לתבוע פיצוי על הנזק שנגרם לו עקב תשלום השכר לעובד למרות שנעדר מהעבודה באותו יום.

  1. מה לגבי עובד שגר בטווח המוכרז, אבל מקום עבודתו מחוץ לטווח?

בדצמבר 2019 חתם שר העבודה על צו הרחבה, לפיו החובה לשלם שכר לעובד שנעדר מהעבודה עקב המצב הביטחוני חלה גם אם מקום העבודה נמצא מחוץ לטווח 40 הק"מ, בתנאי שהעובד עצמו מתגורר בטווח 40 הק"מ, ועקב הנחיית פיקוד העורף נשאר בביתו ולא יצא לעבוד.

  1. האם מותר לפטר עובד או עובדת שקיבל צו 8 וגויסו למילואים?

חוק חיילים משוחררים קובע כי אסור לפטר עובד בשל שירותו במילואים, בשל קריאתו לשירות מילואים או בשל שירותו הצפוי בשירות מילואים. כמו כן אסור לפטר אותו בשל אורך שירות המילואים או תדירות השירות. בנוסף אוסר החוק לפטר עובד, מכל סיבה שהיא, בתקופת היותו במילואים.

אם מדובר בשירות מילואים העולה על יומיים רצופים, אסור לפטר את העובד, מכל סיבה שהיא, גם במשך 30 הימים לאחר תום שירות המילואים, אלא אם ניתן לכך היתר מוועדת התעסוקה במשרד הביטחון.

  1. מהן זכויותיו של עובד קבלן?

כל הנחיות החירום, גם לגבי ילדים במערכת החינוך, גיוס למילואים, עבודה במפעל חיוני וכ'ו, תקפות גם על עובדי קבלן. עובד קבלן שנעדר מהעבודה על פי ההוראות יהיה גם הוא זכאי לשכר בהתאם לתקנות ובהתאם להסכמים שייחתמו.

ישנה התייחסות לזכויותיו עובד קבלן בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום. החוק קובע כי גם מעסיק בפועל, שאינו המעסיק הישיר, לא יכול לגרום לפיטוריו של עובד בשל היעדרותו מהעבודה בנסיבות החירום, כל עוד העובד ו/או מקום העבודה עונה על ההגדרות הרלוונטיות.

  1. האם עובד שנמצא בימי חופשה או מחלה יהיה זכאי לפיצוי?

לא. לא ישולם שכר בגין היום הזה, אלא ינכו את ימי החופשה או המחלה כמתוכנן.

  1. האם אני יכול לדרוש לעבוד מרחוק, או שהמעסיק יכול לדרוש ממני לעבוד מרחוק?

ההחלטה בדבר עבודה מרחוק היא חלק מהזכות הניהולית של המעסיק, אלא אם נקבע אחרת בהסכם האישי או הקיבוצי החל על המעסיק. אולם על המעסיק לשקול בתום לב ובאופן ענייני את בקשתו של העובד לעבוד מהבית נוכח הנסיבות הקיימות

  1. האם מעסיק יכול לחייב עובד במפעל חיוני לעבוד שעות נוספות ו/או בשעות המנוחה השבועית?

אם המפעל הוא "מפעל חיוני", בשעת חירום ניתן להעסיק עובדים בשעות נוספות וחלות עליו הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה. לצורך העסקה במנוחה השבועית צריכה להתקבל החלטה על ידי השר.

  1. למה זכאי עובד במקרה בו המעסיק החיל על דעת עצמו סגירה של מקום העבודה בגלל מצב החירום?

המעסיק רשאי להוציא את עובדיו לחופשה כפויה, ולנכות את ימי החופשה ממכסת ימי החופשה שצברו, בתנאי שהחופשה לא תעלה על שבעה ימים רצופים. במידה ולעובד אין מספיק ימי חופשה צבורים, המעסיק אינו יכול לכפות על העובד לצאת לחופשה, ויהיה עליו לשלם לעובד שכר מלא, או שלא להוציאו לחופשה מעבר למכסה הצבורה. המעסיק גם אינו רשאי לנכות לעובד ימי חופשה עתידיים.

במקרה בו מדובר בחופשה שעולה על שבעה ימים רצופים, על המעסיק להודיע לעובד שבועיים מראש על כוונתו להשאיר את מקום העבודה סגור ולהוציא את העובדים לחופשה. במידה ולא ינהג כך, המעסיק לא יוכל להפחית את ימי החופשה ממכסת ימי החופשה השנתית שצבר העובד.

בכל שאלה נוספת ניתן לפנות ל״מוקד לכל עובד״ בהסתדרות בטלפון: 2383*

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!