דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דו"ח העוני – הצצה לעתיד גם עבור מי ש(עדיין) לא מופיע בו

בשבוע האחרון התפרסמו דו"ח העוני של הביטוח הלאומי דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת". התמונה הקשה שמציירים שני הדו"חות מספקת הצצה לעתיד המחכה לכולנו תחת שלטון הימין והמדיניות הכלכלית הקפיטליסטית שנתניהו מקדם בלהט מזה שנים.

אלו הם פני החברה שלנו – לפי הדו"ח של ארגון "לתת", שהגדרתו לעוני מתבססת על היעדרן של זכויות בסיסיות כדיור, בריאות, השכלה מזון והיכולת לעמוד ביוקר המחייה, חיים בינינו 1,024,000 ילדים עניים  ו-1,412,000 בגירים עניים. 63.3% מהעניים עובדים לפרנסתם, אך העבודה לא יכולה לחלץ אותם מהעוני. קשישים נאלצים לבחור בין מזון לתרופות, וילדים ניזונים בעיקר מלחם וממרח ו/או מפחמימות, כאשר הם אינם נאלצים לדלג על ארוחה.

לפי הדו"ח של הביטוח הלאומי, שהגדרתו לעוני שונה ומתבססת על גובה ההכנסה החודשית הפנויה, בישראל 1,712,900 עניים. אלו הם מספרים מפחידים – המציבים את ישראל במקום האחרון בקרב מדינות ה-OECD מבחינת עוני ואי-שוויון. הנתונים גם חושפים מיהן האוכלוסיות המוחלשות ביותר בחברה, ובראשן החברה הערבית, בה הולכים ומעמיקים ממדי העוני.

אלו נתונים מזעזעים, והעובדה שראש הממשלה ושריו לא התכנסו עוד ביום הפרסום לישיבת חירום (למעשה, לא נערכה אף לא ישיבת ממשלה אחת בנושא בשנה האחרונה) – מזעזעת גם היא.
היא מזעזעת כי היא מלמדת אותנו כמה אטומים האנשים שנבחרו להנהיג את המדינה, והיא מזעזעת כי היא מלמדת שמבחינתם הכל בסדר – הרי זו המציאות שהם מקדמים, וזו השיטה הכלכלית שהם מאמינים בה. הם בשלהם, ומבחינתם הכל בסדר.

כשהממשלה מתעלמת מהמצוקה והעוני, וכשדובריה ממשיכים לטעון שהכל פה נפלא ושהמשק צומח, המסר הוא אחד – גם מי שלא נכלל בדו"ח העוני השנה, מוטב שיתכונן לעתיד. לא רחוק היום וגם הוא עלול להופיע בו, אפילו אם ימשיך לעבוד עד הפנסיה.

העתיד שמארגנים לנו נתניהו ושותפיו הולך ומתקרב, אבל עוד אפשר לשנות. כתבתי כאן בעבר על הצורך במאבק משותף בין אוכלוסיות מוחלשות, על סולידריות בין עובדות ועובדים ממקומות שונים, על החובה שלנו להתייצב האחד במאבקיו של השני. דו"חות העוני שהתפרסמו מלמדים כי אין דרך אחרת – בכל פעם שאוכלוסייה כלשהי מפסידה במאבק, גדלים הסיכויים שגם המאבק הבא – של אוכלוסייה אחרת – יסתיים בכישלון. בכל פעם שאנחנו לא פועלים יחד בסולידריות, אנחנו מתקרבים בעצמנו למדד העוני.

המאבק על העתיד שלנו חייב להיות מאבק משותף, וחייב להיות מאבק מאורגן. מול ממשלה שרומסת את תקוותנו לחיים ברווחה ברגל גסה, רק ארגון עובדים נחוש, הרואה בעצמו גם תנועה חברתית ובית לכל אדם, יכול להציג אלטרנטיבה אחרת ולהרים את דגל המאבק. יותר מתמיד, ההסתדרות מתקרבת לחזון זה, אך זה עדיין לא מספיק. מי שלא רוצה להופיע בדו"ח העוני הבא – חייב להצטרף אלינו ולפעול יחד. אם יותר ויותר אנשים יבינו את כוחה של ההתאגדות וידחפו את ההסתדרות קדימה למאבק, נוכל לשנות את העתיד שלנו – מעוני ופירוד, לרווחה ושותפות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!