דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
25.7°תל אביב
  • 21.2°ירושלים
  • 25.7°תל אביב
  • 22.1°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 23.4°באר שבע
  • 30.7°אילת
  • 26.9°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

הרפתנים בעוטף עזה: "פרות לא נחלבו כבר יומיים, זה צער בעלי חיים"

יוני דימרי, רכז תחום חקלאות בתנועת המושבים: "באחת הרפתות הייתה לחימה בתוך מכון החליבה, המחבלים שרפו את המתבנים" | במועצת החלב מבהירים שאספקת החלב מהאזור יציבה | הרפתות ביישובי עוטף עזה אחראיות ל-15% מתנובת החלב בישראל

מתבן שרוף בעלומים (ללא קרדיט)
מתבן שרוף בעלומים (ללא קרדיט)
מאיה רונן

לאחר יומיים בהם לא הייתה חליבה ברפתות בישובים בעוטף עזה, בעקבות הקרבות הקשים, הצליחו הרפתנים לחזור היום (שני) לכלל הרפתות בישובים הבוקר ולאמוד את הנזקים שנגרמו. הרפתות ביישובי עוטף עזה עד לטווח של 40 ק"מ אחראיות ל-15% מתנובת החלב בישראל, שהם כ-216 מיליון ליטרים.

צוותי הרפתנים שחזרו לרפתות מצאו בהן נזק עצום: בעלי חיים שנפגעו, מיכלי חלב שנופצו וחוררו בכדורים, ובמבנים וציוד שהושלכו, נבזזו או הועלו באש. רפתני חולית ועלומים ספגו מכה קשה, כשנטבחו ונחטפו בעודם בעבודה.

היום נרצח ברפת כיסופים מנהל הרפת ראובן הייניק. הוא הגיע לרפת להאכיל את הפרות לאחר שלושה ימים. חיילי צהל ניהלו קרב עם המחבלים והרגו אותם.

יוני דימרי, רכז תחום חקלאות בתנועת המושבים, ורפתן במושב גילת שסמוך לאופקים: "כמו תמיד, הראשונים להיות במקום הם החקלאים. אנחנו עוברים ימים קשים מאוד. מתאמצים לתפקד. הבשורות הרעות ממשיכות להגיע. איבדנו רפתנים, עובדים רבים נפצעו וחלק נחטפו לעזה".

"הרפתות הסמוכות לגבול הן בעיקרן בקיבוצים. בחלק מהרפתות מכון החליבה יצא משימוש. באחת הרפתות הייתה לחימה בתוך מכון החליבה. שרפו כל מה שאפשר, השמידו כל מה שאפשר גם ברפתות במושבים פגעו. ברפת אחת התפוצץ צינור מים כך שלא ניתן להשקות את הפרות. ברפת חולית רצחו אנשים באמצע חליבה וחטפו חלק מהרפתנים". מתאר דימרי את המראות הקשים "הבעיה הגדולה היא שיש רפתות שלא ניתן להגיע לפרות עם מים ומזון. המחבלים שרפו את המתבנים, כך שצריך להכניס מזון במשאיות וזה כרגע לא אפשרי. פרות לא נחלבו כבר יומיים. זה צער בעלי חיים. יותר מ-30 שעות בלי חליבה זה נורא. אלה יצורים חיים".

ממועצת החלב נמסר ל'דבר' שאספקת החלב מהאזור יציבה. כעת מתקיים יצור חלב ברמה משתנה ב-11 מתוך 16 הישובים בעוטף עזה שהותקפו ובהם יש רפתות. ב-5 ישובים נוספים הנזק שנגרם לרפתות והפגיעה בבעלי החיים אינו מאפשר ייצור חלב. מועצת החלב וארגון יצרני החלב בוחנים דרכי פעולה, תוך התחשבות במציאות הביטחונית ובתאום עם חמ״ל משרד החקלאות וגורמי הצבא. במועצת החלב מבהירים שמשק החלב מצליח לתת מענה לביקושים ושפערים נקודתיים במוצר כזה או אחר נגרמים בשל קושי בשרשראות האספקה ולא בשל מחסור בחלב.

איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב: "הגבורה של הרפתנים שלנו ביישובי העוטף יוצאת דופן, אנשים שנשארו במשקים תחת אש וחלקם אף איבדו בשל כך את חייהם. משק החלב בעוטף עזה ספג פגיעה קשה ואבדות כבדות שעוד ימשיכו להתברר בימים הקרובים אנחנו עושים ככל שביכולתנו לצד גורמי הביטחון על מנת ללוות את אנשי העוטף בשעה קשה זו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!