דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מרבית העובדים הזרים בענף החקלאות עדיין לא פונו מעוטף עזה

העובדים מועסקים דרך לשכות פרטיות באישור רשות האוכלוסין, אבל לא ברור איזו רשות אחראית על פינוים | רכז תחום חקלאות בתנועת המושבים: "אחרי שנצליח לפנות אותם, ותסתיים הלחימה – אף אחד לא ירצה לחזור לשם"

עובדי חקלאות מתאילנד שפונו להאנגר בעמק חפר (צילום: ללא קרדיט)
עובדי חקלאות מתאילנד שפונו להאנגר בעמק חפר (צילום: ללא קרדיט)
מאיה רונן

פינוי מרביתם של עובדי החקלאות מאזור עוטף עזה מתעכב. העובדים מועסקים דרך לשכות פרטיות באישור רשות האוכלוסין, אבל עדיין לא הובהר איזו רשות אחראית על פינויים.

"אנחנו מסייעים למשקים ויש אתגר מאוד גדול של טיפול בעובדים הזרים", אומר יוני דימרי, רכז תחום חקלאות בתנועת המושבים. "יש אלפי עובדים שצריך לאתר אותם, לפנות אותם ולטפל בהם. יש פה בני אדם שצריך לדאוג להם. אני בקשר רציף עם רשות ההגירה, שהבטיחו שתוך 24 שעות יפנו אותם. אני לא יכול להגיד שאני רגוע מההבטחה הזו, אבל אנחנו לא נרד מהם עד שנראה את זה קורה. למי שירצה לעבוד, נמצא מעסיק חלופי. הלשכות שמעסיקות אותם חייבות לעשות את זה מבחינה חוקית.

"הם לא מורגלים בסיטואציות האלה כמונו. חלקם פה רק חודשים ספורים ולא יודעים למה לצפות. זו לא ארץ המקור שלהם, הם לא מחוברים לחדשות כמונו ויש להם יותר חוסר ודאות כי הכול בשפה זרה. יש הרבה עובדים שמבקשים להתפנות אבל נמצאים באזורים שלא מצליחים לפנות אותם. אבל הכי דחוף לתת להם לנשום ולהתאוורר. לצערי, בהרבה מקומות פינו תושבים אבל אף אחד לא מאופס על העובדים".

לדברי דימרי, הטיפול בעובדים קריטי להמשך אספקת המזון מהאזור. "אחרי שנצליח לפנות אותם, ואחרי שתסתיים הלחימה – אף אחד לא ירצה לחזור לשם. לא תהיה שם חקלאות. זה חבל ארץ שהעיסוק המרכזי בו הוא חקלאות. אם לא יהיו שם עובדים זרים, לא תהיה חקלאות. אם לא תהיה שם חקלאות, לא יהיה חבל ארץ".

בעוטף עזה חיים כ-27 אלף עובדים זרים. כ-1,000 עובדים כבר פונו למרכזים ברחבי הארץ בסיוע שגרירות תאילנד בישראל, ארגון קו לעובד והתארגנויות אזרחיות. 250 עובדים ממושב נתיב העשרה פונו להאנגר בחוות כרמי בעמק חפר. עשרות עובדים נוספים נמצאים בדרכם להאנגר. כ-30 עובדים ממושב מבטחים מפונים לקיבוץ גליל ים שליד הרצליה, שם יארחו אותם חברי הקיבוץ וידאגו לכל צורכיהם.

עובדי חקלאות מתאילנד שפונו להאנגר בעמק חפר. "הם עברו זוועות, חברים שלהם נחטפו, הם שבורים" (צילום: ללא קרדיט)
עובדי חקלאות מתאילנד שפונו להאנגר בעמק חפר. "הם עברו זוועות, חברים שלהם נחטפו, הם שבורים" (צילום: ללא קרדיט)

מתנדבים מרחבי הארץ מארגנים מזון, ציוד, ביגוד וטואלטיקה לעובדים, שחלקם פונו יחפים ובלי ציוד אישי פרט לבגדים שעל גופם.

"אלה עובדי חקלאות תאילנדים שננטשו בשטח בעוטף", אומר יונתן מתל אביב, חבר בקבוצת סיוע לעובדים תאילנדים בעוטף עזה. "הם עברו זוועות, חברים שלהם נחטפו, הם שבורים. עכשיו הם מחולצים להאנגר בעמק חפר. כל עזרה תתקבל בברכה. במיוחד נחוצים דוברי תאית שיסייעו בתרגום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!