דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מחירי הגז עולים בשל השבתת מאגר "תמר", אך האינטרסים האזוריים יכולים לשמור עליו

"חמאס מנסה לדחוק את הרשות הפלסטינית וגם לאותת לעולם הערבי שנורמליזציה עם ישראל ללא פתרון לפלסטינים היא שגיאה קשה" אומר הדיפלומט הישראלי מיכאל הררי, ומזכיר כי יש כמה מדינות, בהן מוסלמיות, שיעדיפו להפסיק את ההסלמה

כלי שיט של חיל הים בתרגיל אבטחה ליד אסדת תמר (צילום: דובר צה״לֹ)
כלי שיט של חיל הים בתרגיל אבטחה ליד אסדת תמר (צילום: דובר צה״לֹ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחירי הגז באירופה עולים מאתמול (שני) בשל השבתת אסדת "תמר" בישראל, כמו גם בשל האפשרות למחסור בגז נוזלי (LNG) באוסטרליה, עקב סכסוכי עבודה עם ארגוני העובדים של מפעילי האסדות. המתקפה של חמאס פוגעת לא רק בישראל, אלא גם מאתגרת את האסטרטגיה האמריקאית לגבי שיתופי פעולה אזוריים בתחום האנרגיה ויצירת חלופות לגז מרוסיה. לפי הדיפלומט מיכאל הררי, אין בינתיים סימנים שחמאס הצליח לחבל במהלך האמריקאי ורוב המדינות באזור מעוניינות כרגע בקידום שלו.

מחירי החוזים העתידיים לגז באירופה אתמול עלו ב-15%, העלייה הכי גבוהה מזה חודשיים, כך לפי סוכנות הידיעות בלומברג. גם מחירי הנפט עלו אתמול בכ-4 אחוזים, ללא שינויים בתפוקה או בביקוש, אלא בעיקר כתוצאה מעליה בסיכוני ההולכה.

לפי אתר OilPrice, החשש המרכזי בשוק הנפט נוגע לאפשרות של פגיעה באינטרסים איראניים, שעלולה בתגובה להחליט לסגור את מיצרי הורמוז לתנועת מיכליות נפט ובכך לפגוע פגיעה קשה באספקת הנפט העולמית. בשבוע האחרון ירד מדד מניות הגז והנפט בבורסה בת"א בכ-10%.

הדיפלומט מיכאל הררי, כיום חוקר במכון מתווים, סיפר ל'דבר' לאחרונה על האסטרטגיה האמריקאית לאזור, שכוללת שיתופי פעולה בין מדיניות יריבות, כמו ההסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון, בתקווה לקדם אינטרס אזורי משותף בתחומי אנרגיה ותעבורה. כיום, הררי אומר שהמתקפה של ארגון הטרור חמאס, שכלל איננו חלק מהמפה החדשה שהאמריקאים מנסים ליצור, לא מסוגלת לטרפד לחלוטין את המהלך.

מיכאל הררי ,לשעבר שגריר ישראל בקפריסין (צילום: אלבום פרטי)
מיכאל הררי ,לשעבר שגריר ישראל בקפריסין (צילום: אלבום פרטי)

"כן, זה מטרפד את הפלירט הסעודי-ישראלי, וכאן יש משמעות לשותפות בין איראן לחמאס, אבל חמאס לא קיבל הוראה מאיראן כדי לתקוף, הוא לא צריך הוראה כזו. זו שעת כושר מבחינת חמאס לדחוק את הרשות הפלסטינית ולהתמקם כגורם היחיד שיכול לאתגר את ישראל. מוטיבציה נוספת של חמאס היא לאותת לעולם הערבי שנורמליזציה עם ישראל ללא פתרון לפלסטינים היא שגיאה קשה".

איך האמריקאים מתמודדים עם זה עד עכשיו?
"אתה רואה שבתגובה האמריקאית יש זהירות. מצד אחד, תמיכה מוצהרת של ביידן בישראל, אבל בעיקר ניסיון למנוע הסלמה והתלקחות בלבנון. בלינקן אמר שאין אינדיקציות שהתקיפה הגיעה בהוראה מאיראן, וגם שליחת נושאת המטוסים לאזור היא יותר מבטאת מדיניות של אצבע מרתיעה ופחות אצבע מאשימה".

חברות גז ירצו לחזור ולחפש כאן גז ונפט אחרי ההשבתה של אסדת "תמר"?
"בהנחה שיהיה ניצחון צבאי ישראלי ולו גם במחיר גבוה, כמובן שיחזרו. נכון שהאזור נהיה פחות יציב ולכן חשוב מאוד איך זה יסתיים, אבל האינטרסים פה הם לא רק של ישראל, אלא גם של מצרים וטורקיה. התגובות מטורקיה לתקיפה הן יחסית סבירות. ליותר מדי מדינות באזור יש אינטרס להמשיך בשיתופי פעולה בתחום הנפט והגז. מאוד מעניין מה יהיו תוצאות הקידוח של טוטאל בלבנון. כמות הגז לא חשובה, אבל אם הקידוח יגלה כמות מסחרית זה יכול להעלות ציפיות. זה לא גיים צ'יינג'ר, אלא יוכיח שיש ללבנון פוטנציאל שיכולה לפנטז על משחק כזה או אחר בזירה האזורית. האנרגיה היא לא דבר חשוב מאוד, אבל היא יכולה להיות כיוון יפה ומעניין של התפתחות קונסטרוקטיבית, בהנחה שלא ניגרר לעימות רחב יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!