דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

נתניהו וגנץ הכריזו על ממשלת החירום: "שמנו כל שיקול אחר בצד, גורל המדינה על הכף"

לפי ההסכמות, נתניהו, גנץ ושר הביטחון יואב גלנט יהיו חברי קבינט מצומצם שינהל את המלחמה, שבו גדי אייזנקוט ורון דרמר יהיו משקיפים, ללא בן גביר | לקבינט המורחב ימונו גם חילי טרופר ויפעת שאשא-ביטון, כמשקיפה | עוד סוכם שלא תקודם חקיקה שאינה קשורה למצב הבטחוני

יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: יונתן זינדל, דוד כהן / פלאש90 )
יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: יונתן זינדל, דוד כהן / פלאש90 )
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הסכימו על הקמת ממשלת חירום וקבינט מצומצם לניהול המלחמה – כך הודיעו השניים בהודעה משותפת בתום פגישה בין השניים שהתקיימה היום (רביעי). מחר ב-19:00 תתכנס הכנסת להצבעה על הקמת ממשלת חירום לאומית על פי העקרונות שהוסכמו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ההצהרה המשותפת עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ושר הביטחון יואב גלנט: "הערב הקמנו ממשלת חירום לאומית. עם ישראל מאוחד. שמנו בצד כל שיקול אחר כי גורל המדינה על הכף". לדבריו, "ראינו את חיות הטרף הברברים שאיתם אנו מתמודדים. אויב אכזר שגרוע יותר מדאעש. ראינו ילדים כפותים שנורו בראשם, אנשים ונשים שנשרפו בעודם בחיים, צעירות שנאנסו ונטבחו, לוחמים שראשיהם נכרתו". בקול שבור הוסיף נתניהו "מה גדולה הזוועה, מה גדול הכאב".

שר הביטחון יואב גלנט אמר: "מתקפת חמאס היא התקפה רצחנית שחמורה יותר מכל התקפת טרור אחרת שהייתה אי-פעם בעולם. אלפי מחבלים הסתערו מתוך מטרה להרוס לרצוח לבזוז ולשחוט. אירוע קשה כזה לא ראיתי".

הוא הוסיף: "מדובר במעשים ברברים שהעם היהודי לא חווה מאז 1945. הדברים נבלמו בגלל גבורת הלוחמים שהסתערו ראשונים, נפלו, וחבריהם הלכו אחריהם עד שחיסלו המחבלים".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הביע את הערכתו כלפי תושבי עוטף עזה, ואמר: "הם עברו חוויות אישיות בלתי נתפסות וגילו גבורה גדולה מאוד". לדבריו, "מדינת ישראל נמצאת באחת משעותיה הקשות ביותר, אלו ימים גורליים. החברים והמשפחות שלנו נרצחו ונחטפו בידי אויב אכזר שצריך להכחיד אותו בכל האמצעים וללא עקבות. יש לנו צבא עוצמתי, ואם יהיה צורך – בלבנון ירגישו זאת והעולם כולו יראה זאת".

יו"ר המחנה הממלכתי הוסיף: "העמידה שלנו כאן שכם אל שכם היא מסר ברור לאויבנו, וחשוב מכך מסר לכל אזרחי ישראל – כולנו יחד כולנו מתגייסים, כולנו מגויסים".

עיקרי ההסכמות:

  • יוקם "קבינט ניהול מלחמה" עם שלושה חברים: ראש הממשלה, שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי. בנוסף, יכהנו רא"ל (במיל') גדי איזנקוט והשר רון דרמר כמשקיפים בקבינט ניהול המלחמה. כלומר, בקבינט הזה לא יכהן השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדווח כי התנגד למהלך.
  • מטעם המחנה הממלכתי יתווספו בסך הכל חמישה שרים ללא תיק לקבינט המדיני-ביטחוני: בני גנץ, גדעון סער, גדי איזנקוט חילי טרופר ויפעת שאשא ביטון (כמשקיפה). זאת למשך תקופת המלחמה.
  • יישמר מקום בקבינט ניהול המלחמה ליו״ר האופוזיציה במידה ויצטרף.
  • במהלך תקופת המלחמה לא יקודמו הצעות חוק או החלטות ממשלה שאינן נוגעות לניהול המלחמה. כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה.

הסכם העקרונות להקמת ממשלת החירום הלאומית:

  1. הממשלה תעסוק בניהול המלחמה והפעולות הנדרשות במישור הביטחוני והמדיני לשמירה על הביטחון הלאומי, וכן בפעולות הנדרשות לחיזוק העורף והבטחת התפקוד היעיל של כלל המערכות הציבוריות להתמודדות עם מצב החירום כפי שמפורט בהסכם.
  2. לא יחוקקו חוקים ולא יתקבלו החלטות בנושאים אחרים , למעט החלטות הנדרשות לשם המשכיות המצב הקיים ולייצוב המצב הכלכלי, אלא בהסכמה ביו ראשי הסיעות החתומות על הסכם זה .
  3. מינויים בכירים בממשלה יוארכו עד לתום תקופת הלחימה . מינויים אשר קשורים למצב הלחימה ונדרשים, יעשו בהסכמה.
  4. ממשלת החירום הלאומי תמשיך לכהן עד למועד הכרזה על סיום מצב המלחמה לפי סעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה. (סעיף הנוגע לסמכויות בנוגע להכרזת מצב מלחמה – ד.ה.)
  5. לשם יישום ההסכמות, יעפלו הצדדים להסדרת ההוראות הבאות:
    1. יו"ר סיעת המחנה הממלכתי וארבעה חברים נוספים מסיעתו ימונו לשרים ללא תיק.
    2. חמשת שרי המחנה הממלכתי יצורפו לוועדת השרים לביטחון לאומי, כאשר ביניהם ארבעה חברים ומשקיף אחד.
    3. ככל ויצטרפו סיעות נוספות לממשלת החירום הלאומי ישתנה מפתח מינוי השרים של כלל הסיעות בוועדת השרים לביטחון לאומי.
    4. תוקם תחת ועדת השרים ועדת משנה מיוחדת לניהול מצב החירום ("קבינט ניהול המלחמה"). קבינט ניהול המלחמה ימנה שלושה חברים ויכלול את ראש הממשלה – יושב ראש, יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון. השר לעניינים אסטרטגיים (רון דרמר – ד.ה.) והרמטכ"ל לשעבר רא"ל במילי גדי איזנקוט יכהנו כמשקיפים בקבינט ניהול המלחמה.
    5. מספר חברי קבינט ניהול המלחמה וייצוגם נתון לשינוי בהסכמה ביו ראש הממשלה ליו"ר המחנה הממלכתי. עם הצטרפות סיעת יש עתיד לממשלת החירום הלאומי יצטרף יו"ר האופוזיציה לקבינט ניהול המלחמה.
    6. ועדת השרים לביטחון לאומי תסמין את קבינט ניהול המלחמה לממש מבצעית את החלטות וועדת השרים לביטחון לאומי, בין השאר, בנושאים הבאים:
      1. הצגת התכלית המדינית של המערכה בכלל הזירות ואסטרטגיית היציאה תוך בחינת חלופות והבאתן לאישור וועדת השרים לביטחון לאומי .
      2. גיבוש היעדים הנדרשים להגשמת המערכה הצבאית והדגשת האילוצים שיש להתחשב בהם באישור ועדת השרים לביטחון לאומי.
      3. מתן הנחיות אופרטיביות למערכת הביטחון לנקיטה בפעולות הנדרשות להשגתם , בגזרת עזה ובכל יתר הגזרות בעלות השלכות ישירות או עקיפות, לרבות יהודה ושומרון, בהתאם לאישור ועדת השרים לביטחון לאומי.
      4. עריכת בחינה מעמיקה, שמטרתה לוודא, כי התוכנית האופרטיבית מובילה למימוש התכלית המדינית, תוך איזון הסיכונים הקיימים באלטרנטיבות השונות ותוך הדגשת המשמעויות וההשלכות האפשריות של אלטרנטיבות אלו.
      5. זיהוי ומתן הוראות ביחס למאמצים נוספים, משלימים למאמץ הצבאי, שעל הדרג המדיני מנת להגדיל את הסיכויים להצלחת המבצע, או כדי · או גורמים ביצועיים נוספים לבצע על לסייע להשגת מטרות המלחמה.
      6. גיבוש המלצות בנושא מדיניות ביטחון הפנים בהתאם להחלטת ועדת השרים לביטחון לאומי והפעלת גופי המשטרה והחירום, ובכלל זה כיחס למרחב ירושלים ולערים המעורבות.
      7. גיבוש המלצות ומתן הנחיות להוצאה לפועל של מדיניות נושא השנויים והנעדרים.
      8. בכינוס הראשון של קבינט ניהול המלחמה יעודכנו על פי הצורן יעדי המערכה הצבאית והאסטרטגיה למימושם, ואלה יאושרו כוועדת השרים לביטחון לאומי.
    7. קבינט ניהול המלחמה יכונס על פי צורן ולפחות ככל 48 שעות לעדכון חבריו וקבלת החלטות ביחס להפעלת סמכויותיו. לקבינט יהיה קוורום מינימלי של שלושה חברים.
    8. הצדדים להסכם זה רשאים לשנות הסכם זה בהסכמה ביניהם בכתב.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד): ברוך ה׳, יש ממשלת אחדות למדינת ישראל. ‏ועכשיו, כולנו יחד לניצחון במלחמה והשמדתם המוחלטת של החמאס והג׳יהאד בעזה.
‏זה מה שעם ישראל ציפה מאיתנו כי רק ביחד ננצח".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין: "חתימת ההסכם בין ראש הממשלה נתניהו ויו״ר המחנה הממלכתי גנץ להקמת ממשלת החירום הוא המעשה ההכרחי והנכון. מכאן – פועלים ביחד".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!