דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תמיכה נרחבת של איגודים מקצועיים מרחבי העולם בישראל, אך יש מי שבחרו לשתוק לנוכח הזוועות

איגודים מקצועיים ברחבי העולם מתייצבים לצד ישראל ושולחים ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסרים מחזקים בימים אלה | עם זאת, שני איגודים גדולים בחרו שלא לגנות את המתקפה הרצחנית של חמאס | פיטר לרנר, מנכ"ל האגף לקשרים בינ"ל בהסתדרות: "קריאה שמקטינה את עומק הטרגדיה"

הפגנת תמכיה בישראל בשער ברנדבורג בברלין (צילום: מתוך רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
הפגנת תמכיה בישראל בשער ברנדבורג בברלין (צילום: מתוך רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
הדס יום טוב

ארגוני עובדים רבים הביעו בימים האחרונים את תמיכתם בישראל, לאור מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס שהחלה ביום שבת האחרון. מספר ארגונים שלחו מסרים ישירים ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בהם הביעו את תנחומיהם ואת תמיכתם בזכותה של ישראל להגן על עצמה, כמו גם התפעלות מכוח העמידה האזרחי.

לצד תמיכה בולטת ממספר ארגונים אירופאים ואמריקנים, יש גם ארגונים שבחרו לגנות את "המתקפה משני הצדדים", וספגו ביקורת ממנכ"ל האגף לקשרים בינלאומיים בהסתדרות, פיטר לרנר.

חיבוק מקפריסין, גרמניה, איטליה וארה"ב

התאחדות הפועלים של קפריסין (SEK) שלחה מכתב תמיכה ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בו ביקשה להביע את עמידתה לצד ישראל. "אנו מבקשים להביע את דאגתנו הכנה והתנגדותנו הנחרצת לתקיפות נגד ישראל מצד חמאס, שכבר גונו על ידי מזכ"ל האו"ם וכן פה אחד על ידי כל המדינות החברות באיחוד האירופי. אנו עומדים בצער לצדכם, ומגנים את הקיצוניות, האלימות והתוקפנות כלפי אזרחים שהובילה למוות, פציעות וחטופים. כולנו תקווה שהקהילה הבינלאומית תקדם ותאכוף את החוק והצדק הבינלאומיים מול החמאס, כדי ששלום, ביטחון ויציבות ישררו".

גם קונפדרציית האיגודים המקצועיים הגרמניים (DGB) שלחה מכתב תמיכה בישראל ליו"ר ההסתדרות, בו הודיעה כי האיגודים המקצועיים בגרמניה מביעים הזדהות עם ישראל לאור ההתקפות האכזריות של חמאס בימים האחרונים. "אנו חושבים על כל אלה שאיבדו את חייהם, מוחזקים כבני ערובה או מתאבלים על אובדן קרובי משפחה, ועל כל אלה שנלחמים ועובדים קשה כדי להציל חיים, לתחזק תשתיות ולשמור על ביטחון ישראל".

"הבטחנו לכם: לעולם לא עוד", הוסיפו במכתבם, "כאיגודי עובדים אנו דוגלים בשלום, חופש, דמוקרטיה וחברה מגוונת ומתנגדים לכל צורה של טרור. אנחנו ממשיכים להילחם באנטישמיות בגרמניה ובעולם כולו".

נציגי ארגון העובדים הגרמניה DGB במסר תמיכה לישראל (צילום: DGB)
נציגי ארגון העובדים הגרמניה DGB במסר תמיכה לישראל (צילום: DGB)

במכתב להסתדרות המורים, הביעה גם נשיאת איגוד החינוך הגרמני (GEW), מייקה פינרן, סולידריות עם ישראל וצער עמוק על המתקפה הרצחנית של חמאס. "אנו מזועזעים ועצובים מאוד מהפיגועים הנוראים על ישראל, אנו שולחים ניחומים מכל הלב ועוקבים אחר החדשות בדאגה רבה", כתבה פינרן. "אנו זוכרים ומזכירים את הקורבנות, וחושבים תדיר על כל אלו שנלקחו כבני ערובה ואלה שאיבדו את יקיריהם. אנו עומדים לצד ישראל ועמיתינו וחברינו בהסתדרות המורים". איגוד החינוך הגרמני גינו במכתבם את התקפות החמאס והודיעו על התייצבותם לצד ישראל. "אם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות, בבקשה אמרו לנו".

מנהיגי הפדרציה האמריקאית למורים גינו את המתקפה על ישראל בהודעה שפרסמו: "אנחנו עומדים חד משמעית עם העם הישראלי נגד המתקפה הנתעבת והבלתי אנושית של חמאס נגד אזרחים חפים מפשע. כולל צעירים שנטבחו במהלך מסיבה, משפחות, תינוקות וקשישים", כתבו בהצהרה והתייחסו גם לדבריו של נשיא ארה"ב. "תגובתו המהירה של הנשיא ביידן התומכת בישראל מתקבלת בברכה, אנו קוראים לקונגרס האמריקני להציע תמיכה חזקה לבית הלבן במאמציו להרגיע את האזור. אנו מודאגים מאוד לביטחונו של העם הישראלי, כולל החטופים הנמצאים כעת בעזה".

עוד הוסיפו כי הם מתפעלים מפעילות החברה האזרחית בישראל: "הסולידריות שמפגינים אנשי החברה האזרחית, ובמיוחד מהתנועה הדמוקרטית, לתמוך במשפחות ובקהילות שבהן יש נעדרים, חסרי בית, נרצחים וחטופים, היא מעודדת ונחוצה בהיעדר בלתי מוסבר של פעולה של הממשלה. אנו אנו תומכים בגאווה בישראלים המבקשים לחבר את החברה ולטפח חברה ישראלית משותפת שתקדם צדק ושלום לכולם".

לצד התמיכה בישראל, הוסיפו בפדרציה למורים: "אנו מודאגים גם לביטחונם של האזרחים הפלסטינים שנלכדו כעת באש הצולבת – כאשר דווח על מאוד הרוגים ולמעלה מ-2,500 פצועים בעזה על רקע תקיפות אוויר אינטנסיביות של ישראל, ועל ניתוק מלא של חשמל, גז, מים ומזון לרצועת עזה". אולם סייגו בקביעה כי "לישראל יש את כל הזכות להגן על עצמה".

הקונפדרציה הכללית האיטלקית לעבודה (CGIL) הביעה גם היא תמיכה בישראל במכתב שנשלח להסתדרות. "הקונפדרציה מגנה בתוקף את המתקפה המזוינת של חמאס נגד ישראל", כתב נשיא הקונפדרציה, מאוריציו לנדיני, שהוסיף כי חברי הארגון "עוקבים בחשש רב אחר ההתפתחויות הדרמטיות האחרונות, ומבקשים להביע את תנחומינו העמוקים לקורבנות ובני משפחותיהם". לנדיני גם כתב כי "רק בגינוי המלחמה והאלימות נוכל להתחייב לבניית צדק, כיבוד זכויות ההגדרה העצמית של שני העמים, דו קיום ושלום צודק ובר קיימא".

קונגרס איגודי הסחר של נפאל (NTUC) הביע גם הוא תמיכה בישראל במכתב להסתדרות: "אנו מודעים למתקפה המכוונת והפתאומית של חמאס על ישראל, מגנים בחריפות את האלימות של חמאס ועומדים לצד ישראל ואנשיה". NTUC מציינים כי מתוך 49 סטודנטים נפאלים לחקלאות ששהו באזור במסגרת הסכם ממשלתי, עשרה איבדו את חייהם, וחלקם עדיין נעדרים. "כפי שאתם יודעים, נפאלים רבים עובדים בישראל גם כמטפלים", ציינו NTUC, "ממשלת נפאל הודיעה ביום שלישי על יום אבל".

נשיא הקונפדרציה של האיגודים המקצועיים העצמאיים בבולגריה (CITUB), פלמן דימיטרוב, שלח מכתב ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בו גינה באופן חד משמעי את החמאס. "הזוועה והסבל האנושי המתחוללים בישראל מאז התקפות מחבלי חמאס זעזעו את העולם בצדק, בשם כל חברי ובשמי האישי ברצוני להביע את תנחומינו העמוקים לישראל ולאנשיה. לעולם אין הצדקה לטרור. לישראל יש את כל הזכות להגן על עצמה מפני פעולות מלחמה וטרור".

איגוד העובדים האגרו-תעשייתי של אוקראינה (AIWUU‏) כתב: "מאז 24 בפברואר 2022 אנו חווים את הפלישה הצבאית של הכובשים הרוסים וחשים בפשעי מלחמה של טרוריסטים רוסים. אנו עומדים בסולידריות עם אחינו ואחיותינו באיגוד עובדי המזון והתרופות הישראלי ועם כל עם ישראל, ותומכים באופן מלא בזכותם לחיות ולעבוד במדינה נקייה מטרור".

"אנו מגנים את התקפות הטרור של חמאס וחיזבאללה על האוכלוסייה האזרחית בישראל", הדגישו."אין הצדקה לטרור. על המחבלים לעצור את התקפותיהם, להניח את נשקם ולשחרר את כל בני הערובה. מאות נפגעים אזרחיים לא יפתרו בשום אופן את הבעיות השנויות במחלוקת במזרח התיכון אלא רק יובילו להסלמה נוספת. כמו במצב שלנו, גם כאן אנו קוראים לארגונים הבינלאומיים להתערב, לשים קץ לפיגועים בהקדם האפשרי ולהעניש את המבצעי".

איגודים ששלחו גינויים לשני הצדדים זכו לביקורת מההסתדרות: "קריאה שמקטינה את עומק הטרגדיה"

לעומת זאת, פדרציית עובדי התחבורה הבינלאומית (ITF) פרסמה הודעה רפה שלא מגנה את המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס, והספקה בהודעה על גינוי "הפגיעה באזרחים משני הצדדים על ידי חמאס וכוחות ישראליים". הארגון גינה את המתקפה של חמאס אך הוסיף: "כמו כן, אנו מגנים את התקפות התגמול מצד כוחות ישראליים, לרבות הפגזה על מבני מגורים ותשתיות אזרחיות. כוונתה המוצהרת של ישראל להטיל מצור מוחלט על עזה, הכולל ניתוק אספקת החשמל והמים, עולה בגדר ענישה קולקטיבית והפרה חמורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי".

הודעה דומה פרסמה גם הקונפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים (ITUC), ובה נכתב כי הקונפדרציה "מגנה מכל וכל התקפות על אזרחים", וכי "ההתפרצות האחרונה של האלימות עלולה להתגלגל למלחמה כוללת, עם השלכות הרסניות על ישראלים ופלסטינים וגם על האזור". עוד כתבו כי "ה-ITUC קורא לכל הצדדים, ולקהילה הבינלאומית, לפעול למען השלום. ניתן להביא את הסכסוך בן עשרות השנים לתוצאה צודקת רק באמצעות דיאלוג, כיבוד החוק הבינלאומי, בפרט דיני זכויות האדם, ויישום מלא של החלטות מועצת הביטחון הרלוונטיות של האו"ם כדי להביא לפתרון שתי המדינות".

על ההודעות הללו השיב מנכ"ל האגף לקשרים בינ"ל בהסתדרות, פיטר לרנר, בציוץ בחשבון הטוויטר שלו,  כי הקריאה של ה-ITUC ל"שלום ודיאלוג" עשויה להיראות אצילית על פני השטח, אך כי מדובר בתגובה "בלתי מספקת בעליל בהתחשב במציאות בשטח".

"ההשמטה הבולטת של הזוועות איתן מתמודדים הישראלים היא עדות ליחס המזניח של ה-ITUC והאיגוד העולמי", כתב לרנר, "כישלונם להתייחס באופן מובהק לעובדים הישראליים ולתמוך בהם בעיצומו של הכאוס הזה מעיד רבות על סדרי העדיפויות השגויים של הארגון. קריאה גנרית לשלום לאחר אירוע מחריד שכזה היא לא רק תפלה, אלא היא גם מקטינה את עומק הטרגדיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!