דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
23.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 22.8°חיפה
  • 23.5°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 25.1°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 24.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

"אצבע בעין": הרפתנים בעוטף עזה חזרו לחלוב, אך משרד האוצר מתכנן להמשיך את הייבוא

13 מ-17 הרפתות בעוטף עובדות למרות התנאים והמחסור בעובדים שחלקם נרצחו | רפתנים בעוטף: "מבחינת ייצור החלב, לא תהיה בעיה. אם משרד האוצר יפתח את הייבוא עכשיו, אנשים יתמוטט. זה מעשה אנטי ציוני"

רפת עלומים (צילום: אלבום פרטי)
רפת עלומים (צילום: אלבום פרטי)
מאיה רונן

הרפתות בעוטף עזה חוזרות לתפקוד. אתמול (רביעי) חזרו לתפקוד ארבע רפתות בעוטף עזה, מתוך שבע רפתות שהחליבה בהן הושבתה בתחילת המלחמה בשבת בבוקר. כעת רוב המשקים פועלים בכשירות עבודה ומרכזי המזון חילקו תערובות מזון ברפתות באזור.

מתוך 17 רפתות בקו הראשון בישובי העוטף פעלו 9 בלבד. אתמול בערב, הודות לפתיחת מסדרון להעברת אספקה ותמיכה למשקים ביישובי העוטף שחלקם עדיים נצורים, התבצעה החליבה הראשונה אחרי 4 ימים גם ברפתות עלומים, ניר יצחק, ניר עוז ורפת חולית/רעים.

רפת עלומים (צילום: אלבום פרטי)
רפת עלומים (צילום: אלבום פרטי)

המלחמה בדרום הביאה לפגיעה קשה בחקלאות. מנהלי משקים ועובדים בענפים שונים נהרגו ונפצעו, שטחים חקלאיים שאינם מעובדים בשל המצב הביטחוני, רפתות שנפגעו או ננטשו. ברפתות מדווחים על פרות שהומתו ופרות שסובלות מקושי פיזי להגיע לרפתות ולטפל בהן. חלק מהרפתות נשארו ללא אוכל, לאחר שנשרפו המתבנים, ללא מנהלים ולא נחלבו מיום שבת.

את מבצע החזרה לעבודה הוביל מנכ"ל התאחדות יצרני חלב בישראל ליאור שמחה. גורמים בהתאחדות יצרני החלב ציינו: "זה היה חזיון אדיר לראות את משאיות 'אמכר' מביאות מזון ואת מיכליות החלב פורקות את הנוזל הלבן מהטנקרים".

חליבת הפרות חשובה לא רק לאספקת החלב, אלא גם לרווחת הפרות עצמן. רפתנים הלכו להאכיל את הפרות גם במחיר חייהם. מנהלי הרפתות חיפשו בימים האחרונים מתנדבים לחליבת הפרות.

חמ"ל התאחדות יצרני החלב מטפל בתיאום המתנדבים להאכלת הפרות ובניסיון לשקם את הנזקים. החמ"ל פועל מול רפתני העוטף והעובדים, הן במתן סיוע לוגיסטי והן בקשר רציף עם גורמי הביטחון. מההתאחדות יודעים לספר שההיענות מרשימה ומחממת את הלב. כעת מכינים עתודה להעברת פרות ועגלים מרפתות שחוסלו לרפתות קיבוציות ומושביות שמסוגלות לקלוט פרות. בהתאחדות ממתינים לאישור צה"ל לכניסת משאיות לפינוי, אך כבר מכינים רשימה של רפתות קולטות.

רפת עלומים שניזוקה קשה מאוד והושבתה ביום המלחמה הראשון, חזרה לפעילות. ברפת היישוב נרצחו כל העובדים התאילנדים, והרפת נותרה בלי רפתנים שיחלבו את הפרות. גם צוותי הרפתות נפגעו קשות. בהובלת התאחדות יצרני החלב התגייסו צוותי רפתנים לחליבה. חיילים שהתגייסו להפעלת הרפתות שיחררו פרות מחצר המתנה ומכוני חליבה, פתחו שערים האכילו את הפרות ותפעלו את מכוני החליבה.שלוש רפתות נוספות עדיין מושבתות בקיבוצים נחל עוז, כיסופים ועין השלושה. יחד עם זאת, רפתות עוטף עזה מפיקות חלב כמעט כרגיל תחת אש.

מעדויות הרפתנים, בכמה קיבוצים למעשה הצילו לא מעט פרות ממוות. צה"ל יאפשר לרפתות נוספות להכניס בהדרגה מתנדבים להאכלה, תיקון נזקים וחליבות. בחלק מהקיבוצים אין חשמל במכוני החליבה ובאחרים אין יכולת חליבה עקב נזק במכון. בהתאחדות ובקיבוצים שוקלים להעביר את הפרות לרפתות בעורף לאומנה, בהתאם למצב הבטחוני והאישור הצבא. מתנדבים רבים עומדים בתור לעתודת חולבים ועובדים ברפתות.

בזמן שרפתני עוטף עזה נלחמים על חייהם, משרד האוצר מתכנן להאריך את צו ביטול המכס על יבוא החלב. זאת, למרות שהמחלבות והתאחדות יצרני החלב מדווחים שאין מחסור בחלב גולמי בישראל. מהמחלבות נמסר: "יש בעיות הובלה, בגלל גיוס נהגים למילואים. אין מחסור בחלב".

"משימת השיקום תהיה קשה", אמרו היום בקיבוץ חולית. "עוטף עזה ישתנה. החוזה שהמדינה חתמה אתנו הופר על ידי צד אחד בלבד. הופקרנו".

"מבחינת ייצור החלב, לא תהיה בעיה", אמרו ל'דבר' רפתנים מקיבוצי עוטף עזה, "הבעיה היא הפגיעה באמון. אם משרד האוצר יפתח את הייבוא עכשיו, אנשים יתמוטטו. אנשים מפורקים מהמצב. הורגים לנו את המשפחות. אם יפתחו את הייבוא בזמן המלחמה, זה יהיה אצבע בעין. זה מעשה אנטי ציוני."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!