דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.0°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"אם המדינה לא תתעשת ותאפשר למפעלי המזון לגייס עובדים, בטחון המזון ייפגע"

אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצטיקה, מזהיר בשיחה עם 'דבר' שהמחסור בעובדים בענף פוגע ביכולות הייצור | "פניות לשחרור עובדים חיוניים מצו 8 לא נענות. אנחנו בהלם מהדבר הזה" | אתמול אושרה העברת עובדים זרים מענף הבניין למפעלים חיוניים, ובלו מציע לאפשר מהלך דומה לעובדי החקלאות

אגף מוצרי החלב בסופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
אגף מוצרי החלב בסופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מפעלי המזון החיוניים בישראל חווים מחסור חמור בעובדים בעקבות הלחימה, שעלול לפגוע בביטחון המזון של ישראל – כך מתריע יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצטיקה בהסתדרות, אליעזר בלו. בשיחה עם 'דבר', בלו קורא לממשלה להתעשת: "רוב האוכל הישראלי מיוצר בישראל. אוי ואבוי לנו אם נהיה תלויים בייבוא. אלא אם המדינה תתעשת ותאפשר לגייס עובדים חדשים, דברים לא ישתנו".

"המצב כרגע הוא שמפעלי המזון בדרום עובדים ב 50-60% תפוקה", אומר בלו, "מפעלי מזון גדולים שנמצאים באזור התעשייה שדרות לא עובדים כרגע. יש בעיה באספקת החלב מאזור אשכול, כי שם יש רפתות. במפעלים חסרים עובדים, כי עובדים לא מתייצבים לעבודה וזה מובן, רבים עזבו את הבתים שלהם, גם באזור הצפון, וגם באזור עוטף עזה. בלו מזהיר כי אם המפעלים האלה לא יחזרו לעבודה במאה אחוז, עלול להיווצר מחסור".

לדברי בלו, לא רק המחסור בעובדים פוגע בייצור: "השבוע נחתו מחבלים עם גלשן באזור התעשייה באשקלון, ליד המפעל גדול ומוכר לייצור משקאות. העובדים היו במפעל במשמרת לילה. עכשיו יש חששות של העובדים לעבוד שם בלילה, אז משמרות הלילה שם הופסקו והייצור צומצם".

אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה (צילום: אליז אזואלוס)
אליעזר בלו, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה (צילום: אליז אזואלוס)

כדוגמה הוא מספר על מוצר שנמצא כמעט בכל בית – הפתיתים. "הייצור העיקרי שלהם קורה במפעל בשדרות. זה מצרך חיוני. החברה עושה הכל כדי להפעיל את קווי החירום האלה כי זה מוצר חיוני, אבל לא מצליחה, כי רוב העובדים גרים בשדרות ובסביבה ואנשים התפנו משם, וחלק מהעובדים גויסו או נפגעו".

"אם מנהלת ייצור במפעל מזון תינוקות גויסה בצו 8 ולא מוכנים לשחרר אותה, צריך למצוא פתרון לגיוס הזה"

למפעלי המזון יש אפשרות להגיש בקשה שעובדיהם לא יגויסו למילואים, אך לדברי בלו, בקשות שהוגשו לא מקבלות מענה. "מזון תינוקות הוא המזון הכי חשוב, ואם מנהלת ייצור במפעל למזון תינוקות גויסה בצו 8 ולא מוכנים לשחרר אותה, אז צריך למצוא פתרון לגיוס הזה, כי מזון תינוקות לא יכול להיות בחוסר במדינת ישראל".

לדבריו, "אנחנו מנסים דרך סיוע במשרד הכלכלה לנסות ולהביא לכך שעובדים בתפקידי ליבה ומאוד חשובים במפעלי הייצור החיוניים ישוחררו מצווי 8, ואין לנו סיוע ממשרד הכלכלה וגם החברות לא מקבלות מענה. אנחנו פשוט בהלם מהדבר הזה".

"צריך פה קול קורא למשרד הכלכלה להתערב, ולסייע לחברות המזון בשחרור עובדים חיוניים לפעלים כדי שימשיכו בייצור. המפעלים האלו הם ביטחון המזון של מדינת ישראל ואבוי לנו אם נגיע לחוסר בעניין הזה".

מעבר לקשיי הייצור, יש בעיה גם באספקת המוצרים. "יש במחסנים סחורה והם מספקים אבל יש לנו גם בעיה באספקות כי כל מערך ההפצה גם עובד בחמישים אחוז. יש קושי גדול בשינוע של מוצרי המזון על ידי חברות המזון, בגלל שלא מעט נהגים גויסו. באזור הקרבות קשה לספק סחורה כי לא תמיד הצבא נותן אישור".

"קושי נוסף הוא עובדים שלא מתייצבים לסידור מדפים בסופרים, ובגלל זה רואים הרבה מדפים ריקים. כל זה במקביל לכך שהציבור הגביר משמעותית את הצריכה שלו בקניות".

מפעלי המזון מתמודדים גם עם מחסור בחומרי גלם שמיובאים דרך מדינות סמוכות. "מפעל שימורים ענק ומוכר במועצה האזורית גלבוע תלוי בייבוא מוצרי גלם ממעבר הגבול נהר הירדן", הוא מספר, "המכס הישראלי פועל שם, אבל רשות המעברים סגרה אותו מהצד הישראלי והם לא יכולים להכניס את חומרי הגלם פנימה. והם גם מייצרים מוצרים חיוניים. אז יש שם משאיות שתקועות, לא יכולות להיכנס פנימה ולפרוק. גם כאן אנחנו גם מנסים לסייע כאיגוד מקצועי".

הסבת עובדים מענף הבניה למפעלים חיוניים

אחד הפתרונות למחסור בעובדים מגיע מהסבת עובדים זרים מענף הבנייה לעבודה זמנית במפעלים חיוניים. בעקבות בקשת המעסיקים, רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד העבודה הודיעו אתמול על ויסות עובדים זרים מענף הבניין שבעת הזו לא מועסקים באתרי הבנייה  באזורי הלחימה, למפעלים למתן שירותים קיומיים ומפעלים חיוניים.

בלו מספר לדבר כי פתרון נוסף שעלה על הפרק הוא לגייס לעבודת החירום גם עובדי חקלאות מאזור עוטף עזה, שהפעילות החקלאית בו הושבתה. "אלו גם עובדים זרים וגם ישראלים שלא עובדים כרגע, ואותם אפשר לנייד לעבודה במפעלי המזון החיוניים".

לדבריו של בלו מעבר של עובדים בין מפעלים בגיבוי ובתמיכה כלכלית של המדינה יאפשר המשך ייצור מזון. "לא כל עובדי הייצור חייבים להיות עובדים מיומנים, וזה תרחיש ריאלי לחלוטין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!