דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

הרפתנים שהתגייסו לסייע ליישובי העוטף: "באזעקות רצים למיגוניות, ואז ממשיכים בחליבה או בהאכלה"

רפתות רבות בעוטף עזה ספגו נזקים כבדים במתקפת הטרור בשבוע האחרון, עובדים נרצחו כשהגיעו לחלוב את הפרות וחלקם נעדרים או נחטפו על ידי חמאס | יוסי מלול בן 76, רפתן מקיבוץ עין חרוד איחוד, נקרא למשימה: "יש אווירה של שותפות גורל"

הרפתן יוסי מלול הגיע לחלוב פרות בעוטף עזה (צילום: אלבום פרטי)
הרפתן יוסי מלול הגיע לחלוב פרות בעוטף עזה (צילום: אלבום פרטי)
מאיה רונן

"הגעתי הנה בראשון אחר הצהריים. בערב כבר הייתי בחליבה", אומר יוסי מלול בן 76, רפתן מקיבוץ עין חרוד איחוד, שהתייצב השבוע להתנדב ברפת בקו העימות.

הרפתות בקו העימות שבות בהדרגה לפעילות ורוח ההתנדבות לא פוסחת גם עליהן. במהלך השבוע האחרון ספגו רפתות רבות נזקים כבדים, עובדים נרצחו כשהגיעו לחלוב את הפרות וחלקם נעדרים או נחטפו על ידי חמאס. בין הנרצחים והחטופים היו גם לא מעט עובדי חקלאות תאילנדים.

מלול התייצב כבר ביום ראשון בכפר הנוער 'כפר סילבר' הסמוך לאשקלון. "בכל פעם שיש מתח בדרום אני מרים טלפון לכפר הנוער. במצבים כאלה מפנים את הפנימייה ובית הספר מכפר הנוער וצריך אנשים שיחזיקו את המקום. יש פה דיר ורפת, צריך לטפל בעלי החיים. אני מגיע באופן קבוע לעזור. דואגים לפרות ולעגלים לאוכל, טיפול רפואי וטיפול שוטף. כמובן שמקפידים על שגרת חליבה. בתחילת השבוע ניסיתי להגיע לרפתות בעוטף, אבל עדיין לא היה ניתן להיכנס לאזור".

"בין החליבות ניסיתי לבקר ברפתות אחרות, אבל לא יכולתי להיכנס", אומר מלול, שלו קשרים טובים עם רפתנים באזור, עוד מהימים בהם כיהן כמנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר (כיום התאחדות יצרני החלב).

"כשכל הישוב מתפנה, הרפתנים הם כמעט היחידים שנשארים"

אתמול (שישי) הצטרפו אל מלול קבוצת מתנדבי שנת השירות של הכפר לחליבה. "מנהל הכפר הזמין אותי להיות אצלו במ"מד בבית. במשך השבוע גם המשפחה שלו התפנתה לצפון", מוסיף מלול. "אנחנו חולבים פעמיים, ביום בוקר וערב. יש מיגונית וכשיש אזעקות רצים אליהן ואז ממשיכים בחליבה או בהאכלה. יש מעלינו כל הזמן מסוקים וממש רואים את הלחימה".

לדברי מלול, למרות הלחימה, האווירה טובה. "יש הרגשה טובה שאנחנו יכולים לעזור. יש אווירה של שותפות, אחווה, אהבה ובעיקר שותפות גורל. כולם בכל עוזרים במה שצריך. ממכוני התערובת מביאים את המזון לרפתות, על אף הסכנה. עם ישראל מתגלה במלוא תפארתו".

יוסי מלול (משמאל) ברפת בכפר סילבר (צילום: אלבום פרטי)
יוסי מלול (משמאל) ברפת בכפר סילבר (צילום: אלבום פרטי)

"זה חלק מהחשיבות הגדולה של הרפתות באזור העוטף. כשכל הישוב מתפנה, הרפתנים הם כמעט היחידים שנשארים, כי צריך לטפל בבעלי החיים. בעלומים התחילו לחלוב לפני כמה ימים אחרי שהפרות לא קיבלו אוכל או נחלבו במשך כמה ימים. אבל הרפתנים בארץ מנוסים, מכירים את העבודה ואוהבים את הפרות. הם יודעים מה לעשות כדי לשקם את העדר".

מלול לא לבד. כמותו מתייצבים בימים האחרונים עשרות רבות של רפתנים פעילים מרחבי הארץ ורפתנים בדימוס, למלא את השורות. במקביל להחזרת רפתות העוטף לתפקוד, התייצבו המתנדבים, מצוידים בקסדות, שכפ"צים ונשק, לחליבה, האכלה וטיפול בפרות. אל מלול הצטרפו גם שניים מבניו, אורי ודודו, גם להם ניסיון עשיר ברפת.

חמ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל מרכז ומשבץ את המתנדבים לעבודה ברפתות החלב במשקי עוטף עזה. בחמ"ל מחפשים את עזרתם של מתנדבים המכירים את העבודה ברפת: חולבים, מפעילי מכונת סלף, חשמלאים ומחלקי מזון. בנוסף לאיסוף הפניות השונות, אחראי החמ"ל לבדוק את התאמת הפונים לדרישות בשטח, ודואג לאישורים מכוחות הביטחון ולהפניות המתנדבים המתאימים למשקים באזור.

מנהלי החמ"ל מבקשים לא לפנות ישירות למרכזי המשקים או לעובדים במשקים, שעסוקים וממוקדים בעבודה בלבד. במוצ"ש יחזור מלול הביתה להתרעננות. "בשבוע הבא כנראה שאחזור לעוד סיבוב. אני אהיה לרשותם כמה שיצטרכו. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!