דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

משרד האוצר: עסקים יקבלו מענק הוצאות קבועות על ירידה במחזור

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג צעדים להתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של המלחמה | סמוטריץ': "לא תהיה מגבלה תקציבית לצבא ולטיפול בתושבי העוטף"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"אני לוקח אחריות, על מה שהיה ועל מה שיהיה" אמר היום (ראשון) שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בה הוצגו הצעדים הכלכליים להתמודדות עם המלחמה. "צריך לדעת להגיד ביושר ובכאב, נכשלנו. הנהגת המדינה ומערכת הביטחון כשלה. לא הצלחנו לממש את החוזה בין המדינה לאזרחיה, חוזה שנחתם בדם וכעת מוכתם בדם. יעד המלחמה שלנו הוא השמדה מוחלטת של חמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה ולא רק. נקודה".

ראש אגף התקציבים הציג שורת צעדים ובראשם מענק הוצאות קבועות בהתאם לפגיעה במחזור, שיחול על כל העסקים. תכנית זו דורשת חקיקה ופרטיה עוד לא ברורים, אבל לפי הנאמר המענק יינתן לעסקים בכל הארץ ויועבר כבר במהלך המלחמה. מענק זה דומה לזה שניתן בתקופת הקורונה, אז קיבלו עסקים מענקים בדיעבד לאחר שהראו על ירידה במחזור העסקים.

מעבר למענק, בהתאם לחוק הקיים עסקים שיפגעו פיזית מקבלים פיצוי מקרן מס רכוש, ועסקים במרחק של עד 7 ק"מ מקבלים החזר מלא על פגיעה בפעילות.

ברשות המסים אמרו שלמעלה מאלף אנשים כבר מימשו את המענק לתושבי העוטף. המענק עומד על כ-1,000 שקלים לבן משפחה, עד 5,000 שקלים למשפחה. המענק זמין באתר רשות המסים.

"אפשר יהיה להיכנס ממחר רק לפי חשבון בנק" אמר מנכ"ל רשות המסים שי אהרונוביץ', "חלק איבדו את תעודת הזהות שלהם ולא יכולים להזדהות באמצעותה". הוא אמר שהוא מקווה שהמענקים יכנסו לחשבון תוך 3 ימים.  "רשות המסים הקלה על הבירוקרטיה – לא לבצע פעולות אכיפה, וזה מורחב עד הסוף החודש ולא נאכוף על תום המלחמה ומעבר לכך. פתחנו קווי פניות מיוחדים למי שבצו 8 ולתושבי הדרום כדי שיוכלו לקבל שירות מהיר ויעיל. עצמאי בשירות מילואים לא צריך להיות מוטרד ממיסוי ויש לזה קו מיוחד שיוכלו לקבל תשובה".

"יש עד כה 11,000 נזקים ישירים ללא העוטף" אמר ראש רשות המסים, "במלחמת לבנון השנייה היו סך הכל 26,000 נזקים. לצערנו אנחנו בקצב גבוה. יש לנו מוקד שפועל מ-8:15 עד 19:00 בערב. ננסה להאריך אותו מעבר לכך. פעם ראשונה שהפעלנו מוקד גם בשבת, כדי שיהיה מענה לניזוקים".

סמוטריץ' ציין שכלל התקציבים שלא מופנים לתמיכה במלחמה או לפעילות השוטפת של המדינה, הוסט לניהול מאמצי הלחימה. בכך ענה לביקורת על העברת כספים קואליציוניים לחרדים, עם כי לא התייחס לכך במישרין. "תקציב 2024 יראה כנראה שונה לחלוטין" הוסיף שר האוצר.

"אנחנו מנהלים שתי חזיתות – החזית הצבאית והחזית העורפית. אני לוקח אחריות על החזית העורפית" אמר שר האוצר. "באופן מידי הנחתי את משרד האוצר להעביר מענק לכל תושב שפונה מביתו, 1000 שקלים לנפש ועד 5000 למשפחה, והעברנו 30 מיליון שקלים לרשויות. רשות המסים תאפשר קבלת המענק בקליק היישר לחשבון הבנק".

שר האוצר אמר שיש שלוש משימות מרכזיות: המשך הרציפות והתפקוד השלטוני, ניהול מערכת הבריאות, החינוך והרווחה, הסיוע לניצולי הטבח ושיקום היישובים ותמיכה במשק בזמן מלחמה. בראש המנהלת לטיפול במפונים יעמוד משה אדרי.

"אני אומר חד משמעית – עוטף עזה ישוב ויפרח עוד הרבה יותר ממה שהיה קודם. כולם יקבלו מענה, אני אומר באחריות. לא תהיה שום מגבלה תקציבית ושום עיכוב בירוקרטי" אמר סמוטריץ'. "הגענו אל המלחמה כשהמשק במצב טוב, תקציב אחראי ויעד גרעון נמוך, נתוני אבטלה נמוכים, ירידה באינפלציה. כל הנתונים הללו מאפשרים לנו להיכנס למערכה בצורה טובה. יכולים להבטיח שצהל יעמוד בכל המשימות ומתן הסיוע לכל האזרחים בכלכלה הישראלית. אני אומר באחריות, הכלכלה הישראלית יציבה ואיתנה ויכולה לתמוך בכלל מאמצי הלחימה".

"אנחנו נכנסים לאירוע עם כרית ביטחון פיסקלית" אמר החשב הכללי יהלי רוטנברג, "גירעון של כ-2 אחוז ויחס חוב תוצר של כ-60 אחוז. אנחנו ערוכים לממן את פעולות הממשלה ובאופן מלא. פרסמנו מספר הקלות בקרן לעסקים קטנים ובינוניים – הגרייס לתשלומי הקרן בהלוואות שכבר הלוותה למעלה מ-20 מיליארד שקלים. אנחנו בוחנים פתרונות נוספים בתחום האשראי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!