דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ביטולי הזמנות, החזרת מוצרים ותשלום ארנונה: ההסתדרות נותנת מענה לסוגיות צרכניות במלחמה

דייר שפונה מביתו בשל המלחמה צריך לשלם ארנונה? והאם יתקבל החזר על חופשה שבוטלה? | במוקד החירום של ההסתדרות נותנים מענה לשאלות נפוצות ומזמינים את הציבור הזקוק לייעוץ או עזרה לפנות

מגילת העצמאות בבית ההסתדרות בתל אביב (צילום: דוברות ההסתדרות)
בבית ההסתדרות בתל אביב (צילום: דוברות ההסתדרות)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מוקד החירום של ההסתדרות החל לתת מענה גם לסוגיות צרכניות בעת לחימה.
בעקבות המלחמה עולות סוגיות צרכניות לעובדים: ביטולי הזמנות, החזרת מוצרים, דחיית מופעים ועוד. במוקד החירום של ההסתדרות (2383*), בשיתוף פעולה עם רשות ההסתדרות לצרכנות, נותנים מענה לשאלות נפוצות ומזמינים את הציבור הזקוק לייעוץ או עזרה לפנות.

דוגמאות לשאלות ותשובות שמוקד ההסתדרות מפרסם:

קיבלתי צו 8 ולכן אינני יכול לטוס לחופשה שהזמנתי בחו"ל. האם אני זכאי לבטל את הזמנת החופשה?
"אמנם, בגלל הסיבה הזאת בלבד אין זכות אוטומטית לבטל את העסקה אך במקרה זה אנו ממליצים לך לפנות לחברת התעופה או לסוכנות הנסיעות ממנה הזמנת את החופשה. במקרה של צו 8 עסקים רבים נוטים להיות יותר גמישים לגבי ביטולים מסוג זה, ואנו מקווים כי יתחשבו בבקשתך. כמובן שאם יש לכם ביטוח נסיעות לחו"ל, תוכלו להיות זכאים לפיצוי, בהתאם לתנאי הפוליסה".

הזמנו חופשה משפחתית במלון ובגלל המצב הביטחוני אנו חוששים לנסוע לחופשה. האם אנחנו זכאים לבטל את ההזמנה?
"אם המלון פועל ומסוגל ליתן את שירותיו במהלך החופשה ואין הנחיות רשמיות האוסרות את פעילותו, לדעתנו אין זכות אוטומטית לבטל את ההזמנה. אולם, המציאות מלמדת שפעמים רבות בתי המלון באים לקראת הצרכנים במקרים כאלה ומאפשרים את ביטול ההזמנה או דחייתה".

קניתי צמיד בשווי 2,200 שקלים והתחרטתי יום למחרת ובאתי להחזיר ולקבל את הכסף חזרה אך החנות הייתה סגורה עקב המצב הבטחוני. האם אקבל את כספי חזרה למרות זאת?
"תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) מאפשרת לקבל את הכסף בחזרה עד תום יומיים מיום הקנייה שאינם ימי מנוחה חוץ מדמי הביטול. על פי לדעתנו, אם החנות לא פתוחה כרגיל, יש להוסיף ליומיים את הימים שבהם החנות הייתה סגורה בשל המצב הביטחוני".

נרשמתי לקורס שהופסק בגלל המצב הביטחוני. האם אני צריכה להמשיך ולשלם עבור הקורס?
"לדעתנו, אין צורך בהמשך תשלום לספק שירות, אם השירות לא סופק. אם כי כפי הנראה, לא תזכו לפיצויים בגין אי-אספקת השירות, וזאת בשל הנסיבות שבהן השירות לא סופק".

הזמנו אירוע באולם חתונות לשבוע הבא. אם ע"פ הוראות הצבא לא ניתן יהיה לקיים את האירוע, האם אהיה מחויב לשלם לבעל האולם?
"איננו סבורים כי בנסיבות כאלה יש לחייב את הצרכן בתשלום כלשהו. הוראות כאלה של הצבא משמען כי הספק אינו יכול לספק את השירות שהוזמן, ולכן אין מקום לחייב את הצרכן. יודגש, כי לאור היות האירוע עתידי, ממילא הספק טרם נדרש להוצאות בגין האירוע, וממילא אינו יכול לקיימו. במערכת השיקולים, יש לקחת בחשבון שסביר להניח כי הספק יזכה זכאי לפיצוי לפי תקנות מס רכוש".

הזמנתי אירוע באולם חתונות לעוד חצי שנה ושילמתי מקדמה. האם אני זכאי לבטל את האירוע בשל המצב הבטחוני?
"כרגע, לא ניתן לדעת מה יהיה המצב בעוד חצי שנה, לפיכך, המצב הביטחוני לא מהווה עילה לביטול האירוע ולהשבת הכספים ששולמו. כמובן שניתן לבטל את האירוע בתנאים המפורטים בהסכם עם בעל האולם".

בשל המצב הביטחוני עברנו למרכז הארץ למספר חודשים. האם אנחנו צריכים לשלם ארנונה?
"מבלי כל קשר למצב הביטחוני, אם נכס עומד ריק, קיימת אפשרות להגיש בקשה לרשות המקומית לקבלת פטור מתשלום הארנונה לתקופה של עד חצי שנה. הפטור ניתן פעם אחת בלבד לתקופת הבעלות בנכס, בתנאי שהנכס אכן ריק ולכן יש להזדרז ולהגיש בקשה כזו כדי ליהנות ממנה. תוכלו לפנות בעניין לרשות המקומית. קניתי כרטיסים להצגה שתתקיים בעוד יומיים. לפני דקות מספר התקשרו אליי ממשרד הכרטיסים והודיעו לי שבשל המצב הביטחוני ההצגה נדחתה למועד אחר, שבו נהיה בחו"ל".

האם אהיה זכאי לקבל את כספי בחזרה?
"לדעתנו, על משרד הכרטיסים להציע לך את ההצגה במועד שיהיה נוח לך, ולחילופין, להשיב את כספך. יש לזכור שעדיין כל העילות הרגילות המאפשרות לבטל עסקה לפי חוקי הגנת הצרכן, קיימות גם עתה, לפעמים ללא צורך בנימוק. כגון: התנאים המיוחדים המאפשרים ביטול עסקאות מכר מרחוק בתנאים מסוימים כמו גם תקנות ביטול עסקה. בנוסף יש לזכור שיש אי בהירות לגבי חלק מהמצבים שהחוק לא מתייחס אליהם במפורש ולכן חלק מהדברים כאן הם פרשנות".

"על כל הסכם יש לקיים בדרך מקובלת ובתום לב. על פי ההסתדרות, הטענה כי לא ניתן לקיים הסכם בשל מצב ביטחוני כפופה לכללי סבירות ותום לב. כשם שיהיה זה חוסר תום לב לכפות על צרכן לקיים אירוע בשל מצב ביטחוני ובכך לסכן את אורחיו או ילדיו, יהיה זה חוסר תום לב לכפות זאת על הספק. מאידך, יש לזכור כי קשה להניח שבתי המשפט יחייבו צרכן לשלם בגין שירות שהספק לא יכול היה לתת".

דרכי התקשרות עם מוקד החירום:

  • טל' – 2383* בימים א'-ה' בשעות 8:00-18:00.
    בשאר הזמן ניתן להשאיר הודעה קולית ונציג ההסתדרות יענה לפנייה בהקדם האפשרי.
  • ווטסאפ – 054-8678673
  • דוא"ל – moked@histadrut.org.il
  • אתר ההסתדרות
  • אפליקציית ההסתדרות
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!