דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מחסור בפירות וירקות עקב השבתת החקלאות בעוטף, משרד החקלאות נערך לייבא תוצרת טרייה

המחסור בעגבניות, מלפפונים ופלפלים מורגש בחנויות, ואיתו גם עליית המחירים | מנכ"ל ארגון מגדלי הירקות: "מדינה שלא יודעת לשמור על החקלאים שלה רוצה לבנות על יבוא. עכשיו אין מאיפה להביא"

עגבניות בשוק (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
עגבניות בשוק (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
מאיה רונן

המחסור בירקות ופירות מורגש בחנויות יותר ויותר ככל שהלחימה באזור הנגב המערבי נמשכת. במיוחד בולטת הדרישה לעגבניות, שכן 70% מהתוצרת המקומית מקורה באזור הלחימה. כמו כן, מורגש מחסור במלפפונים ופלפלים. ברשתות ובשווקים מציינים שהבהלה ממצב המלחמה משפיעה על הרגלי הקנייה של הציבור. לדבריהם, בשבוע האחרון הורגשה התגברות בצריכת מוצרי יסוד ואגירה של מזון.

"כל מערך הקמעונאות ומערך שרשרת האספקה בנויים לשגרה ולחירום", אומר ראש רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') יורם לרדו. "כשיש גודש של אזרחים, וברגע שמתנפלים על המדפים ומרוקנים, נוצר חוסר". לדבריו, לאחר הערכת מצב של משרד הכלכלה עם מנהלי שרשרת הלוגיסטיקה, המרלו"גים והספקים הגדולים, אין פער בשרשרת האספקה. "נמלי הים פתוחים, האוניות מגיעות, משרד התחבורה מתעדף אוניות כדי שחומרי הגלם יגיעו, שרשרת האספקה פועלת כסדרה". עם זאת, לרדו אישר שבמקומות מסוימים יש אי-התייצבות של עובדים עקב פעילות מילואים, וכן שעבוד של אמצעי שינוע למאמץ המלחמתי.  "כשהרכישה תחזור למצב נורמלי, יוכלו למלא את המדפים חזרה, ושרשרת האספקה תמשיך כסדרה".

משרד החקלאות אמנם נערך להגביר את הייבוא, אבל הזינוק במחירים כבר מורגש ברשתות השיווק ובירקניות. אף שאוקטובר לרוב מאופיין בייבוא מוגבר של ירקות, הפעם מדווחים חלק מהיבואנים על קושי לייבא סחורה מטורקיה, שהיא המקור המרכזי ליבוא עגבניות. כבר לקראת סוף השבוע שעבר נמכרו ביותר מ-10 שקלים לק"ג עגבניות שמיובאות לארץ במחיר של 4 שקלים לק"ג.

מתחילת השבוע שעבר יובאו לישראל כ-3,500 טון פירות וירקות, מהם יותר מ-1.5 טון עגבניות. ככל שתימשך הלחימה ולא יתאפשר קטיף העגבניות בנגב המערבי, עלול היבוא להגיע ל-60% מהצריכה.

משרד החקלאות בוחן כיווני פעולה נוספים שעשויים לסייע בהגברת הייצור של מזון טרי בזמן המלחמה ובסיוע לחקלאים בעוטף עזה, בגליל ובמקומות אחרים בארץ, כדי להבטיח אספקה סדירה של מזון. כך למשל, כדי לבלום ניסיונות להפקעת מחירים, יוכל משרד החקלאות לפרסם את מחיר הירקות המיובאים בשער הנמל, כפי שעשה בעבר.

כדי להשלים את כושר הייצור של חקלאי העוטף שנפגע במלחמה, פרסם המשרד קריאה לחקלאים שבבעלותם מבנים חקלאיים שאינם פעילים, בבקשה לגייס אותם להפעלה מחודשת לצורך גידול ירקות חממה. מדובר בעיקר בשתילי עגבניות שממתינים במשתלות, ויועדו להישתל בשטחי העוטף.

נוסף על כך, המשרד יממן עלויות לוגיסטיות להבאת מתנדבים לעבודה בחקלאות. השבוע פורסמה תוכנית אד-הוק שנועדה לסייע לארגונים שעוסקים בגיוס ובהפעלת מתנדבים למלא את מקומם של עובדים פלסטינים שלא יכולים להגיע לעבודה בשל מצב החירום שהוכרז במשק. התמיכה תכלול הסעות מתנדבים, הוצאות מזון למתנדבים, וכן הוצאת לינה, מימון שכר ועלויות עבור רכז מעטפת לוגיסטית. התמיכה תינתן למוסדות בעלי ניסיון בגיוס מתנדבים בתחומים אלה.

לדברי מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, עובדים רבים שנחוצים לחקלאים בשגרה, לאורך כל שרשרת האספקה, לעבודת הזריעה, הקטיף והטיפול, גויסו או לא התייצבו לעבודה בגלל חשש או בגלל סגר שמוטל על הרשות הפלסטינית.

ד"ר אסף לוי, מנהל אגף גורמי ייצור במשרד החקלאות: "המלחמה הביאה לעצירה של העבודה במשקים רבים. חקלאים רבים נקלעו למצוקה בגין מחסור בכוח אדם, וכך נולדה היוזמה להיעזר במתנדבים. משרד החקלאות מזמין עוד מתנדבים להגיע ולהיות חלק מעבודת הכפיים והעזרה לחקלאות הישראלית ולעזור למדינת ישראל בשעה כה קשה, ולסייע לייצור המזון הישראלי לטובת כלל אזרחי המדינה".

מנכ"ל ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח: "עד 4 ק"מ מהגדר עובדים פחות. בטווח של 7-4 ק"מ יש כמה מקומות שעובדים. מנסים להציל מה שיש. קוטפים קצת, מטפלים קצת, משקים. מי שנשאר בשטח הם החקלאים עצמם עם קצת עובדים. מי שיקטוף – יקטוף. החקלאים בטח לא מנצלים את המצב הזה. הם דואגים שיהיה לציבור מה לאכול. זה יהיה המצב עד שיתברר אם תהיה כניסה קרקעית של כוחות לעזה". לדברי יפרח, חקלאי האזור חזו את הבעיה. "זו תוצאה של הזנחה של שנים. מדינה שלא יודעת לשמור על החקלאים שלה ורוצה לבנות על יבוא. עכשיו אין מאיפה להביא. מי ייתן לנו? הטורקים ייתנו לנו?"

יפרח מגדל ירקות במושב אוהד בעוטף עזה. "אני קצת נבוך כשמדברים איתי על מחיר העגבניות כשיש הרוגים, נעדרים וחטופים. אנחנו משלמים עכשיו במחיר של דמים. קיבוצים שרופים. מה זה מעניין אם אין עגבניות? אף אחד לא מת מזה שלא היו לו עגבניות.

"אחר כך נצטרך לראות איך מחזקים את ייצור המזון, איך מוסיפים עוד חקלאים. אנחנו רואים שיש רוח התנדבות בעם, עכשיו כולם מבינים כמה חקלאים תורמים לביטחון המדינה בכל כך הרבה מובנים".

משרד הכלכלה והתעשייה: "המשרד ממשיך בטיפול צמוד ושוטף באספקת מזון לאזרחים, מעקב אחר מצב המלאים במשק וניהול מלאי החירום האסטרטגיים של המדינה. עקב השבתת הייצור באזור הדרום, קיים מחסור נקודתי בירקות ספציפיים ובאחוז קטן מאוד מתצרוכת החלב השוטפת. בחדר המצב של משרד הכלכלה והתעשייה נמשך המעקב אחר אספקת המזון לרשתות. נכון להערכת המצב האחרונה, לא קיימת בעיה במלאי המזון השוטפים ואין חוסרים מהותיים כלשהם.

"האתגרים הלוגיסטיים המרכזיים בשרשרת האספקה נובעים ממחסור בכוח אדם בתעשייה, שמקורו בקושי בגיוס עובדים וציוד ובסגר שהוטל על עובדים פלסטינים. במשרד ממשיכים בגיוס עובדות ועובדים לתעשייה, ביחד עם שירות התעסוקה ובשיתוף התעשייה הישראלית וגופי השטח. עד כה אלפי עובדים שולבו במקומות העבודה השונים.

"המשרד מפעיל מכלול תעסוקה בחירום לניהול החוסרים וגיוס עובדים ממקורות שונים. בין היתר מדובר על מתנדבים בשכר, הסטת עובדים זרים מתחומים מושבתים לתחומים חיוניים, והשמת מובטלים. עד כה אותרו יותר מ-10,000 מתנדבים בשכר, ו-2,240 מהם כבר הושמו במקומות עבודה נדרשים.

"נציגי המשרד ייתנו ייעוץ והכוונה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים במוקדי המפונים ברחבי הארץ ובאמצעות המוקד הטלפוני של המשרד. משרד הכלכלה והתעשייה ממשיך בהפעלת מוקדי חירום לשירות הציבור – מוקד חירום לעסקים ולתעשייה, הפועל 24/7 בטלפון 6150*, פניות באמצעות דוא"ל ישיר ליחידות נותנות שירות במשרד ופרסום מידע שוטף במגוון נושאים באתר והמשרד וברשתות החברתיות שלו".

שר הכלכלה, ניר ברקת, אמר בהערכת המצב: "משרדי הכלכלה והחקלאות עובדים בצמוד, כדי לטפל באבטחת אספקתה של תוצרת חקלאית לציבור בכל האמצעים. נבצע גם פיקוח משמעותי כדי למנוע הפקעת מחירים במשק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!