דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / נתניהו שב מקזחסטן והזהיר את הנהגת עמונה: "אין שום מקום לאלימות"

ראש הממשלה שלח מסר ווידאו בו התייצב לצד כוחות הביטחון ובית המשפט, והצהיר כי במקביל לפינוי עמונה יהרסו מבנים לא חוקיים השייכים לערבים אזרחי ישראל. בהנהגת עמונה הגיבו: "האחריות עליכם". הערכות מדברות על פינוי אור ליום ראשון

עמונה, ביום חמישי השבוע (צילום: יהונתן קלרמן)
עמונה, ביום חמישי השבוע (צילום: יהונתן קלרמן)
שי ניר

"אני קורא לכולם לנהוג באחריות: לא לפגוע בשום אופן בחיילי צה"ל ובכוחות הביטחון. אין שום מקום לאלימות." כך קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו, לתושבי המאחז הלא חוקי עמונה, ערב כניסת השבת ועל רקע הערכות, לא מאומתות, כי מבצע הפינוי יחל כבר במוצאי השבת.

"אני קורא לכל המנהיגים לגלות אחריות לאומית בעת הזאת." אמר נתניהו, ורמז לאופן בו ועד מתיישבי עמונה בוחר להתנהל.

על דחיית תושבי עמונה את מתווה 'נכסי נפקדים' לפתרון המשבר אמר נתניהו, "עשינו כל מאמץ אפשרי למצוא פתרון שישאיר את המתיישבים במקום. אבל לצערי ההצעות שלנו לא התקבלו." עוד אמר נתניהו, ככל הנראה בניסיון לרכך את הזעם, הכעס והאכזבה של הימין מהממשלה בראשותו כי, "פינוי עמונה, מחייב גם פינוי של בנייה בלתי חוקית בחלקים אחרים של ארצנו. הנחיתי לזרז הריסת בנייה בלתי חוקית בנגב, בוואדי ערה, בגליל, במרכז – בכל חלקי הארץ."

במטה עמונה לא נשארו חייבים, והמשיכו בקו הקורא לצעירים להצטרף למחאה, "אנחנו לא מחפשים אמפתיה והשתתפות בצער." והוסיפו, "האחריות על החרבת יישוב פורח של 20 שנה בארץ ישראל עם עשרות משפחות ומאות ילדים תירשם על שמך ושרי ממשלתך." על דרכי מחאתם בעת הפינוי נאמר, "נעמוד כאן עם אלפים נוספים ונוביל מחאה עממית, דמוקרטית ובלתי אלימה."

הפגנת תושבי עמונה מחוץ לבית ראש הממשלה (צילום: סבי ברנס פלאש 90)
הפגנת תושבי עמונה מחוץ לבית ראש הממשלה (צילום: סבי ברנס פלאש 90)

מוקדם יותר אתמול שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי), הגיע לביקור בעמונה וצהיר כי, ״נעשים עדיין ניסיונות למציאת פתרון שיהיה מוסכם על כולם.״

הרב אברהם גיסר, רב הישוב עופרה, פרסם ביום חמישי האחרון מכתב בו הביע כאב רב על פינוי עמונה הצפוי, אך לא חסך בביקורת חריפה מתושבי עמונה וטוטאליות המאבק שלהם בסרבם לקבל את דין הפינוי, באופן המסכן את הישגי ההתנחלות בשטחים, "דרכם הטוטלית והטרגית של מגיניה ומנהיגיה אינה דרך התורה ובוודאי שאינה דרך לעם היהודי השב והמתנחל בארצו."  והוסיף, "אני מקווה שהחלטה זו (דחיית מתווה נכסי נפקדים והמשך המאבק, ש.נ.) לא תשיג אחור את מחויבותם של גורמי השלטון ומשפט שכבר בקשו לקדם (…) את מעמדנו המשפטי לקרקעות יהודה ושומרון."

בתוך כך נאספו בעמונה מאות בני נוער מרחבי הארץ במטרה להביע מחאה ולחזק את התושבים למרות ואולי בשל, הסימנים בשטח להערכות לפינוי. אביחי בוארון יו"ר מטה עמונה אמר בהתייחס לפעילים שהתאספו, "אין לי אחריות על הצעירים מבחוץ, אין לי צבא של סדרנים. זו אחריות של המדינה". מצבורי צמיגים בשולי הדרך, מנשרים של ארגון 'חוננו' המסייע לפעילי ימין קיצוני בייצוג משפטי, הם חלק מהסימנים בשטח לכך שעל אף ההצהרות – בהנהגת עמונה מבינים כי הדין נחרץ, וכל שנותר הוא מאבק על התודעה.

שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).

עמונה היא מאחז לא חוקי שהוקם ב-1996 בסמוך להתנחלות עופרה. כיום מתגוררות בו כחמישים משפחות והוא המאחז הגדול ביותר ביהודה ושומרון. החל משנת 2000 עומד המקום בליבה של מחלוקת שלטונית ומשפטית עקב הקמת מבני קבע ללא אישור, ובהמשך גם עתירות של פלסטינים לבג"ץ בטענה שהמאחז הוקם על אדמות פרטיות של פלסטינים. בפברואר 2006 נהרסו תשעה מבני קבע בעמונה, תוך עימות אלים בין אלפי אנשים שהתבצרו במקום לכוחות המשטרה. בשנת 2008 הוגשה עתירה נוספת לבג"ץ להורות למדינה לממש את יתר צווי ההריסה ולפנות את הישוב. בשנת 2010 בעקבות גרירת רגלים של המדינה הוציא בג"ץ צו על תנאי המורה למדינה להשיב מדוע היא אינה ממשת את צוי ההריסה. בתשובתה לבג"ץ המדינה הודתה כי עמונה יושבת על קרקעות פרטיות פלסטיניות והבניה היא בלתי חוקית. בג"ץ הפך את הצו על תנאי למוחלט ומאז אישר למדינה דחיות חוזרות ונשנות במימושו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!