דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המלחמה בסוריה / זוועות אסד בסוריה נמשכות בתמיכה רוסית. מה חושבים על כך ברוסיה?

בעוד הקרב על חלב נמשך, רוב כלי התקשורת ברוסיה מציירים תמונה שונה לחלוטין ממה שרואים במערב. "את חלב מוכרים כניצחון גדול, מהללים את זה שהצילו חפים מפשע רבים" אומר ד"ר ולדימיר לוין

פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
דוד טברסקי

נראה שרוב תושבי העולם, או לפחות אלו שבחלקו המערבי, נחשפו השבוע לעדות אחת לפחות, בין אם יהיה זה בכותרות הראשיות בעיתונים, במהדורות החדשות המרכזיות, או בטוויטר ובפייסבוק – על הזוועות המתרחשות בחלב. בעידן תקשורת ההמונים נראה ששום כאב ואימה לא יכולים לפסוח על אף אחד. אך אם כך הוא המצב, מה בעצם חושבים מעל 140 מיליון אזרחי רוסיה, שצבאה לוקח חלק פעיל מזה כשנתיים במלחמתו האכזרית של אסד כנגד המורדים הסורים. מלחמה בה  נטבחו, רק השבוע, מאות אזרחים חפים מפשע כאשר צבאו של אסד, בגיבוי הפצצות מאסיביות של חיל האוויר הרוסי, חירב את העיר חלב עד חצץ.

לא יהיה זה מפתיע לגלות שהתקשורת ברוסיה מציגה את התמונה באופן אחר לחלוטין מאיך שהיא מוכרת לנו. מדברי הממשל ונציגיהם עד לאחרון השדרנים והפרשנים בתקשורת המרכזית ברוסיה – מתואר מה שהתרחש השבוע כצעד נוסף בניצחון הצודק של רוסיה במלחמתה נגד הטרור העולמי, נגדו היא נאבקת שכם אל שכם ביחד עם אסד למען שחרורו של העם הסורי.

"יש ברוסיה שתי עמדות, העיקרית היא של השלטון ורוב התקשורת שנשלטת על ידי השלטון או נמצאת לצידו של פוטין באופן חד משמעי – הם מהללים את המאבק בטרור בסוריה ורואים זאת כמעשה נכון ואפילו מעשה גבורה" מספר ד"ר ולדימיר לוין, מנהל המרכז לאומנות יהודית באוניברסיטה העברית ועמית הוראה באוניברסיטת בן גוריון בנגב המתמחה בהיסטוריה של רוסיה, "ההתערבות הצבאית מוצגת כמוצדקת והיא בראש ובראשונה למען העם הסורי והמדינה הסורית. בנוסף לכך זו אפשרות להפגין בפני הרוסים והעולם כולו את עוצמתה הצבאית של רוסיה".

ד"ר ולדימיר לוין (תמונה באדיבות המצולם).
ד"ר ולדימיר לוין (תמונה באדיבות המצולם).

לוין מסביר שלתעמולה הרוסית בתוך רוסיה יש מספר משמעויות, חוץ מתמונת הגבורה, אשר חלקן נעוצות בהיסטוריה של הקשרים בין האימפריה הרוסית למזרח התיכון. "רוסיה תמיד הייתה מעוניינת במזרח התיכון. עוד במאה ה-19 היא ניסתה להתערב באזור בגלל חשיבותו האסטרטגית, אך נתקלה בקשיים בגלל האימפריה העות'מאנית. הרוסים שאפו לבסס את נוכחותם בארץ הקודש וגם בסוריה דרך התערבות בחיי הנוצרים של סוריה, אפילו יותר מאשר הנוצרים של פלסטינה. בסוף המאה ה-18 הצי הרוסי הגיע לים התיכון בעקבות המלחמות עם טורקיה ובלבנון מספר שייח'ים הכירו בריבונות רוסית במשך כמה שנים. אחרי 1948 כאשר הוקמו סוריה וישראל כמדינות עצמאיות, כעבור זמן מה הסובייטים התחילו לתמוך בסוריה. צריך לזכור שמפלגת הבעת' של אסד היא מפלגה סוציאליסטית-חילונית, לכן הייתה כאן גם הצדקה אידיאולוגית אך בעיקר פרקטית כי סוריה הייתה יריבתה החזקה של ישראל, שנתמכה על ידי האמריקאים".

הגלגול ההיסטורי של קשרי רוסיה וסוריה נפגש בנקודה מכרעת בדיוק לפני שנה, בכיבוש של העיר פלמירה, היא תדמור, מידי דאע"ש. "הכיבוש של פלמירה, תדמור ברוסית, לפני כשנה, היה מאוד מתוקשר בתקשורת הרוסית. אחרי שצבאו של אסד בתמיכת הרוסים הצליח לכבוש את העיר, הרוסים הביאו תזמורת והמון תקשורת. לפלמירה יש תפקיד סמלי מאוד חשוב בתרבות הרוסית, חלק נכבד מהאוכלוסייה הרוסית מכיר את השם. את סנט פטרבורג (העיר השנייה בגודלה ברוסיה– ד.ט ) נהגו לכנות כ'הפלמירה של הצפון'"

על פי לוין, שחרורה של תדמור מדאע"ש, על מבניה ויצירות האומנות הטעונות במשמעות היסטורית ודתית, הוצג בפני הציבור ברוסיה כמעשה הגנה על נכסי תרבותה של האנושות כולה, ולא רק כהישג צבאי "מדובר פה במשמעות תרבותית מאוד עמוקה. ואחרי שדאעש הרסו את הבניינים החשובים וגנבו את הפסלים, שעכשיו מוכרים בשוק השחור, את האשמה גלגלו הרוסים כלפי לא אחרים מאשר האמריקאים והאירופאים, שבגלל נטישתם את האזור – הם אפשרו לדאעש להמשיך בניצחונותיו" .

כיבושה החוזר של תדמור, לפני כמספר שבועות, על ידי דאע"ש עורר תגובות זועמות "התמונה כאן היא של השפלה גמורה. ומהמטה הכללי עד לפרשנים הקרובים לשלטון נשלח מסר ברור שהאשמים הם האמריקאים, בגלל שהפסיקו את המתקפה על ראקה, בירת דאעש, ובגלל שאינם מצליחים להאבק בדאעש במוסול. ולא רק זה, התמונה שמתווכים השלטונות היא שהאמריקאים עשו את זה לא מטיפשות, אלא מזדון" על פי לוין, מטרת התעמולה הרוסית היא להציג את האמריקאים, ביחד עם האירופאים, כתומכים בדאע"ש ואת רוסיה – כיחידה שנלחמת בטרוריסטים.

אחרי שבריה"מ התמוטטה ורוסיה נהייתה מדינה עצמאית היחסים בין הקרמלין להנהגה העלוואית קצת התדרדרו, אך כל זה השתנה בשנים האחרונות, וביתר שאת בעיקר מהרגע שההמערב גינה את אסד בשימוש בנשק כימי והתחיל בצעדים לנסות להחליפו. אז פוטין נכנס לזירה כמשענת לאסד, הכל בחסות הואקום שנוצר בקרבות בין הצדדים הרבים והנטישה האיטית של הכוחות המערביים את הזירה.

"צריך לזכור," אומר לוין שההתערבות הרוסית הראשונה בסוריה לימינו של אסד, כלל לא היית הצבאית. אובמה הכריז לפני שנתיים שאם אסד ישתמש בנשק כימי הוא יפציץ את סוריה, ואז הרוסים התערבו וסדרו כך שרוב הנשק הכימי יצא מסוריה – זה היה ניצחון דיפלומטי גדול בשביל פוטין, הוא הציע פתרון שאצליח להתקבל על ידי כולם, ומן הסתם אובמה לא שש להפציץ בסוריה ומשם התמיכה רק התחזקה" על פי לוין, התערבותה של רוסיה נובעת בעיקר מכיוון שהיא רוצה להיות מעורבת באזור הזה, גם כי זה קרוב לגבולותיה וגם כי זה מחזק את מיקומה העוצמתי בזירה הגיאופוליטית.

פוטין בפגישה על מעורבות צבא רוסיה בסוריה. (צילום: סוכנות העיתונות הרוסית)
פוטין בפגישה על מעורבות צבא רוסיה בסוריה. (צילום: סוכנות העיתונות הרוסית)

"בשבוע האחרון התקשורת הרוסית מדברת על הנפילה של פלמירה וההצלחה הגדולה של אסד בחלב. מצד אחד מאשימים את האמריקאים בכשלון בפלמירה ואת חלב מוכרים כניצחון גדול, מהללים את זה שהצילו חפים מפשע רבים" מספר לוין, "הכוחות האופוזיציונרים הקטנים, ביחד עם כלי התקשורת האופוזיציונרים המעטים שעדיין קיימים, מתארים את הסיטואציה כשטות גדולה שתהפוך לאפגניסטן שנייה (הכוונה למלחמת ברה"מ – אפגניסטן שהתקיימה בין 1979 ל-1989 וגבתה את חייהם של 15 אלף חיילים רוסים ועוד עשרות אלפיי פצועים ד.ט), שרוסיה נכנסת לדבר שלא תוכל לצאת ממנו ובנוסף לכך מתארים את הכישלונות הצבאיים הרבים של רוסיה. רק בשבועיים האחרונים הרוסים איבדו שני מטוסים. עוד חוזרת ומדגישה הביקורת בתוך רוסיה שפוטין משתמש בסוריה בשביל להחליפה יותר מאוחר בקרים ובאוקראינה. כלומר, לסגת פה בשביל להרוויח שם. לדעתם זה לא יעבוד, כי אי אפשר לסמוך על אסד". לוין מדגיש שאת ההאשמה שאסד אינו שותף חוזרת ואומרת גם התקשורת הרוסית המרכזית, שמאשימה גם אותו בכישלונותיו נגד דאע"ש.

והיכן פוגש הציבור ברוסיה את עשרות הסרטונים הקשים שרצו ברשתות החברתיות בשבוע האחרון, בהן נפרדו לוחמים ופעילים פוליטיים בחלב מהעולם ותיארו את הטבח הנורא? לדעת לוין, התמונות הללו אינן מגיעות כלל לרוב הציבור הרוסי. "הקרב על חלב מוגש כקרב מוצדק שדווקא דואג לאוכלוסייה החפה מפשע, זה הכוונות הזדוניות של המערב להאשים את המשטר של אסד ואת פוטין בהרג אזרחים".

תמונת המצב הפנים מדינית ברוסיה אינה מעלה הרבה תקוות, שכן, גם אם חלק גדול יותר מהציבור ברוסיה היה נחשף לזוועות של חלב, לצד עשרות הפגנות מול שגרירויות רוסיה מסביב לעולם במחאה על הנעשה בחלב, ספק רב אם מחאה כזו הייתה עולה ברחובות מוסקבה או סנט פטרבורג. "ברוסיה לא יקרה שום דבר. תקופת ההפגנות תמה ב-2011-12 , אז היו הפגנות גדולות נגד בחירתו של פוטין שוב לנשיאות, השלטון הכניס המון אנשים אקראיים לכלא מתוך ההפגנות והדבר יצר הפחדה בקרב רבים. אנשים מפחדים לצאת החוצה בסוגיות של מדיניות פנים, אף אחד לא יצא החוצה בסוגיות החוץ. מסוכן לצאת להפגנות, מסוכן לכתוב ברשתות החברתיות. מתנהלים היום מהלכים משפטיים נגד אנשים שכתבו ביקורת ברשתות חברתיות, אתה יכול להכנס לכלא על לייק. לא תהיה תגובה ברוסיה על מה שקורה בחלב" מדגיש בנחרצות לוין.

שיירת האוטובוסים לפינוי ממזרח חלב (צילום: סוכנות AP).
שיירת האוטובוסים לפינוי ממזרח חלב (צילום: סוכנות AP).

לוין הוא היסטוריון ונמנע מלנסות לנחש את מה שעשוי להיות בעתיד, בכל הקשור למקומה של רוסיה במערכה, אך לדעתו התמיכה של פוטין באסד תימשך. "פוטין צריך ניצחון בסוריה. לפחות תמונת ניצחון או משהו. אחרת למה נכנסו? אנחנו כל כך חזקים וכל כך טובים וכל כך צודקים אז זה לא יכול שלא להתנהל טוב. כלי התקשורת ברוסיה מדווחים שכוח רוסי פרטי, סוג של שכירי חרב שפועלים על פי הוראות הקרמלין, הם אלו שאחראים לניצחון בפלמירה לפני שנה. לפני כמה ימים ראו את ראש הצבא הזה בקרמלין, חילקו שם מדליות וכדומה. כלומר, הדברים ממשיכים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!