דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

שרי האוצר והחקלאות סיכמו: ייבוא החלב יוארך ל-3 חודשים

השרים סמוטריץ' ודיכטר התחייבו בהודעה משותפת שרפתני העוטף יפוצו באופן מלא על נזקים ישירים ועקיפים באמצעות מס רכוש

רפת עלומים (צילום: אלבום פרטי)
רפת עלומים (צילום: אלבום פרטי)
מאיה רונן

על רקע המלחמה בעזה הסכימו אתמול (רביעי) שרי האוצר והחקלאות על הארכתו של ייבוא החלב לשלושה חודשים, כדי לוודא את רציפות אספקת החלב לאזרחי ישראל.

"הרפתות בעוטף ימשיכו לייצר חלב בהתאם ליכולת ולמצב הביטחוני", נכתב בהודעה המשותפת לשר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ ושר החקלאות אבי דיכטר, "ויפוצו באופן מלא על נזקים ישירים ועקיפים באמצעות מס רכוש".

לבקשת השר דיכטר, תיפתח מכסה מיוחדת פטורה ממכס לתקופת הלחימה, לייבוא של עד 10 מיליון ליטר חלב ניגר לחודש (33% מצריכת החלב בישראל) למשך של 3 חודשים בלבד, שתחולק על ידי משרד החקלאות. "פתיחת הייבוא באופן מבוקר היא הצעד האחראי והשקול, תוך מתן ביטחון לכלל הגורמים בשרשרת הייצור של החלב הגולמי במדינת ישראל, בשל חשיבותו של חיזוק הייצור המקומי בימים אלו". דיכטר התחייב בפני שר האוצר לפעול לקבלת הסכמות רחבות מענף החלב לפשרה זו.

"במצב מלחמה וביחס לאפשרות של פתיחת חזית צפונית, חיוני להיות מצוידים במוצר מזון בסיסי כמו חלב בכמויות עודפות ולא בכמויות חסרות", אומר דיכטר ל'דבר'. "זו הסיבה שניתן היתר לייבא ביצים וחלב, מאחר שמדובר בשני מוצרים בסיסיים בשרשרת המזון. נוסף על כך, בכוונתי ייצור חלב בפיקוח במחלבות נוספות, ואני במגעים מתקדמים מול שר האוצר בסוגיה זו".

לשכת השר הודיעה שהארכת הצו באה לתת מענה לצוואר הבקבוק הקיים כרגע בשלב עיבוד החלב. לצד זאת, הוא ממשיך בחיזוק החקלאות הציונית בישראל, ופתיחה של קווי ייצור חלב מפוקח שיספקו תוך כמה חודשים עוד כמיליון ליטר חלב בשבוע. "הכוונה היא לבסס יכולת קבועה של ייצור חלב מפוקח, הוא המוצר הנמכר ביותר בישראל", הודיעה הלשכה, "במחיר שהמדינה קבעה וביותר מאשר מחלבה אחת".

שר האוצר סמוטריץ׳ הודיע כבר לפני כמה שבועות על כוונתו להאריך את הפטור ממכס לשישה חודשים. במשרד החקלאות הפעילו לחץ על סמוטריץ' לקצר את תחולת הצו, כדי לצמצם את הפגיעה ברפתנים מעוטף עזה.

דיכטר כתב לסמוטריץ' בתחילת השבוע: "בשעה זו, שמדינת ישראל מצויה בלחימה קשה שלא ידענו כמותה לפחות במאפיינה האזרחיים מאז הקמתה, מונחת על שולחנך טיוטת צו תעריף המכס שמשמעותה הארכת התקופה לייבוא חלב ניגר למדינת ישראל לתקופה של שישה חודשים נוספים, ללא כל הגבלה וללא התחשבות במצב השורר במדינת ישראל, ביישובי העוטף ובמשק כולו".

לדברי דיכטר, תזמון החתימה על הצו כפי שהועבר לגורמי המקצוע במשרדי והשיח בנושא בין גורמי המקצוע והיועצים המשפטיים, מביאים לפגיעה ברוחם ובחוסנם של כלל גורמי שרשרת ייצור החלב הניגר, החל מרפתנים בכל רחבי מדינת ישראל, ועד למחלבות שפועלות במאמץ עילאי לייצר ולשמור על הרציפות התפקודית של מדינת ישראל.

עוד כתב דיכטר, שעמדת משרד האוצר כפי שהוצגה בפניו, מבוססת על הנחה שהפגיעה ביכולת ייצור החלב באזור עוטף עזה תגרום למחסור חמור בחלב בישראל. גורמי המקצוע במשרד האוצר מדברים על ירידה של 7% באספקה, אך לא הוצג ביסוס לנתון זה. לפי בדיקת גורמי המקצוע של משרד החקלאות, היקף הייצור באזור זה מהווה אחוזים בודדים מסך הייצור הכולל. מתוך 16 רפתות שמצויות בעוטף, מעטות בלבד יצאו מתפקוד.

דיכטר הדגיש שמשרד החקלאות "פועל בשיתוף עם מועצת החלב כדי להחזיר את הרפתות הפגועות לפעילות, לתמוך בהן ולחזקן בשעות מורכבות אלו, כשהרפתנים נותרו ברפת לצורך השמירה על הרציפות במשקים שהקימו וטיפחו במשך שנים, תוך שמירה על גבולות מדינת ישראל הלכה למעשה".

המחסור במוצרי חלב ניגר שמורגש על המדפים נוגע רק למוצרים תחת פיקוח מחיר, ולא בחלב לשתייה. כמו כל ענפי המשק החיוניים, גם במחלבות מורגש מחסור בעובדים לכל אורך שרשרת האספקה והשיווק. לכן יש חשש שגם חלב מיובא עלול לא להגיע לנקודות המכירה במועד, בדומה לחלב המקומי. נוסף על כך, העומס בשערי הכניסה לישראל בנמלי הים והאוויר עלול ליצור קושי בהכנסת המוצרים ועיכוב תוצרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!