דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

פרשנות / בכירים באיראן, בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי: מתקפת חמאס קשורה לניסיון לסכל את הנורמליזציה עם סעודיה

עיקרי סקירת ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון | יועצו של מנהיג איראן ח'אמנאי: "מבצע ההתנגדות הפלסטינית מהווה אזהרה לכל המדינות המעוניינות בנרמול היחסים" | נציג חמאס בטהרן: "יש לעצור את הנורמליזציה עם המשטר הציוני ולחזק את דרך ההתנגדות"

המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

מדברי בכירים איראניים וראשי ההתנגדות הפלסטיניים עולה כי אחת הסיבות למתקפת חמאס והגי'האד האיסלאמי הפלסטיני על ישראל היא הניסיון לסכל את יוזמת הנורמליזציה האמריקאית-סעודית-ישראלית. זאת למרות הקו הרשמי של המשטר האיראני, לפיו איראן לא מעורבת במתקפת חמאס על ישראל, קו שהמנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, התווה ב-10 באוקטובר, שלושה ימים לאחר המתקפה.

היוזמה, שיעדיה הם הרחבת הנורמליזציה מול ישראל, השגת פתרון מדיני לבעיה הפלסטינית בידי הפטרון הסעודי והכרה בגרעין סעודי, מהווה פגיעה אסטרטגית באיראן ובציר ההתנגדות שלה.

הסבר הרציונל הזה, הן על ידי דוברי משטר איראניים בכירים והן על ידי שלוחיה של איראן בציר ההתנגדות – החמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני – מחזקים את הטענה שאיראן קשורה למתקפת חמאס על ישראל, ושלוחיה פועלים בשמה ולפי האינטרסים שלה, להשגת היעד האיראני של השמדת ישראל. להלן כמה הצהרות בכירים איראניים ובכירי ארגוני ההתנגדות הפלסטיניים בציר האיראני שמודים כי זו אחת ממטרות המתקפה.

עלי אכבר ולאיתי, יועץ המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי, אמר במכתביו למזכ"ל הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, זיאד נח'אלה, ולראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה: "התמונות שפורסמו היום [7.10.2023] ממבצע ההתנגדות הפלסטינית נגד המשטר הציוני הפושע הן ניצחון גדול. הניצחון האסטרטגי הזה המהווה אזהרה רצינית לכל [המדינות] באזור [המעוניינות] לנרמל את יחסיהן [עם משטר זה]. [אנו מברכים] את האומה המוסלמית, האומה הפלסטינית הקנאית, את המפקדים ולוחמי קבוצות ההתנגדות האסלאמיות, את משפחות השהידים והפצועים ומאמינים שהניצחונות ההולכים וגדלים יימשכו עד להשמדת המשטר הפושע הזה."

עלי אכבר וליאתי, יועצו של מנהיג איראן עלי ח'אמנאי (צילום: ויקימדיה קומונס /Khamenei.ir)
עלי אכבר וליאתי, יועצו של מנהיג איראן עלי ח'אמנאי (צילום: ויקימדיה קומונס /Khamenei.ir)

שר החוץ האיראני, אמיר עבד אללהיאן, אמר בפגישתו עם בכירים בחמאס ובגא"פ בביירות ב-13.10.2023 כי "בניגוד לכמה אשליות, סוגיית פלסטין לא תסתיים בנורמליזציה של היחסים של חלק מהמדינות עם המשטר הציוני. איראן תמשיך במאמציה [לשים קץ לפשעי המלחמה של המשטר הציוני נגד תושבי עזה בהמשך דבריו]." הוא הוסיף ש"התנגדות היא זכותו הבלתי מעורערת של העם הפלסטיני נגד הכיבוש."

נציג חמאס בטהראן, ח'אלד קדומי, התראיין ב-8.10.2023 לסוכנות הידיעות האיראנית פארס, וקרא לעצור את השיחות לקידום נורמליזציה עם ישראל. קדומי אמר: "אתמול [7.10.23], חצו גורמים בחזית ההתנגדות האסלאמית הפלסטינית את גבול עזה, נכנסו להתנחלויות הציוניות, הופיעו ב-25 נקודות אסטרטגיות בתוך התנחלויות אלו והניפו בהם את דגל הכבוד והחופש. האומה האסלאמית התעוררה אתמול לתמיכה בעם הפלסטיני. גם אזרחי איראן היקרים הגיעו לזירה בערים שונות כדי לתמוך בעם הפלסטיני המדוכא.

הוא המשיך ואמר: "אנו מודים לתושבי איראן ולשוחרי חופש בעולם על התמיכה, ואנו גם אומרים לממשלות שביקשו לנרמל את היחסים עם המשטר הציוני שבפעולה זו הן בעצם תוקעות סכין בגבם של הילדים הפלסטינים. יש לעצור את הנורמליזציה של היחסים עם המשטר הציוני ולחזק את דרך ההתנגדות. בעזרת האל, נהיה עדים לשחרור המולדת היקרה של העם הפלסטיני מהנהר עד לים ולהשמדת המשטר הציוני."

האחראי על קשרי החוץ של ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בביירות, מחפוז מנור, הגדיר בריאיון לסוכנות הידיעות איסנא ב-9.10.2023 את מטרות המלחמה מבחינתנו: תגובה "לכל הפשעים שישראל ביצעה נגד העם הפלסטיני והמקומות הקדושים", שחרור אסירים, ומניעת נורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל.

מנור אמר: "למבצע הזה יש מסר עבור המדינות ששואפות לנרמל את היחסים עם 'המשטר הכובש את ירושלים' [ישראל]. מבול אל-אקצא [השם שנתן חמאס למבצע] שיגר את המסר הזה לכל המדינות השואפות לנרמל [את היחסים עם ישראל], שמשטר זה וצבאו שאינם מסוגלים להגן על עצמם ועל אזרחיהם כביכול, לא יוכלו לתמוך ולהגן על המשטרים השולטים במדינות אחרות. לכן, עליהם לחזור לזרועות העמים שלהם. העם הוא זה שיכול להגן על מדינות האסלאם, על כל זכויות המוסלמים והאומות הערביות ולא ישראל או כל משטר שתלטני אחר [הכוונה לארה"ב]."

*

ממרי הוא מכון ישראלי עצמאי ללא מטרות רווח לחקר תקשורת המזרח התיכון. הסקירה המלאה פורסמה באתר המכון ב-17 באוקטובר 2023

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!