
פינוי התושבים מקריית שמונה החל היום (שישי), מחשש לפתיחת חזית נוספת של מלחמת 'חרבות ברזל' לצפון. האוטובוסים הראשונים יצאו מהעיר למלונות במרכז הארץ בסביבות השעה 16:30, כחלק מתכנית שאישרה הממשלה לפינוי יישובים בגבול הצפון. אבל הרחובות בעיר הצפונית בת 22 אלף התושבים שוממים כמעט לגמרי כבר מהבוקר: תושבים רבים כבר התפנו ביוזמתם ועל חשבונם, ולא חיכו לפינוי המסודר.
מעט מאוד עסקים פתוחים, בעיקר סופרמרקטים ומכולות. סמוך לקניון נחמיה, שממוקם בקצה הצפוני של העיר, הוצב מחסום שאוסר על הנסיעה לכיוון תל חי ומטולה. אחרי 17 שנים שקטות ברובן מאז מלחמת לבנון השנייה, ירי הרקטות מלבנון לעיר חזר, וכוחות צה"ל סיכלו חדירות מחבלים לשטח ישראל.
"אנחנו עוד לא התפנינו, מחכים לפינוי מסודר", מספרת רבקה איברהים (20), מורה למחשבים שסיימה שירות לאומי, ממשפחה של יוצאי צד"ל שמתגוררת בעיר. "ההרגשה היא שקריית שמונה הופכת לעיר רפאים. אין הרבה אנשים, ומי שיכול ללכת הולך. רוב האנשים מעדיפים לא להיות אצל קרובים לשבועיים, אבל אם לא יפנו את האנשים, הם יעשו מה שהם צריכים לעשות".
"בימים האחרונים התחלנו להרגיש את הלחץ יותר", היא מספרת, "שומעים את הבומים לפני האזעקה, אז הלחץ נהיה יוצר מוחשי. ב-2006 לא היינו בצפון, אז לא חוויתי את זה, ועכשיו זה הדבר הכי מלחיץ שקרה לי בחיים."
"המשפחה שלי רגילים לזה בקטע רע. אנחנו ארבעה אנשים וגרים עם סבא וסבתא שלי. בבית יש סוג של מרחב מוגן, ויש מקלט משותף של הבניין. אבל להישאר פה, זה לא אופציה"
לדבריה, "אנחנו מחכים שיגידו לנו לאן להתפנות, זה בעייתי. אמרו לחכות להודעה, אז אנחנו פשוט מחכים. לא אומרים הרבה. כל הזמן אומרים 'נעדכן'. אבל מבחינתי, להישאר פה זה לא אופציה".
אלי ביטן (35), תושב העיר, אומר שלא יוכל להתפנות למלון רחוק מהעיר. "יש לי בעלי חיים בבית, תוכים, כלבים", הוא מספר, "אני אבוא כל יום לטפל בהם, אין ברירה".
"העירייה הוציאה הודעה לכל מי שזכאי לפינוי", אומר דובר העירייה, דורון שנפר, "יהיו למעלה מ-100 אוטובוסים. ההרשמה היא לפי משפחות, אז כל יחידה היא גרעינית. אנחנו עושים מאמצים לייצר הגיון במקומות הפינוי מבחינת שכונות ורובעים כדי לשמור על הקהילות. יהיו בעלי תפקידים שיישארו בעיר, מה שצריך. אנחנו עובדים כבר כמה ימים על פינוי של אוכלוסיות מיוחדות, כמו קשישים חסרי עורף משפחתי וכדומה. נעזרים בעובדי הרווחה כדי לחבר לקהילות ייחודיות בעיר, כמו בני המנשה.".
אחד מבעלי מכולת בעיר אומר שלא יתפנה. "אני לא מפחד, מה שיהיה יהיה", הוא אומר. "הוא חכם, נסראללה. הוא לא יודע שאנחנו מתפנים מפה? ברור שהוא יודע, ואם נתפנה הוא יתקוף יותר דרומה. זה לא משנה".


