דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
19.6°תל אביב
  • 12.9°ירושלים
  • 19.6°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 19.5°אשדוד
  • 16.0°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 17.9°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

פסגה בקהיר בהשתתפות מנהיגים ושרים מעשרות מדינות השתתפה ללא הצהרה משותפת

נשיא מצרים הציג מתווה הכולל הפסקת אש, הבטחת הסיוע ההומניטרי ומשא ומתן על הקמת מדינה פלסטינית | מזכ"ל האו"ם: "תקיפת חמאס ראויה לגינוי אך אינה מצדיקה ענישה קולקטיבית של הפלסטינים"

מנהיגי עשרות מדינות בפסגה בקהיר בעקבות המלחמה בין ישראל לחמאס  (Egyptian Presidency Media Office via AP)
מנהיגי עשרות מדינות בפסגה בקהיר בעקבות המלחמה בין ישראל לחמאס (Egyptian Presidency Media Office via AP)

מצרים אירחה היום (שבת) עשרות מנהיגים מאזור המזרח התיכון ובכירים במדינות המערב לפסגה בנושא המלחמה בין ישראל לחמאס ולארגוני הטרור בעזה. הפסגה הסתיימה ללא הצהרה משותפת עקב חוסר הסכמה על גינוי ספציפי לאלימות של ארגון הטרור חמאס.

הפגישה, שנערכת בבירה המנהלית של מצרים, ממזרח לקהיר, דנה בדרכים להרגעת הלחימה ולהשגת הפסקת אש, לנוכח דאגות הולכות וגוברות מעימות אזורי. בפסגה משתתפים מנהיגי קטאר, איחוד האמירויות והרשות הפלסטינית; ראשי הממשלה של איטליה, ספרד, יוון וקנדה; נשיאת המועצה האירופית; ושרי החוץ של גרמניה, צרפת,  טורקיה, בריטניה ויפן.

נשיא מצרים: פינוי בכפייה של פלסטינים למצרים אינו התשובה

נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, חזר על התנגדות ממשלתו לפינוי פלסטינים מעזה לחצי האי סיני. לדבריו, הסוגיה הפלסטינית לא תיפתר מכפייה על הפלסטינים "לעזוב את בתיהם ולוותר על חלום המדינה הפלסטינית". א-סיסי אמר ש"העם המצרי כולו לא יקבל את מסמוס הסוגיה הפלסטינית".

נשיא מצרים הציג מפת דרכים לסיום המלחמה, שכוללת הבטחת הזרמת הסיוע לעזה, משא ומתן להפסקת אש, והתנעת שיחום שלום בין ישראל לפלסטינים כדי לייסד מדינה פלסטינית שמבוססת על גבולות 1967. "אנחנו ניצבים מול משבר חסר תקדים שדורש את מלוא תשומת הלב, כדי למנוע התרחבות של העימות".

מזכ"ל האו"ם: תקיפת חמאס אינה מצדיקה 'ענישה קולקטיבית' של הפלסטינים

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר ש"המתקפה הראויה לגינוי" של חמאס נגד ישראל "לא יכולה לעולם להצדיק את הענישה הקולקטיבית של העם הפלסטיני". גוטרש קרא להגנה על אזרחים ועל תשתית אזרחיות, בהן בתי ספר, בתי חולים ומתקני האו"ם מפני ההפצצות.

גוטרש הצביע על "ההקשר הרחב" של המלחמה, ואמר שפתרון שתי המדינות של הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא "היסוד הראיליסטי היחיד לשלום אמיתי וליציבות". לדבריו, "הישראלים חייבים לראות את הצרכים הלגיטימיים שלהם לביטחון מתגשמים, והפלסטינים חייבים לראות את השאיפות הלגיטימיות שלהם למדינה עצמאית מתממשות"

הוא אמר שהאו"ם עובד מסביב לשעון עם כל הצדדים כדי להבטיח אספקה יציבה של סיוע לרצועת עזה, בעקבות חציית משלוח של 20 משאיות סיוע היום (שבת). "האנשים של עזה צריכים מחויבות להרבה, הרבה יותר", אמר, "אספקה מתמשכת של סיוע לעזה בהיקף הנדרש".

שר החוץ הטורקי: "סיוע צבאי ללא תנאי לישראל אינו משרת דבר, אלא את העמקת הכיבוש"

שר החוץ הטורקי, חאקאן פידאן, אמר בפסגה שהתמיכה הבינלאומית בישראל יצרה אי צדק הולך וגובר כלפי העם הפלסטיני. "ישראל מנצלת את הסולידריות של מדינות מסוימות כצ'ק פתוח כדי לשחרר זעם עיוור על הפלסטינים, זעם ששם לו למטרה אפילו מסגדים ובתי חולים.

לדברי שר החוץ הטורקי, "סיוע צבאי ללא תנאי לישראל או כפיית תכניות לא ריאליות ולא יציבות על מדינות אחרות אינה משרתת דבר אלא את העמקת הכיבוש, מכיוון שמדיניות זו מתעלמת או מזניחה חלק חיוני מהשאלה: את הפלסטינים". הוא הוסיף ש"באמצעות דה-המוניזציה של חיי הפלסטינים, ישראל מנסה לנרמל את הסבל הפלסטיני. אנחנו אומרים: לעולם לא. לעולם לא עבור הפלסטינים, לעולם לא עבור אף אחד אחר".

ראש ממשלת עיראק הזהיר מפגיעה באספקת הנפט אם העימות יתרחב

ראש ממשלת עיראק, מוחמד שיע אל-סודאני, הזהיר שאם המלחמה בין ישראל לחמאס תתפשט למדינות אחרות באזור, הדבר ישפיע על אספקת הנפט לשווקים הבינלאומיים. אל-סודאני התייחס ככל הנראה למיליציות פרו איראניות שהחלו לשגר טילים נגד בסיסים של ארה"ב בעיראק ובסוריה, והזהיר שהן יתרחבו אם חמאס יהיה מאוים.

לדברי אל-סודאני, בגדד מתנגדת לריקון הרצועה כי "לפלסטינים אין מקום אחר מלבד ארצם". הוא קרא להפסקת אש מיידית ולחילופי אסירים כדי לסיים את העימות הנוכחי.

אל-סודאני אמר שהמצב הנוכחי לא היה נוצר אם החלטות מועצת הביטחון של האו"ם היו מכובדות, הערה מתייחסת ככל הנראה למדיניות ההתיישבות של ישראל בגדה המערבית. הוא הזהיר שהעימות הנוכחי "ישפיע על הביטחון העולמי, יסלים את העימות הדתי, יסכן את מקורות האנרגיה, יחריף משברים כלכליים וייצור עימותים נוספים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!