דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
23.8°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

יו"ר ההסתדרות: "מתווה הפיצויים שמציע האוצר חלקי ביותר, וצפוי לייצר פגיעה משמעותית בכוח העבודה"

במכתב ששיגר הבוקר (א') לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, התריע יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מפני ההשלכות של המתווה שהוצג בשבוע שעבר על העובדים: "מדינת ישראל מסירה אחריות לתשלום שכר בגין אי-הגעה לעבודה בשל הנחיות פיקוד העורף. בכך, מפרה המדינה את האמון בינה לבין אזרחיה, ועלולה לפגוע בציות להנחיות באופן שיעלה בחיי אדם"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מתריע שמתווה התמיכה והפיצויים של משרד האוצר הוא חלקי ביותר וצפוי לייצר פגיעה משמעותית בכוח העבודה בטווח הזמן הקצר והבינוני, במכתב ששלח הבוקר (ראשון) לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני.

בר-דוד מציע לאמץ בדחיפות שורת מהלכים, שכבר בוצעו בהצלחה בעבר בעתות חירום, שיתמרצו את שימור יחסי העבודה בין עובדים למקומות העבודה וימנעו פגיעה כלכלית נרחבת.

על פי הודעת האוצר מהשבוע שעבר, יינתן שיפוי רק למעסיקים בגין היעדרות עובדים בטווח של עד 7 קילומטרים מהרצועה, כולל אשקלון. לדברי יו"ר ההסתדרות, היעדר שיפוי במסלול שכר לכל האוכלוסייה שמושפעת ממצב החירום יוביל לפיטורי עובדים ולאי-תשלום שכר בגין ימי ההיעדרות או הוצאה כפויה לחל"ת.

"חמור מכך", הזהיר בר-דוד, "משמעות המהלך היא שמדינת ישראל מסירה אחריות לתשלום שכר בגין אי-הגעה לעבודה בשל הנחיות פיקוד העורף. בכך, מפרה המדינה את האמון בינה לבין אזרחיה, המעסיקים והעובדים – ועלולה להוביל לכך שייפגע הציות להנחיות פיקוד העורף, והדבר יעלה בחיי אדם".

בר-דוד מוסיף שאין מקום להוצאה המונית לחל"ת, ולגבי אלו שאין מנוס מלהוציאם – יש לספק להם רשת ביטחון ראויה. בר-דוד פורט רשימת הקלות הכרחיות בקביעת הזכאות לדמי אבטלה, בין היתר בדמות תשלום דמי אבטלה גם לעובדים שלא נותרה להם מכסת ימי אבטלה. "יש מקום להרחבת רשת הביטחון גם דרך המוסד לביטוח לאומי במקומות שמתווה האוצר לא נותן להם מענה".

בר-דוד הדגיש כי יש לציין במפורש כי התנאי להגשת תביעות של מעסיקים במסגרת מסלול מענק המשכיות עסקית יהיה תשלום משכורת מלאה לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, לרבות לעובדי הקבלן שבחצרי המעסיק, כפי שנעשה בתקנות קודמות. בנוסף נדרש תנאי של השבה רטרואקטיבית לעבודה של עובדים שכבר הוצאו לחל"ת או לחופשה כפויה תוך תשלום שכרם (או השבת ימי החופשה שנגבו מהם) החל מה-7 באוקטובר ואילך, ככל שהוצאו.

בר-דוד הדגיש שבמבצעים קודמים, כמו עופרת יצוקה, שומר החומות, עלות השחר ומגן וחץ, נקבע השיפוי בגין שכר למעסיקים בכלל היישובים שחלו עליהם הנחיות פיקוד העורף, והדבר אף יצר בקרב המעסיקים הסתמכות על השיפוי מצד המדינה שאפשר  להם להמשיך ולשלם שכר לעובדיהם. המתווה הנוכחי, לדבריו, מציע מענה רק למעסיקים בטווח 7 הקילומטרים מרצועת עזה (לרבות אשקלון) ומותיר מעסיקים רבים אחרים שהנחיות פיקוד העורף חלות עליהם, ללא מענה.

לפיכך, דרש יו"ר ההסתדרות שהשיפוי לעסקים יינתן לכלל העובדים שנעדרו ממקומות עבודתם על רקע הנחיות פיקוד העורף או הרשויות המקומיות, ללא הגבלה גיאוגרפית או תנאי של ירידה בהיקף ההכנסות – לרבות הורים לילדים עד גיל 14 שנעדרו מעבודה עקב סגירת מוסדות חינוך, הורים לאנשים עם מוגבלות, עובדים עם מוגבלות, עובדים שנפגעו או נעדרו בשל פגיעה בבן משפחה מדרגה ראשונה ועובדים שנעדרו על רקע הוראות פיקוד העורף על איסור התקהלות. יו"ר ההסתדרות הוסיף שגובה הפיצוי צריך להיות לפחות בדומה למבצע מגן וחץ – 500 שקלים לכל יום היעדרות. "מן הראוי לציין כי בקרן מס רכוש ישנה יתרה של כ-18 מיליארד שקלים לאירועים מסוג זה", ציין במכתבו.

בנוגע לפיצויי העסקים, טוען יו"ר ההסתדרות שיש לייצר פתרונות ייעודיים גם לעסקים עם מחזור של 400 מיליון שקלים ומעלה, וששיעור השיפוי בגין רכיב השכר במענק צריך לעמוד על 80% מסך עלויות השכר (בדומה לנהוג במדינות מפותחות רבות, על בסיס מה שנהוג לכנות "המודל הגרמני"), ולא על 60% כפי שהוצג במתווה.

בר-דוד סיכם: "בשעה קשה זו, שבה אנחנו מספידים את מתינו תוך שאנחנו מלאי נחישות להגן על עצמנו מפני אויבינו ובטוחים בכוחנו, ברור לנו שאנחנו נדרשים לאורך נשימה ולעורף חזק כדי להגיע לניצחון. אנחנו סמוכים ובטוחים שכולנו רואים את חשיבות הרציפות התפקודית של המשק והעורף בעת הזו, שאינה מאפשרת הותרתם של עובדים ועסקים ללא כל רשת ביטחון כלכלית".

גם התאגדות רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר התייחסה לתוכנית הפיצויים הממשלתית: "מאחר שבתוכנית הסיוע שפרסמה ממשלת ישראל אין מענה לשכר העובדים עבור מרבית החברות במשק ומתוך דאגה כנה לעובדינו, אנחנו נאלצים בזאת להודיע שמאות הרשתות הקמעונאיות החלו להוציא עובדים לחל"ת. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לתת מענה מידי לשכר העובדים, אחרת יוצאו למעלה מ-100 אלף עובדי רשתות המסחר מתוך 300 אלף לחל"ת החל מהיום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!