דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

עבודה / הממשלה צפויה לאשר היום 22 אלף היתרי עבודה נוספים לפלסטינים

לפי ההצעה שהוגשה על ידי משרד האוצר ומשרד השיכון, יתווספו היתרי עבודה לענפי הבניין והחקלאות. הגדלת היתרי העבודה באה על רקע חשש לאבטלה קשה ברשות הפלסטינית

עובדים פלסטינים מחכים במחסום (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש90)
עובדים פלסטינים מחכים במחסום (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

ממשלת ישראל צפויה להחליט היום (א') להגדיל את מספר היתרי העבודה לפלסטינים מאזור יהודה ושומרון. ההצעה שהוגשה על ידי שר האוצר, משה כחלון, ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט בתיאום עם משרד הביטחון ומטרתה להגדיל את מכסת ההעסקה של עובדים פלסטיניים ב-22,000 עובדים.

על פי מסמך שפירסמה הממשלה, בשנת 2017 צפויים להתווסף עד 22 אלף היתרי עבודה לפלסטינים. כאשר 9300 מההיתרים צפויים להיות מיועדים לענף הבניין, עד 2200 לענף התעשייה והשירותים, ועוד 3500 לענף החקלאות. כמו כן יוקם מערך מיון, הדרכה והשמה של עובדים פלסטינים שיהיו מעוניינים לעבוד בענף הבנייה.

על פי המסמך "לצורך מציאת עבודה בישראל, עובד פלסטיני בעל היתר חיפוש עבודה, יוכל להיכנס לישראל למשך שבוע אחד בחודש". כמו כן יוקם צוות בין משרדי שתפקידו פיקוח על תנאי העסקה, תשלום שכר ודאגה לזכויות הסוציאליות של העובדים הפלסטינים. בנוסף, יעבור התשלום לעובדים להיות באופן מקוון. בשונה מהמצב כיום, בו השכר משולם במזומן ללא יכולת אפקטיבית לעקוב אחר תשלומים ותוך קיום כלכלה שחורה המוערכת בהיקפים של כ-3 מיליארד ש"ח בשנה.

מהלך זה נעשה נוכח המצוקה במציאת ידיים עובדות בתחומי הבנייה והחקלאות. לצורך כך מוצע להעלות את מכסת העובדים הפלסטינים וזאת תחת מנגנון שיבדוק את ההשפעה של התעסוקה על עובדים ישראלים. בשנת 2010 מכסת ההיתרים עמדה על 15 אלף ובשנת 2016 על 52 אלף. מעבר לכך, נתוני העסקתם של העובדים הפלסטינים מלמדים כי כיום עובד ממוצע מועסק רק 16.45 ימים בחודש, והם אינם מקבלים את מלוא זכויות השכר להן הם זכאים.

בנוסף, ההחלטה כוללת הסרת רגולציה משמעותית בשיטת ההעסקה וההקצאה של עובדים פלסטינים, המגבילה את מספר העובדים שכל קבלן יכול להעסיק וכן את יכולת המעבר של עובדים בין קבלנים שונים. כך הקבלנים והעובדים יוכלו להתקשר בינם באופן חופשי, תוך דיווח על בסיס שוטף לרשויות המדינה על מקום העסקתם.

מדיניות הגדלת מספר אישורי העבודה, אותה מעוניין להמשיך ליברמן, החלה עוד בתקופת כהונתו של שר הביטחון הקודם, בוגי יעלון. במשרד הביטחון סבורים כי הגדלת מספר העובדים הפלסטיניים החוקיים בישראל מסייעת לשיפור במצב הכלכלי ברשות ותומכת ברגיעה הביטחונית. בעמדה זו תומך גם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט שצייץ לפני מספר ימים בחשבון הטוויטר שלו "אנו תומכים בכך מאז ומעולם. זה נכון כלכלית וביטחונית, לישראלים ולפלסטינים. Win-win. אגב, נדיר שפלסטינים עם היתרי עבודה מבצעים פיגועים". טענתו של בנט נתמכת בעובדה כי בגל הפיגועים של טרור הסכינים, שני פיגועים בלבד בוצעו על ידי מחבלים שנכנסו לישראל עם אישורי עבודה.

הגדלת היתרי העבודה באה על רקע חשש לאבטלה קשה ברשות הפלסטינית שתוביל לירידה ברמת החיים. על פי דו"ח שפורסם על ידי הבנק העולמי לפני כשלושה חודשים, רמת האבטלה ברשות הפלסטינית עומדת על כ-27%. האבטלה בקרב צעירים בגדה המערבית עומדת על כ-40% זאת על אף שאוכלוסיה זו משכילה יותר באופן משמעותי מדור הוריהם. 15% מהעובדים בגדה המערבית מועסקים בישראל כשהשכר של העובדים בישראל כמעט כפול מאלו שעובדים בתוך הרשות.

בחודשים האחרונים הגבירה המשטרה את הפעולה נגד פלסטינים השוהים באופן בלתי חוקי בישראל ועובדים ללא היתר שמספרם מוערך בכ-30 עד 50 אלף איש. הפלסטינים שעובדים ללא היתר נכנסים לישראל לרוב דרך פרצות בגדר ההפרדה בתחילת כל שבוע וחוזרים לגדה בסוף השבוע. במערכת הביטחון מעוניינים לצמצם את מספר המסתננים דרך פרצות בגדר על מנת לחזק את הפיקוח על הנכנסים לישראל.  עם זאת העומס על המעברים המוסדרים מוביל עובדים פלסטינים רבים, גם כאלו שמחזיקים בהיתר עבודה, לעבור דרך הפרצות בגדר. על מנת לתמוך במהלך הגדלת אשרות העבודה יש לגבות אותו גם בשיפור המעברים וקיצור התורים המשתרכים בהם כל בוקר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!