דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

עמונה / באישון לילה גובש מתווה חדש לפינוי עמונה, הבוקר התושבים יצביעו שוב

במתווה החדש יוכלו 24 משפחות להשאר בחלקה סמוכה על ההר. המדינה תדרש לבקש מבג"ץ הארכה של חודש לפינוי. חיילים מגבעתי שנטשו מוצב בלילה, כנראה כחלק מסירוב פקודה להשתתף בפינוי, חזרו למוצבם לאחר שיחות עם מפקדיהם

שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

בשיחות אל תוך הלילה (בין שבת לראשון) גובש מתווה חדש לפינוי המתקרב של עמונה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יחד עם שר החינוך, נפתלי בנט וראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן כנציג תושבי עמונה, התדיינו הלילה בניסיון להגיע למתווה שימנע את הפינוי. חלק מההסכמות שהושגו: 24 משפחות יוכלו להישאר בחלקה סמוכה על ההר לעומת 11 בלבד במתווה הקודם. נתניהו יתחייב להצהיר פומבית שיעשה הכל כדי להשאיר את התושבים על ההר. ייעשה ניסיון להכשיר חלקה נוספת כדי לאפשר מגורי קבע לכולם.

כדי לאשר את המתווה תידרש המדינה לבקש מבג"ץ, שוב, דחייה של הפינוי בכחודש ימים כדי שיהיה זמן להביא את המבנים החדשים ולסדר תשתיות. בתוך כך התושבים בעמונה יצטרכו להצביע על המתווה החדש לאחר שלא קיבלו את ההצעות הקודמות. ההצבעה תיערך באזור השעה 8:00 הבוקר (א'). מופעל לחץ על התושבים שלא לקבל את המתווה על ידי פעילים שהגיעו לתמוך במאבק.

עם צאת השבת, החלו מאות פעילים נוספים להגיע ולהיאסף במאחז הלא חוקי עמונה במחאה על הפינוי הצפוי ובכדי לקחת חלק במאבק. לפי שעה לא ידוע על מועד מדוייק לפינוי וישנן שמועות כי הפינוי אמור להתחיל היום (א') בשעת בוקר מוקדמת.

בתוך כך דווח על מספר חיילים בחטיבת גבעתי שהחליטו לסרב פקודה לפינוי ועזבו את המוצב שבו הוצבו באזור עמונה. מדובר צה"ל נמסר כי מפקדי החיילים שוחחו עמם ואלה שבו לביצוע המשימות. עוד נמסר כי, "צה״ל מתוקף היותו צבא ממלכתי במדינה דמוקרטית ימשיך למלא את משימותיו בהתאם להנחיות הדרג המדיני. בצה״ל מוקיעים סרבנות מכל סוג שהיא ויגלו אפס סובלנות כלפיה. הסרבנות אינה תואמת את הערכים שלאורם צה״ל פועל." יש לומר כי חיילי צה"ל לא מתוכננים לקחת חלק במעגל הראשון של המפנים ועיקר משימתם תהיה באבטחת "המעגל השלישי" – אבטחת המרחב וחסימת צירי התנועה. משימת הפינוי של התושבים תהיה מוטלת על משטרת ישראל.

שר החקלאות אורי אריאל אמר בתגובה, "אסור לחיילי צה"ל לסרב פקודה. סרבנות היא מחוץ לתחום". עוד הוסיף אריאל כי נמשכים המאמצים ליישב את משבר עמונה "באופן משביע רצון במטרה לחזק את ההתיישבות ולשמור על אחדות ישראל. " בדבריו, אריאל מחזק את דברי אביחי בוארון, יו"ר וועד המאבק, ממסיבת העיתונאים שנערכה בחמישי האחרון ובה נחשף כי לתושבי עמונה נאמר בעל פה ובאופן לא רשמי, כי במידה ויסרבו למתווה להעתקת הישוב, שהוצע על ידי המדינה, יחל מבצע הפינוי באופן מיידי. להערכת בוארון הפינוי לא יצא לדרך כיוון שיש עדיין גורמים המנסים להביא לידי פתרון וללא פינוי בכוח.

מוקדם יותר פורסם מאמר הקורא לסרבנות ואף להמרדה לכאורה, של ראש תנועת 'ארץ ישראל שלנו', שלום דב וולפא, בו נכתב, "ההשתתפות של אנשי הבטחון, בגירוש היהודים מביתם, חמורה יותר מחילול שבת ויום הכיפורים או אכילת נבלות וטרפות". וולפא, אשר משמש כרב בכולל בבית"ר עלית, מוסיף, "כל אחד מהשוטרים והחיילים חייב למסור את נפשו, ובלבד שלא יהיה שותף בביצוע הפשע הבלתי אנושי ובלתי מוסרי."

דבריו החמורים והמתועבים של וולפא מצטרפים לוויכוח הפנימי בתוך ציבור המתנחלים בין הרוב המתון, אלו המכבדים את שלטון החוק והדמוקרטיה, ובין המיעוט הקיצוני אשר לא נמנע מלכנות את המדינה, רשויותיה וראשיה בכינויים המתאימים לאויבים. 

הרב אברהם גיסר, רב הישוב עופרה, פרסם ביום חמישי האחרון מכתב בו הביע כאב רב על פינוי עמונה הצפוי, אך לא חסך בביקורת חריפה מתושבי עמונה וטוטאליות המאבק שלהם בסרבם לקבל את דין הפינוי, באופן המסכן את הישגי ההתנחלות בשטחים. גיסר ביקר את ההשוואה בין מאחז עמונה ומצדה, השגורה על לשון חלק מהמתנחלים. "דרכם הטוטלית והטרגית של מגיניה ומנהיגיה (מגיני ומנהיגי מצדה, ש.נ.) אינה דרך התורה ובוודאי שאינה דרך לעם היהודי השב והמתנחל בארצו,"  והוסיף, "אני מקווה שהחלטה זו (דחיית מתווה נכסי נפקדים והמשך המאבק, ש.נ.) לא תסיג אחור את מחויבותם של גורמי השלטון ומשפט שכבר ביקשו לקדם (…) את מעמדנו המשפטי לקרקעות יהודה ושומרון."

עוד דווח כי מחוץ לישוב עופרה, התפתחה במהלך הלילה (שבת) הפגנה נגד פינוי עמונה ונעשה ניסיון לחסום את הציר. כוחות צבא ומשטרה פזרו את ההפגנה ו-2 קטינים נעצרו. ארגון חוננו דיווח כי הוא מעניק סיוע משפטי לעצורים.

עמונה היא מאחז לא חוקי שהוקם ב-1996 בסמוך להתנחלות עופרה. כיום מתגוררות בו כארבעים משפחות והוא המאחז הגדול ביותר ביהודה ושומרון. החל משנת 2000 עומד המקום בליבה של מחלוקת שלטונית ומשפטית עקב הקמת מבני קבע ללא אישור, ובהמשך גם עתירות של פלסטינים לבג"ץ בטענה שהמאחז הוקם על אדמות פרטיות של פלסטינים. בפברואר 2006 נהרסו תשעה מבני קבע בעמונה, תוך עימות אלים בין אלפי אנשים שהתבצרו במקום לכוחות המשטרה. בשנת 2008 הוגשה עתירה נוספת לבג"ץ להורות למדינה לממש את יתר צווי ההריסה ולפנות את הישוב. בשנת 2010 בעקבות גרירת רגלים של המדינה הוציא בג"ץ צו על תנאי המורה למדינה להשיב מדוע היא אינה מממשת את צוי ההריסה. בתשובתה לבג"ץ המדינה הודתה כי עמונה יושבת על קרקעות פרטיות פלסטיניות והבניה היא בלתי חוקית. בג"ץ הפך את הצו על תנאי למוחלט ומאז אישר למדינה דחיות חוזרות ונשנות במימושו עד למועד הסופי לביצוע פס"ד בסוף חודש דצמבר בעוד כשבוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!