דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בהסתדרות מתריעים מפני קריסת מעונות היום לגיל הרך: "על הממשלה לדאוג לשכר גם בחירום"

ההודעה מגיעה על רקע חוסר היכולת לשלם שכר לעובדות והחזרים להורים, בימי המלחמה, בהם המעונות היו סגורים | יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל: "ללא צעדים אופרטיביים, המעונות לא יוכלו להמשיך להתקיים"

כיתה במעון יום (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
כיתה במעון יום (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בהסתדרות ובפורום מסגרות החינוך לגיל הרך מתריעים מפני קריסת מעונות היום על רקע חוסר יכולת לשלם שכר לעובדות והחזרים להורים בגין ימי המלחמה בהם היו המעונות סגורים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל פנה היום (שני) במכתב לשרי האוצר והחינוך: "על הממשלה להכריז כי היא מזרימה כספים שיספיקו לתשלום מלוא שכר העובדות ואחזקת המעונות. ללא צעדים אופרטיביים אלה, לא יוכלו המעונות להמשיך להתקיים. תגרם קריסה כלכלית, אלפי מטפלות לא יקבלו שכר וההורים לא יקבלו מענה בחירום ולאחר מכן בשגרה".

פעילות מעונות היום נפסקה החל מה-8 באוקטובר בעקבות המתקפה הרצחנית של החמאס בנגב המערבי ואיום הטילים, ומאז אסר פיקוד העורף על פתיחתה מחדש. עם זאת, הבהיר בר-טל כי העובדות במעונות זכאיות עדיין לתשלום שכרן וכי באחריות משרדי הממשלה לדאוג להמשך העברת תשלומי המדינה לצורך תשלום שכרן.

"לעבודת מעונות היום המפוקחים חשיבות רבה ביותר בימים מאתגרים אלה, שכן הם מעניקים פתרון להורים רבים ומאפשרים להגיע למקומות העבודה ולנסות לשמר שגרת חירום בעורף", כתב בר-טל.

עו״ד גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף (צילום: אילן בשור)
עו״ד גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף (צילום: אילן בשור)

בפורום מסגרות החינוך לגיל הרך, המייצג את מרבית הארגונים המפעילים את המעונות המפוקחים בישראל, בהם נעמ"ת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, בית יעקב ועוד, כינו את התנהלות הממשלה בנושא רשלנית, וטענו כי החלטת הממשלה להעברת מעונות היום ממשרד הכלכלה למשרד החינוך נעשתה באופן בילתי מקצועי וללא תכנון נאות וחשיבה אסטרטגית.

"קברניטי משרד החינוך טוענים שאינם אחראים על מעונות היום אלא רק על תחום הפיקוח", כתב יו"ר הפורום, ליאור גבאי, לשרים. "המצב בו קיים חוסר במענה ומתן הוראות סותרות בין פיקוד העורף, הרשויות המקומיות ומשרד החינוך נובע בראש ובראשונה מחוסר סמכות ואחריות של משרד אחד המתכלל את תחום הגיל הרך במדינת ישראל. לעת עתה הן משרד החינוך והן משרד האוצר נמצאים בהלם קרב אשר מביא לחוסר תשובות בנושא שכר העובדים האמור להיות משולם בעוד פחות משבוע ימים, חוסר תשובות לעשרות אלפי הורים בנושא גביית תשלומי שכר לימוד ואי ודאות כללית בנושא קיום מעונות יום, ובפרט לאור חשיבותם כמפעל חיוני להשבת השגרה, ככל האפשר, כי שהיה בעבר".

לדברי גבאי, ראשי הארגונים מתריעים כי ללא מענה מיידי לא יתאפשר להם לשלם שכר לעשרות אלפי עובדות שחלקן הגדול נמצא בקו האש בדרום, בצפון ובמקומות אחרים, לצד המצוקה האמיתית והצודקת של מאות אלפי הורים בכל הנוגע להחזרי שכר לימוד בגין התקופה בה היו המעונות סגורים.

"עם שוך הקרבות נדרוש חשיבה מחודשת בכל הנוגע להתנהלות ממשלתית ואחריות מיניסטריאלית על תחום החינוך בגיל הרך, אולם לעת עתה, אנו דורשים לקבל מענה מיידי לשאלות הרות גורל הנוגעות כאמור לעשרות אלפי מחנכות ולמאות אלפי ילדים". לדבריו, נדרשת הודעת ממשלה להורים במעונות שפוטרת אותם מתשלום שכר לימוד בגין תקופת המלחמה, זאת לצד שיפוי הארגונים בגין עלויות השכר ותחזוקת המעונות בתקופה זו.

במכתב שנשלח בשבוע שעבר על ידי הפורום למשרדים, הובהר כי בימים אלו עוסקים  צוותי מעונות היום במתן סיוע טלפוני רגשי עם הורי הילדים ועובדות מעונות, וקיום קשר חינוכי עם הילדים, וכי על מנת להחזיר את מעונות היום לפעילות בטוחה באופן הדרגתי, יש לתת את הדעת על כך שפעילות חינוכית מלאה לכל ילדי המעון אפשרית רק באיזורים שיוגדרו על ידי פיקוד העורף כמאפשרים פעילות חינוכית ללא הגבלה.

באיזורים בהם מתאפשרת פעילות חינוכית רק בכפות לאפשרות להגיע למרחב מוגן תקני בהתאם לזמני ההתגוננות – לא ניתן יהיה לחזור לפעילות מלאה שכן לא ניתן יהיה לשנע את כל הילדים והתינוקות בזמן למרחב המוגן, וכן כיוון שהמרחבים המוגנים אינם ערוכים לתפוסות המקסימום במעונות. "בכל מצב, נדרש לתגבור של כוח האדם להפעלת מסגרת, והצעתנו היא להסתייע בצוותי המעונות שבהם אין כרגע מרחב מוגן". עוד הדגיש הפורום, כי טרם חזרה לפעילות נדרשים ימי היערכות מקדימים.

תגובת משרד החינוך: "באשר לפעילות החינוכית, יש לפעול בהתאם להנחיות פיקוד העורף. באשר לנושאים שהועלו במכתב, המשרד עובד על מסמך הנחיות לבעלי המעונות אשר יופץ בימים הקרובים. באשר לכספים ששילמו הורים, המשרד פועל יחד עם משרד האוצר לבנות מתווה שיאפשר למעונות להחזיר להורים את סכום הכסף ששילמו בגין הימים שבהם לא התקיימה פעילות במעונות, בשל המלחמה. המשרדים בונים מודל פיצוי המעונות יהיה דומה למודל ההחזר שנקבע בתקופת הקורונה. חשוב לציין כי ההחלטה הסופית בנושא, בידי משרד האוצר".

תגובת משרד האוצר: "מענק המשכיות עסקית עליו הוחלט במסגרת הסיוע לנפגעי המלחמה מתייחס גם למלכ"רים וייתן מענה גם למעונות יום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!