דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הריבית נותרה על 4.75%; הנגיד: "יש למצות קיצוצים בתקציב הקיים לפני הרחבה תקציבית"

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ביסס על החלטתו להותיר את הריבית ללא שינוי "על הנתונים הקיימים מאירועי ביטחון קודמים והתאמות רלוונטיות למלחמה הנוכחית" | ביחס לאינפלציה, אמר הנגיד שהמגמה הנוכחית היא של ירידה

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, הודיע היום (שני) על הותרת הריבית במשק על 4.75%, ללא שינוי מחודש שעבר. הנגיד ביסס על החלטתו על התחזית של חטיבת המחקר. לדבריו, "תחזית חטיבת המחקר מבוססת על תרחיש של מלחמה שחלקה הארי מתרכז בזירה הדרומית במהלך הרבעון הרביעי של השנה. זאת על בסיס הנתונים הקיימים על אירועי ביטחון קודמים והתאמות רלוונטיות למלחמה הנוכחית".

"ברור כי משך זמן קצר או ארוך יותר וכן התפתחויות של המלחמה לזירות נוספות ישנו את האומדנים באופן מהותי. בהתאם להנחות אלו החטיבה מעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2023 ב-2.3% ובשנת 2024 ב-2.8%. על-פי התחזית שיעור האבטלה צפוי לעמוד על 3.6% בסוף שנת 2024", הוסיף ירון.

"האינפלציה השנתית צפויה לרדת ולעמוד ברבעון השלישי של 2024 על 2.9% ובסוף שנת 2024 על 2.5%. החטיבה מעריכה כי עלויות המלחמה יגררו גידול בגירעון הממשלה לשיעור של כ-2.3 אחוזי תוצר בשנה זו ושל כ-3.5 אחוזי תוצר בשנת 2024. אלו יובילו לכך שיחס החוב לתוצר יעמוד בסוף שנת 2024 על כ-65%. זה המקום להזכיר שוב כי מדיניות פיסקלית אחראית, הביאה את המשק ליחס חוב תוצר רצוי של כ-60% בתחילת המלחמה. יחס זה עומד לצידנו כעת כאשר צפויות למשק הוצאות משמעותיות כתוצאה מהמלחמה".

ביחס לאינפלציה, אמר הנגיד שהמגמה הנוכחית היא של ירידה. "האינפלציה התמתנה בהדרגה בחודשים האחרונים והיא נמוכה יחסית למרבית המדינות בעולם. מגמת ההתמתנות נראית הן באינפלציה הכללית והן באינפלציה של הרכיבים הבלתי סחירים והסחירים, למרות שאלו תנודתיים כתוצאה ממחירי הסחורות ושער החליפין".

הנגיד תומך בקיצוצי תקציב משמעותיים

ביחס לתקציב המדינה, הנגיד הדגיש את תמיכתו בקיצוצים תקציביים, לרבות סגירת משרדי ממשלה וסריקה נרחבת של תקציבי 2023-2024 כדי לפנות מקורות למימון הלחימה והתמיכה בעורף.

לדבריו, "לגבי מסגרת ההוצאה – קודם כל צריך למצות את מה שיש בתקציב, כולל התאמות תקציביות. לא ישר לקפוץ ולעשות עוד קופסת מלחמה. אם נראה שאת 2023 באמת צריך בסוף קופסה, אפשר יהיה בסוף לעשות קופסא, אבל אם ישר נצא עם 100 מיליארד אז ייכנסו לזה הרבה דברים לא רלוונטיים, שלא קשורים ללחימה ולנקודות שבהן אתה רוצה להתמקד, וזה ייתר חלק מהמאמץ שאני של ההתאמות".

עוד אמר הנגיד, כי עריכת קיצוצים תקציביים, לרבות בכספים קואליציוניים,  כעת מהווים איתות חשוב לשווקים בעולם, כך שגם אם ישראל תגדיל את מסגרת ההוצאה התקציבית כעת, הידיעה שהדבר מלווה בקיצוצים ימתנו את התגובה לכך בשווקי ההון.

לדבריו, "בניגוד להתמודדות בתקופת הקורונה, מדובר באירוע מקומי ולכן התייחסות השווקים להתנהלות התקציבית עלולה להיות פחות סובלנית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!