דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

בעקבות המלחמה: מחסור של 35 אלף עובדים במפעלים חיוניים; 89% מהמפעלים בעוטף עזה נסגרו

ח"כ אפרת רייטן מרום בוועדת הכלכלה: "צריך שיהיה גוף שמנהל את ניוד התושבים בקו העימות בצורה טובה יותר בהתאם לצרכים של המשפחות ולצרכים של המפעלים החיוניים. בדומה לדיווח היומי של דובר צה"ל, משרד הכלכלה צריך לייצר עדכון יומי לציבור עם כל הנתונים המעודכנים וכל ההקלות למשק"

מפעל שטראוס בשדרות (צילום: משה שי/פלאש 90)
מפעל שטראוס בשדרות (צילום: משה שי/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מצוקת עובדים במפעלים החיוניים: בהתאחדות התעשיינים מדווחים על חוסר של כ-35 אלף עובדים במפעלים חיוניים בעקבות המלחמה. כ-29% מהמפעלים אינם עובדים כלל, כמחציתם בעוטף עזה, ועוד כ-18% במרחב הדרום ובבאר שבע. באזור עוטף עזה, 89% מהמפעלים אינם פועלים, והיתר, 11%, פועלים במתכונת חלקית בלבד, על פי סקר שערכה ההתאחדות בקרב בעלי מפעלים.

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא הסרת חסמים באיוש כוח אדם וסיוע למפעלים חיוניים באזורי הלחימה. "למפעלים חיוניים בעוטף עזה אין מספיק עובדים כדי לספק את הסחורה שלהם", אמר ביטן, "עובדים רבים פונו מבתיהם ואין להם דרך להמשיך לעבוד".

ינון אלרועי, ראש מערך התעשייה במשרד הכלכלה והתעשייה: "הבוקר השקנו פלטפורמה חדשה למעסיקים כדי שיוכלו לעדכן נתונים על חוסרי עובדים ועל אפשרויות לגיוס עובדים חדשים. הוצאנו קול קורא לטובת גיוס משרות חירום לתעשייה, קיבלנו מאות פניות ואנחנו מקווים לשלב את כולם במהרה במפעלים שצמאים לעובדים. אנחנו מאוד מוטרדים מהעובדה שיש עובדים במפעלים חיוניים בדרום שמפנים אותם למקום שלא מאפשר להם להמשיך לעבוד במפעל. המחסור הכי גדול שיש כרגע בתעשייה הוא במשרות של מאבטחים, נהגים, עובדי תעשייה ועובדי חקלאות".

ח"כ שלום דנינו (הליכוד): "אנחנו מקלים ראש בפינוי משפחות מהבתים שלהם. אם יש עובדים שהם חיוניים למשק, הם יכולים להישאר בבית שלהם ולעבוד, אך בתנאי שיש להם מרחב מוגן בקרבת מקום. התושבים צריכים להבין שאמנם הם לא מגיוסים למילואים, אבל הם צריכים להתגייס לטובת התעשייה הישראלית במפעלים".

ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה): "צריך שיהיה גוף שמנהל את ניוד התושבים בקו העימות בצורה טובה יותר בהתאם לצרכים של המשפחות ולצרכים של המפעלים החיוניים. אני מתרשמת מאוד מההתגייסות של הקהילות היהודיות בעולם שמגיעות לישראל כדי להתנדב. ניתן לייסד תוכנית לאומית להבאת אנשי מקצוע מחו"ל שיעבדו או יתנדבו כאן בישראל. בדומה לדיווח היומי של דובר צה"ל, משרד הכלכלה צריך לייצר עדכון יומי לציבור עם כל הנתונים המעודכנים וכל ההקלות למשק".

אלכס מילר, יו"ר אגף העובד העולה בהסתדרות: "בקורונה אנשים יצאו לחל"ת ולא רצו לחזור. אסור שזה יהיה המצב במשק בתום המלחמה. הכי קל למדינה להוציא אנשים לחל"ת, אבל זה לא הפתרון הנכון. מבקשים שכל שינוי בנהלי העבודה יהיה בהסכמה של ההסתדרות".

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים: "קיימת בעיה קשה של עובדים במדינה בכלל ובתעשייה בפרט. הבטחת שוק התעסוקה בעת מלחמה הכרחית לשימור הפעילות הכלכלית והחוסן האזרחי. העסקה גמישה, שבמסגרתה יתאפשר לנו לשמור על קשר עם העובדים שלנו, לשמור להם על משכורת כמעט מלאה ועל תנאים סוציאליים, היא הפתרון הנכון, ועלינו לעשות הכול כדי להסיר את כל הגבלות ההעסקה האפשריות ולשאוף לפתרון זה".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד): "אני מקבל פניות ממפעלי תרופות שיש להם צורך חיוני לעבוד בשבת, אבל הם לא מקבלים את ההיתר הרלוונטי ממשרדי הממשלה. אני רוצה שמשרד הכלכלה יתכלל את העסק לכל המפעלים, ויהיה הכתובת לכל בעיה של המפעלים בדרך ליציאה מהמשבר".

אבי בן גיגי מאיגוד לשכות המסחר: "יש המון מפעלים חיוניים מעבר לקו הירוק שמעסיקים בעיקר עובדים פלסטינים, ובשל המלחמה הם לא קיבלו אישור להעסיק את העובדים האלה. במפעל שלי אני מעסיק 700 עובדים, ויש לי דרישה להעסיק מאבטח חמוש על כל 25 עובדים. אני עומד בדרישות האלה, אבל אני צריך שייתנו לי את האישור להעסיק את העובדים הפלסטינים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!