דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
33.3°תל אביב
  • 32.1°ירושלים
  • 33.3°תל אביב
  • 29.6°חיפה
  • 32.0°אשדוד
  • 36.6°באר שבע
  • 42.0°אילת
  • 38.1°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 34.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

זעם בישראל על אמירת מזכ״ל האו״ם לפיה "חמאס לא פעל בוואקום"

אנטוניו גוטרש אמר בדיון מיוחד במועצת הביטחון כי ״הפלסטינים חיים תחת כיבוש ובתיהם נהרסים״ | השגריר ארדן: "אמירתו היא הצדקה לטרור ורצח" | השר גנץ: "אינו ראוי לדבר בשם העולם" | שר החוץ כהן ביטל פגישה עם גוטרש, והשמיע הקלטה של מחבלי חמאס

מזכ״ל האו״ם אנטוניו גוטרש בדיון מועצת הביטחון על המלחמה בעזה (צילום: Lev Radin/Sipa USA)
מזכ״ל האו״ם אנטוניו גוטרש בדיון מועצת הביטחון על המלחמה בעזה (צילום: Lev Radin/Sipa USA)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התבטא אמש (שלישי) בנוגע למלחמה בעזה ומתקפת הטרור שביצע חמאס על אזרחי ישראל שהתחילה את הלחימה, ואמר כי אלו "לא קרו בוואקום״.

״הפלסטינים תחת כיבוש מחניק כבר 56 שנים, האדמות שלהם נלקחות, הכלכלה משותקת ובתיהם נהרסו״, הוסיף גוטרש. ״זה לא מצדיק את התקפות חמאס, אבל ההתקפות האלה לא יכולות להצדיק עונש קולקטיבי נגד העם הפלסטיני. כל הצדדים צריכים לממש התחייבויותיהם לפי החוק ההומניטרי. הפצצת עזה על-ידי ישראל, רמת הנפגעים האזרחיים העולה והשמדת שכונות מדאיגה מאוד".

קודם לכן ציין מזכ״ל הארגון את ההתקפה שביצע חמאס וגינה אותה כיוון שזו כללה לדבריו, מעשי רצח, חטיפה וירי רקטות. "המצב במזרח התיכון מחמיר, המחלוקות קורעות. חיוני להיות ברורים בעקרונות, יש לכבד ולהגן על אזרחים. גיניתי את התקפת הטרור של חמאס נגד ישראל. שום דבר לא יכול להצדיק רצח וחטיפה של אזרחים ושיגור רקטות. יש לשחרר החטופים ללא תנאי. אני יודע שבינינו יש נציגים של המשפחות".

דבריו המקוממים של גוטרש זעזעו רבים, ביניהם השגריר הישראלי גלעד ארדן, שתקף: "נאומו המזעזע של מזכ״ל האו״ם בפתח דיון מועצת הבטחון, בזמן שטילים נורים על כל ישראל, הוכיח סופית, מעל לכל ספק, שהמזכ״ל מנותק לחלוטין מהמציאות באזורנו ושהוא רואה באופן מעוות ובלתי מוסרי את הטבח שביצעו רוצחי החמאס בילדינו. אמירתו כאילו התקפת הטרור הרצחנית של החמאס הנאצי 'לא התרחשה בוואקום' מהווה הצדקה לטרור ורצח. מזעזע. עצוב שבראש ארגון שקם בעקבות השואה עומד אדם עם דעות כאלה. מחריד".

בדיון נאם גם שר החוץ אלי כהן, שביטל את פגישתו עם גוטרש בשל דבריו. כהן הקריא בתחילת דבריו את שמות של ילדים חטופים בעזה, והטיח במזכ"ל: "באיזה עולם אתה חי? זה בטח לא העולם שלנו". השר גם קרא קדיש ואמר: "חמאס הם הנאצים החדשים".

שר החוץ אלי כהן והשגריר גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון של האו״ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
שר החוץ אלי כהן והשגריר גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון של האו״ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

במהלך הנאום חשף השר כהן הקלטה של מחבל חמאס עם הוריו בעזה, שבמהלכה חזר שוב ושוב בגאווה על כך שרצח במו ידיו 10 יהודים. אחרי השמעת ההקלטה, פנה כהן שוב למזכ"ל גוטרש ואמר לו: "זה העולם שבו אנו חיים. פינינו את עזה ואתם הזרמתם מאות מיליוני דולרים ובמקום לבנות עזה משגשגת הם בנו מנהרות טרור ומפעלי נשק".

כהן אמר עוד בנאומו: "אני קורא לכם לעמוד לצד ישראל במשימתה למחוק את המפלצות מעל פני האדמה. אם לא כל המדינות יעמדו לצד הערכים הבסיסיים של האנושיות, כפי שהם מופיעים במגילת האו"ם, תהיה זו השעה השחורה ביותר של ארגון האומות המאוחדות שיאבד את הבסיס הערכי של קיומו".

השר גנץ אמר: "ימים שבהם מזכ"ל האו"ם מגבה טרור הם ימים אפלים לעולם. אין דרך להצדיק טבח באזרחים חפים מפשע. מי שלא יהיה בצד הנכון של ההיסטוריה, יישפט על ידה. מי שנותן הצדקה לטרור, אינו ראוי לדבר בשם העולם".

שר האנרגיה ישראל כץ אמר על דברי המזכ"ל: "נאום מביש של מזכ"ל האו"ם שמצדיק טבח עם. האו"ם הוקם להשכין שלום ובמקום מעודד מלחמה. איזו בושה לארגון הזה ולאנושות".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר: "בעוד העולם המערבי כולו מתייצב לצידה של ישראל במלחמה שלה מול חמאס-דאעש, דווקא מזכ"ל האו"ם בוחר לקחת את הצד האפל של ההיסטוריה. אין לכך הסבר אחר מלבד אנטישמיות לשמה ושנאת יהודים טהורה".

אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני אמר בדיון במועצת הביטחון: "אנו מכירים בזכות ובחובה של מדינות להגן על עצמן מפני טרור ולכן אנו צריכים לגנות את ההתקפה הברברית של חמאס נגד ישראל. תינוקות נורו למוות, אנשים נרדפו, ראשם של אנשים נערפו, משפחות נשרפו, ילדים הוצאו להורג בפני ילדים, ילדים נרצחו בפני הוריהם – ועוד רבים נלקחו בני ערובה לעזה.

"אנחנו צריכים לשאול: איפה הזעם? איפה ההתנגדות? איפה הגינוי המוחלט של הזוועות האלה? אנו צריכים לאשר הזכות של כל מדינה להגן על עצמה ולמנוע מזוועות כאלה לחזור על עצמן. אף מדינה בגוף הזה יכולה או הייתה מסכימה לקבל שחיטה של אזרחיה. כל מעשי הטרור אינם חוקיים ולא מוצדקים – וזה לא משנה אם זה נגד אנשים בניירובי, איסטנבול, מומבאי, ניו יורק. הם לא חוקיים ולא מוצדקים בין אם מבוצעים על-ידי דאעש, בוקו חראם, או על ידי חמאס".

משרד החוץ ביקר בחריפות את מזכ"ל האו"ם. בהודעת משרד החוץ נאמר ש"דבריו של מזכ״ל האו״ם במועצת הביטחון חמורים, מעוררים כעס ותדהמה ומהווים כתם עליו ועל הארגון שהוא עומד בראשו. דברי המזכ״ל משקפים יחס מוטה ומעוות כלפי ישראל מצד האו״ם ובעיקר מצד המזכ״ל עצמו. מזכ״ל האו״ם נתן בדבריו רוח גבית לטרור המתועב של מחבלי החמאס ולגיטימציה לטבח הנורא של ה-7 באוקטובר.

"מעשי הזוועות שביצעו מחבלי החמאס ב-7 באוקטובר, רצח של נשים, ילדים וזקנים, התעללות בגופות, קשירת ילדים ושריפתם, אונס וחטיפה של מאות ישראלים צריכים להיות מגונים ואין שום דרך להצדיק מעשי זוועה מפלצתיים כאלה.

"על מזכ״ל האו״ם לחזור בו מדבריו, לעשות חשבון נפש עמוק ולהתנצל על אמירתו שפגעה במיליוני ישראלים שעדיין חווים על בשרם את תוצאותיה של מתקפת הטרור הרצחנית ב-7.10."

סשה רויטמן דרטווה, מנכ"ל Combat Antisemitism Movement :"מצער מאוד לראות כיצד מזכ"ל האום נותן יד לאירועי הטרור הרצחניים נגד ישראל. אדם שכנראה היה אומר שגם המשטר הנאצי לא נוצר בוואקום ולכן יש הצדקה למעשיו הבלתי אנושיים. בדבריו היום, הוא למעשה מצדיק טרור ורצח, נותן תוקף לאמירות אנטישמיות ומגבה בעקיפין מעשי אלימות נגד יהודים. לא ייתכן שאדם המייצג את האו"ם ינהג כך, ובראייתנו עליו להתפטר לאור הדברים שאמר החושפים את פרצופו האמיתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!