דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

פרשנות / בתמיכה איראנית: מיליציות שיעיות מעיראק מנהלות חדר מבצעים משותף עם חמאס

עיקרי סקירת ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון | לפי מספר מיליציות הנתמכות על ידי איראן, לפחות 15 אלף חיילים עיראקיים מוכנים להצטרף למערכה נגד ישראל | התארגנות משותפת של מיליציות תקפו בסיסים אמריקניים והבטיחו כי הפעולות יתגברו | שלוחות איראניות נוספות מאיימות כי יגיעו לגולן ולגליל

יום השנה ה-35 לייסוד חמאס בדצמבר 2022, בתמיכת גופים ממדינות מוסלמיות רבות (צילום ארכיון: Ahmed Zakot SOPA Images/Sipa USA)
יום השנה ה-35 לייסוד חמאס בדצמבר 2022, בתמיכת גופים ממדינות מוסלמיות רבות (צילום ארכיון: Ahmed Zakot SOPA Images/Sipa USA)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

הדיווחים בתקשורת הערבית הולכים ומתרבים בנוגע למאמצים של איראן ושל המיליציות הנתמכות על ידה לתאם תקיפה נגד ישראל, מגבול סוריה ולבנון. ביממה החולפת נורו טילים מכיוון סוריה שפגעו בשטחים פתוחים ברמת הגולן וכן אזעקות הופעלו במספר יישובים על גבול לבנון.

הדיווחים התייחסו בתחילה לניסיון התיאום להגיב לכניסה קרקעית של כוחות צבא ישראלים לרצועת עזה, אך לאחר התקיפות ברמת הגולן, נראה שמדובר בתגובה להמשך ההתקפות האוויריות נגד הרצועה. דיווחים אלה מגובים בהצהרות של בכירים במיליציות.

המיליציות השיעיות מעיראק תומכות בחמאס וחיזבאללה

לפחות שתי מיליציות עיראקיות שיעיות הנתמכות על ידי איראן פרסמו הצהרות הנוגעות לתקיפות נגד ישראל ושיתוף פעולה עם חמאס, ומספר בכירים במיליציות אף פרסמו תמונות שלהם בטענה כי הן על גבול ישראל.

אבו-אלאא' אל-וואלא'י, מזכ"ל גדודי סייד אל-שוהדא, בתמונה שפרסם לכאורה על גבול לבנון-ישראל (צילום: מתוך רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
אבו-אלאא' אל-וואלא'י, מזכ"ל גדודי סייד אל-שוהדא, בתמונה שפרסם לכאורה על גבול לבנון-ישראל (צילום: מתוך רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

אבו-אלאא' אל-וואלא'י, מזכ"ל גדודי סייד אל-שוהדא, פרסם בשבוע שעבר תמונה שלו וציין כי הוא על גבול הלבנוני ומשקיף על ישראל. "מהשעות הראשונות (למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר – מ.מ.) אנו בקשר ישיר ועקיף עם ההתנגדות הפלסטינית", אמר אל-וואלא'י לאתר אל-מדאין המקורב לחיזבאללה. "יש לנו חדר מבצעים משותף בעיראק ומחוצה לו. אנו נהייה היכן שהחובה ההלכתית דורשת מאיתנו להיות."

אכרם אל-כעבי, מזכ"ל תנועת אל-נוג'אבאא הצהיר כי ישנם מתנדבים רבים המוכנים לבצע פיגועי התאבדות נגד ישראל וכי 10,000 לוחמי אל-נוג'אבאא מוכנים להצטרף למערכה אם יבקשו מהם. מוחמד אל-תמימי, מזכ"ל המיליציה פילק אל-ועד אל-צאדק, טען כי 5,000 לוחמים ממיליציות עיראקיות שונות הגיעו כבר לגבול עם ישראל.

בשיחת טלפון שערך אל-כעבי עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הם תומכים בהתנגדות הפלסטינית "בנשק שלנו, בציוד שלנו ובאנשינו" ומוכנים להגיש כל סיוע שידרשו. "כל אחינו מצפים בקוצר רוח לקחת חלק ולסייע לפלסטין ולירושלים. אחים רבים המבקשים לבצע פיגועי התאבדות התנדבו ללכת לעזה".

אל-נוג'אבאא פרסמו סרטון בו נראים משוריינים של התנועה נוסעים לצד דגל פלסטין, וכן סרטון נוסף בו אל-כעבי מצהיר כי "הצבא לשחרור הגולן" (שהוקם ב-2017 – מ.מ.) "מוכן למתקפה נגד הציונים". האשם אל-מוסוי, דובר התנועה הצהיר כי צבא זה "מורכב מכוחות מיוחדים שעברו הכשרה והם מצוידים", אך לדבריו נחוץ אישור ממשלת סוריה כדי שצבא זה יוכל לנכוח בגולן.

חדר מבצעים משותף בארגון איראני

העיתון הסעודי הפופולרי "אל-שארק אל-אווסט", דיווח על הגעה של בכירים במיליציות הנתמכות על ידי איראן לסוריה וללבנון לטובת איסוף מודיעין והיערכות אפשרית לתקיפה נגד ישראל. לפי העיתון הסעודי, איראן מנהלת חדר מבצעים משותף למיליציות הנאמנות לה מסוריה, עיראק ולבנון יחד עם חמאס, והיא כבר גיבשה תוכנית למתקפה נגד ישראל, שפרטיה אינם ידועים עדיין לכל שותפיה.

דיווח זה על הקמת חדר מבצעים משותף אושר גם על ידי העיתון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחיזבאללה, וגם על ידי אתר החדשות Arabicpost. עם זאת, יש דיווחים סותרים באתרים אלה בשאלה האם החזית הצפונית שתיפתח נגד ישראל תהיה מסוריה או גם מלבנון.

לאחרונה דווח באתרי אופוזיציה סורים וכן באתרים ערבים המתנגדים למשטר אסד כי משמרות המהפכה האיראניות ומיליציות הנתמכות על ידן החלו לתגבר כוחות בגבול סוריה-לבנון וכן לגייס פעילים נוספים להילחם נגד ישראל מלבנון והרשות הפלסטינית. מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011 כוחות איראניים נמצאים בסוריה, אך מאז שכוחות משטר אסד גברו על המורדים ברוב אזורי סוריה, הכוחות האיראניים נמצאים בעיקר בצפון ומזרח המדינה.

תקיפות בסיסים אמריקנים: "הפעולות יימשכו בקצב גובר"

בנוסף ללחימה נגד ישראל, בכיר בגדודי חיזבאללה הצהיר כי הם נכנסים למערכה ויפעלו נגד יעדים אמריקנים בעיראק. לפני כשבוע מיליציות שיעיות נטלו אחריות על תקיפות נגד בסיסים אמריקאים בסוריה ובעיראק, לאחר תקופה של כשנה בה חלה ירידה משמעותית בתקיפות מעין אלה.

על התקיפות נטלו אחריות מיליציות שיעיות שהקימו בשבוע שעבר חדר מבצעים מיוחד. האירוע שקדם לכך היה השיגור הכושל של רקטת הג'יהאד האיסלאמי, שפגעה בבית החולים אל אהלי בעזה וגררה האשמות בגין תקיפה ישראלית לכאורה. חדר המבצעים פרסם הודעה כי מטרתו למלא את "החובה הדתיתולפקח על הפעולות תחת השם: "פעולות הסיוע למען מבול אל-אקצא". ההודעה הדגישה כי צפויות התקפות נוספות נגד "הכיבוש האמריקאי" וקראה לכוחות הביטחון והצבא העיראקים להתרחק מאזורים בהם נמצאים כוחות אמריקאים.

בראיון לערוץ אל-מיאדין הלבנוני המקורב לחזבאללה, אמר ג'עפר אל-חוסייני, דובר גדודי חיזבאללה בעיראק, כי האמריקאים הם "שותפים מרכזיים ברצח של בני עזה ולכן עליהם לשאת בתוצאות." הוא הדגיש כי "ההתנגדות בעיראק מימשה היום את הפגיעה הראשונה והפעולות יימשכו בקצב גובר. החל מהיום, ההתנגדות בעיראק החלה להנחית מהלומות על הבסיסים בעיראק".

ממרי הוא מכון ישראלי עצמאי ללא מטרות רווח לחקר תקשורת המזרח התיכון. הסקירות המלאות פורסמו באתר המכון ב-23 באוקטובר 2023 וב-24 באוקטובר 2023.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!