דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

האוצר הקפיא את הורדת המכסים על ייבוא פירות וירקות; שר החקלאות: "אמירה חשובה לחקלאים"

הפעימה השלישית של הורדת המכסים הייתה אמורה לצאת לפועל בינואר 2024 | התאחדות חקלאי ישראל: "התפכחות חשובה, כעת על המדינה לעודד השקעות ופיתוח שיביאו להגדלת התפוקה ולהורדת התלות של מדינת ישראל בייבוא"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מאיה רונן

משרד האוצר החליט לעצור את הפעימה השלישית של הורדת המכס על ייבוא פירות וירקות, שתוכננה לצאת לפועל בינואר, כך הודיע נציג המשרד בדיון בוועדת הכספים שהתקיים ביום שני. ההחלטה התקבלה בעקבות דרישת החקלאים לעצירת הפעימה, על רקע המצב במדינה.

הוועדה התכנסה לדון בהיערכות הממשלה למתן פיצויים בחקלאות בעקבות הלחימה. בדיון השתתף שר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר. הוועדה תקדם חקיקה בעניין הפיצוי לחקלאים בהתאם להחלטות ברורות מצד הממשלה.

"האמירה הזו חשובה עבורנו ועבור החקלאים", אמר דיכטר על הורדת המכסים, "על שתי הפעימות הקודמות לא קיבלו החקלאים את הכסף. צריכה להיות הסכמה שזה כסף של החקלאים. ה-270 מיליון האלה לא ממתינים. הם כספים של החקלאים עוד מעידן הממשלה הקודמת. לא נתנו את התמיכה של החקלאים בגלל מחלוקת על נוסחה שעדיין לא נפתרה".

התאחדות חקלאי ישראל בירכה על הקפאת הפעימה השלישית של הורדת המכסים. לדברי גורמים בהתאחדות, מדובר בהקלה משמעותית עבור חקלאי ישראל שנפגעו קשות בפעימות הראשונות. "צר לנו שנדרש אירוע ביטחוני בסדר גודל כזה, שהביא לפגיעה קשה בחקלאות, כדי להביא להתפכחות חשובה זו. כעת, משנעצרה הפעימה השלישית, על המדינה לחזק ולשקם את החקלאות הישראלית על ידי עידוד השקעות ופיתוח שיביאו להגדלת התפוקה ולהורדת התלות של מדינת ישראל בייבוא".

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח: ״אני שמח שממשלת ישראל התעשתה והחליטה על עצירת הפעימה השלישית של הפחתת המכס על פירות וירקות, שהייתה פוגעת בצורה אנושה בחקלאות הישראלית. זה הזמן להמשיך את את ההקלות עבור החקלאים הישראלים באמצעות הורדת האגרות וההיטלים על העובדים הזרים שנשארו בארץ והורדת מחירי המים לחקלאות. זו העת של הממשלה להראות שהיא עומדת לצד החקלאים. ניצחון על הטרור הוא חיזוק החקלאות בישראל בכלל ובעוטף בפרט״.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן: "בשעה טובה משרד האוצר נענה לקריאתנו לעצירת הפעימה השלישית של הורדת המכסים, שהייתה פוגעת אנושות בחקלאות הישראלית בנגב המערבי, בצפון ובכל הארץ. ביטול הפעימה השלישית יחזיר מעט ודאות לענף החקלאות. אנחנו מקווים שבמקביל, יקבלו החקלאים את התמיכה הישירה שמגיעה להם כחוק על הפעימות הקודמות, נוסף על מענקים מיידים שיסייעו בשיקום השטחים החקלאיים שנפגעו".

החקלאים דורשים להרחיב את הזכאות לפיצויים

תמונת המצב שהציגו החקלאים בדיון היתה קשה. נציגים מארגוני החקלאים התריעו: "אם המדינה לא תיכנס לעניין, לא תישאר חקלאות בישראל".

דיכטר הדגיש את מחויבות החקלאים לייצור המזון ואת מחויבותו לסייע להם. "נכפתה עלינו המלחמה. נדהמתי באיזו מהירות החקלאים קמו על הרגליים, פתחו רפתות והשמישו מכוני חליבה. 6 מתוך 7 הרפתות שממש על הגדר עובדות, אפילו בנחל עוז. אנחנו מחויבים לתמוך בכל הגופים".

הוא דרש להרחיב את המסלול האדום לפיצוי מלא ורחב של החקלאים למרחק של עד 20 קילומטר מהגבול, והוסיף שבלי ההרחבה לא תהיה אפשרות לתת מקדמות לחקלאים בין 7 ל-20 קילומטר מהגדר. "זה צריך להיות חלוט לאלתר, וזה צריך להיות מהיר מאוד". השר דרש להעביר לחקלאים מקדמות לפיצוי באופן מיידי. "חקלאים לא יוכלו לצאת לדרך, כשמצד אחד ההמחאות חוזרות, ומצד שני צריך להשקיע כדי שיהיו דברים. צריך שתהיה תוצרת חקלאית בעוד שלושה חודשים".

יו״ר נשיאות המגזר העסקי ונשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי הציג דרש להגדיל את טווח היישובים שזכאים לפיצוי במסגרת המסלול האדום, שבמסגרתו תפצה קרן מס רכוש על הפסד הכנסה. אמיתי דרש שבדרום הטווח יהיה עד 20 ק"מ, ובצפון בין עד 9 ק"מ מהגבול.

על פי דרישת החקלאים, מועצה אזורית ש-75% מיישוביה נמצאים בטווח 20 ק"מ מהגבול ו-25% נמצאים מעבר לטווח זה, עד טווח של 25 ק"מ, תחושב בטווח 20 ק"מ.

עוד דרש אמיתי להתחיל כבר עכשיו באומדן הנזקים שנגמרו לחקלאים. לשם כך, הציע להיעזר בשמאים של הקרן לנזקי טבע, קרן ממשלתית שמפעילה שמאים רבים. נוסף על כך, דרש להעניק מקדמה מיידית בגובה חודשיים מהמחזור העסקי לכל מגדל. במסגרת הדיון, התייחס אמיתי גם לתופעה חמורה: קמעונאים שמעדיפים לקנות סחורה מיובאת ולא תוצרת ישראלית. אמיתי הביע ציפייה מהמשווקים לגלות סולידריות ולרכוש תוצרת חקלאית מקומית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!