דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

תקציב המדינה / נמשכת הסערה סביב אישור הצעת חוק מס על דירה שלישית

אחרי קביעת היועמ"ש לכנסת כי נפל פגם בהליך האישור, ואחרי הודעת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי לא יחדש את הדיון בחוק, הודיעה האופוזיציה כי תפנה לבג"ץ

ועדת הכספים (תמונה באדיבות דוברות הכנסת)
ועדת הכספים (תמונה באדיבות דוברות הכנסת)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

המבוכה בכנסת סביב אישור הצעת החוק למס על דירה שלישית בוועדת הכספים לא שוככת .אחרי קביעת היועץ המשפטי לכנסת כי נפל פגם בהליך אישור ההצעה, אמר הבוקר (ראשון) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי קיבל מיו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין,  פניה לשקול בחיוב לקיים דיון מחודש בהצעת החוק. גפני סירב לקיים דיון מחודש וטען כי הוא לא מתכוון לעשות מעצמו צחוק. עוד אמר גפני כי "אם יו"ר הכנסת יחליט לקיים דיון מחודש הוא יצטרך למצוא מי שינהל אותו". בתגובה החליטו חברי האופוזיציה לפנות לבג"ץ שיורה על ביטול הליך החקיקה.

ישיבת ועדת הכספים הבוקר התחילה בסערה, כשיו"ר הועדה סיפר לחברי הכנסת על המכתב מאדלשטיין, בו נכתב "גם אם אושר הפרק באופן חוקי, הרי שאין עוררין על כך שהליך האישור לוקה באי תקינות, במיוחד כשמדובר בפרק הטומן בחובו הסדר מיסוי מורכב ואי לכך דורש דיון מעמיק יותר. אבקש לשקול כינוס של הועדה ברשותך עוד היום".

גפני סירב לקבל את הבקשה  ואמר לחברי הוועדה כי "לא הייתה הפתעה בעניין, ועדת הכספים קיימה דיון עקרוני על החוק והדעות השונות של חברי הכנסת ושל הלשכות המקצועיות נשמעו, כולם ידעו שהנושא על סדר היום ויכלו להשתתף בדיון. שר האוצר דיבר איתי באריכות בנושא ונעתרתי לבקשתו. עמדתה של היועצת המשפטית לוועדה היתה ידועה לי. האופוזיציה עזבה במחאה אך בכל מקרה התקיים כאן דיון יסודי לאורך שעות ארוכות והוכנסו בחוק שינויים משמעותיים ששינו אותו באופן דרמטי. לו היו יו"ר הכנסת או היועץ המשפטי לכנסת פונים אליי בחמישי בלילה ואוסרים עליי לקיים את הדיון, הייתי עוצר את הדיון, אבל עתה, משהחוק נדון ואושר אין לי כוונה לחדש את הדיון עליו. אם דבק יו"ר הכנסת בעמדתו שיש לקיים דיון מחודש, אזי שיימצא לי מחליף לקיום הדיון הזה". גפני רמז לכך שהדיון שנערך אתמול התקיים בלחץ של שר האוצר לאשר את החוק. ושהוא לא מעוניין להיות זה שעומד בין יו"ר הכנסת לבין שר האוצר.

תוך כדי דבריו של גפני,  החלו נציגי האופוזיציה בוועדה לקרוא לו לבטל את אישור החוק. משלא נענו, הכריזו כי יפנו לבג"ץ בעניין. אחרי שסיים גפני את דבריו המשיכו הרוחות לסעור. "אני ביקשתי ממך לזמן את היועץ המשפטי לכנסת בזמן אמת ואז היה נחסך מאיתנו כל הסיפור הזה. רמסתם אותנו ביום חמישי. נעתור לבג"צ נגד החוק הזה", אמר ח"כ מיקי רוזנטך (המחנה הציוני). לרוזנטל הצטרף גם חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) שאמר "הגיבורה האמתית בכל הסיפור הזה היא היועצת המשפטית לוועדה שהייתה אמיצה דיה להתנגד לתהליך הלא ראוי הזה".

חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) אמרה "האבסורד, שיושבים כאן כל הח"כים הנכבדים, כולל הייעוץ המשפטי לוועדה, לכנסת וגם לממשלה, וכולם מתנגדים לאופן שבו מתקיים חוק ההסדרים מדי שנה, בהליך הפיקוח שהכנסת אמונה עליו, והליך החקיקה, שליטה בלתי נתפסת של הממשלה בכנסת, לא מאפשר לוועדה ולשאר הוועדות לקיים הליך ראוי לגביו".

מנגד הגנו חברי הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוז) וח"כ רחל עזריה (כולנו) על החלטת גפני לא לקיים דיון נוסף. עזריה הטיחה בחברי האופוזיציה "מפלגת המחנה הציוני החברתית מתנגדת לחוק כזה ויש עתיד שהלכה לבחירות על חוק דומה, עכשיו מתנגדת לחוק כזה". ביטן אמר כי הוא תומך בהחלטת יו"ר הועדה וכי " נהגנו כפי שנוהגים מאז ומתמיד בחוק ההסדרים, התקיים דיון ואף אם זו לא הדרך האידאלית, אין זה שונה מכל חוק אחר בחוק ההסדרים ומכל מה שנעשה כאן בכנסת בהקשר הזה כבר שנים".

על ההחלטה לפנות לבג"ץ אמרה יושבת ראש סיעת המחנה הציוני, ח"כ חברת הכנסת מרב מיכאלי כי "הבריונות שמפגינה הקואליציה בדרך לאישור התקציב שוברת שיאים. חברות וחברי הכנסת נדרשו להצביע על נוסח חוק חדש למעשה, שלא הונח על שולחן הכנסת ושלא הייתה להם שהות להעמיק בו וללמוד אותו. למרות שחברות וחברי הכנסת של האופוזיציה נטשו את הדיון במחאה, ולמרות עמדתו הנחרצת של הייעוץ המשפטי בכנסת, יו"ר ועדת הכספים נהג כאילו אין דין ואין דיין וכאילו הקואליציה היא החוק. אם יו״ר ועדת הכספים לא מבין את חומרת המצב ויו"ר הכנסת לא עומד על תיקונו, אין לנו ברירה אלא לפנות לבג"ץ לפסילת ההליך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!