דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

עבודה עולמית / מלחמתו של המשטר הסיני בעבודה המאורגנת במדינה

מנהיג העובדים הסיני מנג האן, כלוא למעלה משנה, משום שפעל לטובת 2,500 פועלים ופועלות במפעלים לייצור מותגי יוקרה. האם בכלכלה הגלובלית יש לחברות אחריות גם על תנאי ההעסקה של הפועלים במפעליהן בכל העולם?

פועלים במפעל נעליים בסין (צילום: סוכנות AP).
פועלים במפעל נעליים בסין (צילום: סוכנות AP).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ארגון זכויות העובדים clean cloth campaign) c.c.c) אשר פועל למימוש זכויות עובדים בתחום הביגוד העולמי, קורא שוב לשחרורו של מנג האן -(meng han), פעיל למען זכויות עובדים אשר כלוא בסין. האן נשלח לכלא על ידי הממשלה הסינית, לאחר שתמיכתו בעובדים במפעל לייצור נעליים בסין, המייצר למותגים ראלף לורן, קלווין קליין ועוד, הובילה לשביתה מועילה ולמשא ומתן מוצלח עם ההנהלה.

דף פייסבוק הקורא לשחרורו של האן:

בשלישי בדצמבר 2015, שלטונות סין בגאונגדונג (Guangdong), מחוז בדרום סין, ביצעו מעצרים של פעילי זכויות עובדים וארגוני העובדים, במטרה לשבור את התארגנות העובדים בסין. רבים הוחזקו במעצר או נעלמו, בינהם גם זנג פיייאנג -zeng feiyang, מנהל מרכז העובדים פנגיו (panyu) ומנג האן חבר צוות לשעבר. למרות שחרורם של הפעילים האחרים לפני מספר חודשים, שניהם נשארו בכלא ונמנעו מהם זכויותיהם הבסיסיות כמו להיפגש עם עורך דין. במקביל, סוכנות החדשות הממשלתית פרסמה בתקשורת דוחות המסיתים נגדם.

הסנקציות קשורה ישירות בסכסוך עבודה במפעל הנעליים המוביל במחוז פאניאו (panyu) שם שביתה של יותר מ 2,500 עובדים הובילה למשא ומתן מוצלח בשנת 2015 עם הנהלת המפעל בנושאים של ביטוח סוציאלי, השתתפות בתשלומי הדיור, שעות נוספות ותשלומים אחרים. מנהיגי העובדים פייאנג והאן ומרכז העובדים פנגיו היו מעורבים באופן פעיל בסיוע לעובדים בהבנת זכויותיהם החוקיות בעת המשא ומתן. ג'ו צ'יאומי, חבר צוות נוסף, שוחרר בערבות עם כתב אישום חמור.

דיכוי זכויות העובדים בסין הוא גם תגובה לעלייה בפעילות התאגדות העובדים ושביתות מתרבות. כמו במדינות אחרות לאורך ההיסטוריה, גם בסין התחזקותו של מעמד העובדים מביאה את הרשויות להגיב במעצרים ובטקטיקות של הפחדה בכדי להחליש את כוחו. ארגוני עובדים בסין נמצאים מחוץ לחוק, אך תנועת העבודה הצומחת בסין נמצאת בעלייה – יותר שביתות במפעלים, יותר התנגדות של עובדים לתנאי ניצול מחפירים, ויותר משאים ומתנים קיבוציים הנושאים פירות.

רדיפת ארגוני חברה האזרחיות עצמאיים שמגינות על עובדי תעשיית הביגוד וההנעלה בגואנגדונג, פוגעת בזכות ההתאגדות ובעובדים עצמם שאין להם תמיכה חיצונית לביצוע ההתאגדות, תמיכה חיונית להשגה רמה גבוהה יותר של כבוד לזכויות שלהם בעבודה.

תומכי מאבקי העובדים קוראים למותגים הגדולים לקחת אחריות על כל שרשרת האספקה הגלובלית של מוצריהם –  ולדאוג לכך שגם העובדים בפס הייצור מקבלים את זכויותיהם ורשאים להתאגד. מצד אירגון ה-clean cloth campein ישנה קריאה למותגים להשתמש בהשפעה הפיננסית שלהם על מנת שזכויות העובדים בסין ימומשו.

שלושת יצרניות הביגוד הגדולות בעולם: סין, בנגלדש וטורקיה ידועות גם בתנאי הניצול של העובדים בהן, כל מדינה באופן הייחודי לה. בישראל, רוב תעשיית הביגוד מיוצרת במפעלים בחו"ל, ומעבר לכל שהעבודה זולה ומורידה את מחיר הבגדים, אין יודעים יותר מידי על זכויות העובדים במקום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!