דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

פרשנות / הברחת נשק בכסות הומניטרית: סכנת הסהר האדום האיראני

איראן מגבה לחלוטין את מתקפת חמאס, אבל מנסה להשאיר חתימה נמוכה במעורבות | אחד הכלים שעומדים לרשותה הוא ארגון הסיוע לכאורה, שכבר הבריח נשק לחיזבאללה במלחמת לבנון השנייה

המנהיג העליון של איראן, האייטולה עלי חמינאי (צילום: (Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
המנהיג העליון של איראן, האייטולה עלי חמינאי (צילום: (Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

מאז החלה המלחמה בעזה, מחשבת איראן כיצד להיערך לטלטלה המשמעותית באזור, ובמיוחד כיצד תוכל לסייע לחמאס גם בזמן הלחימה. תמיכתה במאבק הפלסטיני נגד ישראל, ובשאיפה להשמדת ישראל, הם עמוד תווך במדיניות החוץ שלה מאז המהפכה האסלאמית. לפיכך, בנאומים שנשא עד כה מאז המתקפה הרצחנית של חמאס, העניק לה מנהיג איראן ח'אמנהאי אישור דתי-מוסרי. לדבריו, מדובר במתקפת גומלין לגיטימית מצד חמאס למול האכזריות הישראלית כלפי הפלסטינים. הוא גם הדף ביקורת מסוימת בעולם הערבי, נגד טבח נשים, טף, זקנים וזקנות, כשהצהיר שכלל אזרחי ישראל הם חמושים.

עד כה, נראה שהנהגת איראן שואפת להשאיר את טהראן מחוץ למעגל הלחימה. טהראן אינה מעוניינת לגלוש לעימות עם ארה"ב, או עם ישראל, שיסכן את מתקני הגרעין שלה ואת יציבות המשטר. ב-22 באוקטובר דיווחה רויטרס מפי שלושה מקורות ביטחוניים מערביים שבצמרת המשטר האיראנית הושג קונצנזוס לפיו חיזבאללה יבצע מתקפות נגד ישראל בצפונה, ואילו מליציות שיעיות עיראקיות, שנתמכות בידי כוח קודס, יבצעו מתקפות בפרופיל נמוך נגד יעדים אמריקאים באזור, מתקפות שאכן בוצעו עשר פעמים לפחות. זאת במטרה למנוע הסלמה שעלולה למשוך את איראן לתוך המלחמה.

ב-15 באוקטובר פרסמה שגרירות איראן באו"ם הודעה לפיה איראן לא תתערב במלחמה בין ישראל לחמאס, כל עוד ישראל לא תנסה לתקוף אותה או את אנשיה. מדובר כנראה בהודעה שנועדה לתקן את הצהרתו המתלהמת של שר החוץ האיראני עבדאללהיאן שהצהיר מוקדם יותר באותו יום שאם המלחמה תתרחב, איראן לא תוכל להישאר על תקן של צופה.

נראה לצד זאת, שאיראן מתכוונת להשתלב במלחמה בשני היבטים. היא תנסה להעביר אמצעי לחימה לחמאס ולג'האד האסלאמי בעזה, במיוחד למול המתקפות האוויריות הנמשכות מצד ישראל והצפי למערכה קרקעית. כמו כן, אפשר שהיא תנסה לקדם פיגוע נגד אינטרס ישראל באחת ממדינות המערב. יחידה 190 בכח קדס בראשות בהנאם שהריארי אחראית על הברחות אמל"ח, אולם לטהראן יש תשתית נרחבת של אגודות דתיות וארגוני צדקה וסיוע הומאניטרי, שמסייעים למערך ההברחות האיראני.

כפי הנראה, הסהר האדום האיראני, שפועל בשירות מערך המודיעין והטרור האיראני מאז שנות השמונים, הוא האמצעי דרכו מבקשת כעת טהראן להעביר אמל"ח, וייתכן אף אנשי כח קדס, לרצועת עזה. לחילופין, הסהר האדום האיראני מבקש לכל הפחות להעביר סיוע הומאניטרי כדי לחזק את ההשפעה האיראנית ברצועה, במיוחד לנוכח הלחץ האינטנסיבי שסופגת החברה הפלסטינית בעזה במלחמה.

ארגון סיוע עם רקורד עשיר של הברחות אמצעי לחימה

הסהר האדום האיראני פועל מזה שנים ברצועת עזה מתוקף  “חוק התמיכה במהפכה האסלאמית של העם הפלסטיני” שאושר בפרלמנט האיראני במאי 1990. החוק מסמיך את האגודה, לצד אגודות נוספות, להעביר סיוע כספי למשפחות של אסירים ושהידים פלסטינים, בתיאום עם הוועדה בה היא חברה, לצד נציגי משמרות המהפכה, מיניסטריון המודיעין האיראני, ואחרים.

עובדי הצלב האדום האיראני מעמיסים סיוע הומניטרי לרצועת עזה בנמל רג'אי פורט בטהראן, 2008 (צילום ארכיון: AP Photo/Abdul-Hossein Rezvani)
עובדי הצלב האדום האיראני מעמיסים סיוע הומניטרי לרצועת עזה בנמל רג'אי פורט בטהראן, 2008 (צילום ארכיון: AP Photo/Abdul-Hossein Rezvani)

כפי שנחשף במסמכי ויקיליקס, הסהר האדום האיראני כבר צבר רקורד עשיר של הברחות אמל"ח, לאחר שבמלחמת לבנון השנייה הבריח לחיזבאללה אמל"ח בכיסוי של ציוד רפואי, ואף העביר ללבנון אנשי משמרות המהפכה ומיניסטריון המודיעין בכיסוי של אנשי הסהר האדום האיראני. האגודה גם שימשה את איראן להבריח נשק לאופוזיציה השיעית בבחריין.

ב-2015 האשימה ממשלת תימן את איראן שהיא מבריחה למורדים החות'ים סיוע צבאי במסווה של פעילות הומאניטרית מצד הסהר האדום האיראני. יתרה מכך, סעיד קאסמי, לשעבר מפקד בכיר במשמרות המהפכה, הודה ב-2019 שהארגון הבריחו אמל"ח לכוחות המוסלמים שלחמו בבוסניה במלחמת בוסניה בשנות התשעים, והעבירו הכשרות לפעילי טרור, ובהם אנשי אל-קאעידה. הוא אף הודה שהוא ועמיתיו לבשו את בגדי הסהר האדום האיראני כדי לטשטש את זהותם בבוסניה.

בפרסומי הסהר האדום האיראני עולה שהארגון מתכוון להעביר את הציוד לרצועת עזה בסיוע מטוס מחברת התעופה האיראנית קשם-אייר, הידועה בשירותים שנתנה לכח קדס על מנת לשנע סיוע צבאי לסוריה. לדברי ראשי הסהר האדום האיראני הכוונה היא להעביר את הסיוע דרך מצרים. לפי המדווח, שר החוץ המצרי קיבל בברכה בשיחתו עם מקבילו האיראני עבדאללהיאן ב-22 באוקטובר, את בקשתו לאפשר לסהר האדום האיראני להעביר סיוע הומאניטרי לעזה.

איראן רומזת שבכוונתה לבצע פיגוע נגד אינטרס ישראלי במדינה מערבית

לצד זאת, עולה הרושם שבמקביל טהראן מקדמת פיגוע נגד אינטרס ישראלי במדינה מערבית. ב-21 באוקטובר הצהיר שר המודיעין האיראני ח'טיב ש"העמים שוחרי החופש ברחבי העולם" ינקמו בארה"ב ובממשלות שתומכות בישראל במלחמה בעזה. האיום המרומז מצדו, מגיע בהמשך למוטיבציה האיראנית לקדם פיגועים נגד ישראל בחו"ל. זו נחשפה ע"י ראש המוסד דוד ברנע בספטמבר האחרון, בהצהרתו לפיה בשנה האחרונה סוכלו 27 פיגועים של חוליות טרור שפעלו בשליחות איראן נגד ישראלים ויהודים באירופה, אפריקה ודרום אמריקה. מיניסטריון המודיעין האיראני מעורב בצורה משמעותית פיגועי חו"ל, לאחר שהוביל את פיגוע הטרור הקטלני בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994 שבוצע ע"י חיזבאללה.

למול זאת, על ישראל לפעול מול מצרים כדי למנוע העברה של סיוע איראני כלשהו לרצועת עזה, ולהגביר את מאמצי הסיכול מול מה שנראה כניסיון איראני לפגע באינטרס ישראלי באירופה ובארה"ב. על משרד החוץ הישראלי לפתוח בקמפיין הסברה נגד פעילות הסהר האדום האיראני בשירות מערך הטרור האיראני, שמנוגדת לאמנת הסהר האדום הבינ"ל ולתכלית הארגון.

______________________________________________

ד"ר יוסי מנשרוף, חוקר איראן ואסלאם שיעי פוליטי, הוא עמית במכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!