דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

משלחת ישראלית תצא למולדובה לבחון ולמיין 1,200 עובדים לענף הבניין בישראל

שיתוף הפעולה של משרד השיכון ושל רשות האוכלוסין נועד לענות על המחסור בעובדים בתקופת המלחמה | המשרד הודיע על כוונתו לגייס עובדים נוספים ממולדובה ומסין

עובדי בניין (צילום אילוסטרציה: AP/Matt Rourke)
עובדי בניין (צילום אילוסטרציה: AP/Matt Rourke)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משלחת של נציגי משרד הבינוי והשיכון ורשות האוכלוסין וההגירה תצא בשבוע הבא לקישינב, מולדובה, כדי לבצע הליכי בחינה ומיון לכ-1,200 עובדים לענף הבניין הישראלי. המטרה היא להאיץ את הבאת כוח העבודה, בשל צורכי הענף והחוסר בעובדים בתקופת המלחמה. את הבחינות יערכו בוחנים מקצועיים מטעם התאחדות הקבלנים, במשך ארבעה ימי מבחנים. העובדים ייבחנו במקצועות ברזלנות, טפסנות, טייחות וריצוף, ואלו שיעברו את המבחנים בהצלחה, ייכנסו בחודשים הקרובים לעבודה בענף הבנייה בישראל.

מכסת העובדים הזרים לענף הבניין עומדת כיום על כ-30 אלף, ובכפוף למיצוי כ-80% ממנה, צפויה הממשלה להגדיל אותה בעוד 20 אלף עובדים בארבע פעימות. נוסף על כך, משרד הבינוי והשיכון פעל לדבריו לייעל את מנגנון ההקצאה של חברות הביצוע הזרות, שעומדת על 12 אלף עובדים, ולהגדיל אותה בעוד כ-3,000 עובדים. בהמשך, בכוונת המשרד להמשיך לפעול למימוש החלטת הממשלה באשר להבאת עובדים זרים נוספים לענף הבניין, בין היתר על ידי קידום סבבי מיונים נוספים במולדובה ובסין, תוך אישור הקלות לאופן המיונים, על ידי הגדלת פעילות חברות הביצוע ועל ידי קידום הבאת עובדים ממדינות נוספות, והחזרת עובדים שעבדו באופן חוקי בישראל וסיימו את תקופת ההיתר שלהם.

"משרד הבינוי והשיכון עובד מסביב לשעון כדי לשמור על רציפות העבודה בענף הבנייה בשעת חירום זו", אמר שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף. "המטרה שעומדת לנגד עינינו היא להגדיל את מכסות העובדים הזרים ממדינות שונות, שהם כוח עבודה איכותי ויעיל, ועל כן כבר בשבוע הבא תצא משלחת מהמשרד למולדובה שמטרתה לגייס כוח עבודה לארץ באופן מזורז ומקצועי."

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "אנחנו עושים לילות כימים במטרה לתת מענה מיידי לאתגרים בענף הנדל"ן בשעת חירום קשה זו. אחד האתגרים הכי חשובים שעומדים לנגד עינינו קשורה לגיוס עובדים זרים. המטרה שלנו היא להגדיל את מכסות העובדים הזרים, וכבר בשבוע הבא תצא משלחת מיון למולדובה, שתבחן באופן מקצועי את העובדים שם. כמו כן, המשרד צפוי להוציא סבבי מיון נוספים בקרוב, בין היתר משלחת לסין."

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ הזהירו לאחרונה מפני המחסור החמור בכוח אדם, בעקבות הפסקת עבודתם של כ-80 אלף עובדים פלסטינים שהיו משולבים בענף ערב הלחימה, וקראו להקלת ההבאה של עובדים זרים לענף.

לצד זאת, ובעקבות ניסיונות של רשויות מקומיות להגביל את עבודתם של עובדים ערבים ישראלים בענף הבנייה, קרא יו"ר התאחדות הקבלנים ראול סרוגו לראשי הרשויות לאפשר את המשך הפעילות הרציפה של אתר הבניין. "מדינת ישראל החליטה שניתן להפעיל אתרי בנייה על ידי הגורמים המוסמכים – הצבא, המשטרה, פיקוד העורף. לראשי ערים אין סמכות לפעול נגד החלטה זו והיא לא חוקית. אנחנו מבקשים להרגיע את הציבור ולהדגיש שהעובדים הפלסטינים לא חוזרים לעבוד, יש סגר בשטחים והם לא עובדים באתרי הבנייה. אין הבדל בין עובדי הבניין הערבים הישראלים המקצועיים לבין העובדים המסורים העובדים היום ביתר הענפים בכל רחבי ישראל. כמדינה פלורליסטית, שוויונית ודמוקרטית איננו יכולים להתנהג כך, זוהי פגיעה קשה בערכי הדמוקרטיה שמובילים ראשי הערים באופן פופוליסטי ועוד מתגאים על זה ברשתות החברתיות, והכול בשל רצון להרוויח עוד מנדטים".

לדבריו, לסגירת אתרי הבנייה עלולות להיות השלכות קשות ביותר על המשק הישראלי בכללותו, מכיוון שקריסת חברות עלולה ליצור משבר כלכלי גדול בגלל החובות הגבוהים שלהן לבנקים. "המשך עצירת העבודות באתרים יביא לנפילה וקריסה של חברות הבנייה שידרדרו את כל המשק לתהום. סגירת ענף הבנייה תהווה אחת הפגיעות הקשות ביותר למשק הכלכלי של ישראל מעולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!