דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מעקב 'דבר' / ארבעה ימים לאחר שהוחלט לפנותם ממלון ללא ממ"ד תקני, עשרות תושבי קרית שמונה עדיין נמצאים בו

רשות החירום הלאומית קבעה שהמלון בטבריה "אינו עומד בסטנדרטים" והורתה לפנותו | אך במקום לפנות, במשרד התיירות אפשרו לתושבים שרוצים בכך לעבור למלון בחיפה | יהלי מלול, תושבת שנמצאת במלון: "יש פה בלגאן שלם. אף אחד לא יודע מתי, לאן, לאיפה"

שקי חול שהוצבו סמוך למרחב המוגן הלא-תקני של מלון לאגו בטבריה, במטרה להפוך אותו לממוגן יותר
שקי חול שהוצבו סמוך למרחב המוגן הלא-תקני של מלון לאגו בטבריה, במטרה להפוך אותו לממוגן יותר
יהל פרג'

כמאה תושבים מקריית שמונה שפונו מהעיר נמצאים כבר שבוע וחצי במלון ללא מרחב מוגן תקני, ארבעה ימים לאחר שהגורמים האחראים הודיעו שיפונו למקום חלופי. משרד הביטחון, רשות החירום הלאומית, העירייה ומשרד התיירות עוסקים בימים האחרונים בבדיקת המבנה של מלון 'לאגו' בטבריה ובהטלת האחריות אחד על השני, בזמן שהתושבים שפונו נמצאים בחוסר וודאות.

התושבים פונו למלון לאגו בטבריה בשישי שעבר, ונאמר להם שהמרחב המוגן הוא חדר המדרגות של המלון. אך בחדר המדרגות יש קיר חיצוני, ובו חלונות – בניגוד להנחיות פיקוד העורף. בשישי האחרון נודע ל'דבר' שבעקבות בדיקה שבוצעה במקום הוחלט שהמפונים לא ימשיכו לשהות במלון. מאז נאטמו החלונות במרחב המוגן בשקי חול. אך אתמול (שני) נערכה בדיקה נוספת של פיקוד העורף, ובה נקבע שוב שהמלון אינו עומד בסטנדרט הנדרש למרחב מוגן.

אך משרד התיירות, שאחראי על ההתקשרות מול המלונות למפונים, לא פינו את כלל תושבי המלון. במקום זאת, אפשרו לתושבים המעוניינים בכך לעבור למלון בחיפה.

הכניסה למלון לאגו בטבריה (צילום: דוד טברסקי)
הכניסה למלון לאגו בטבריה (צילום: דוד טברסקי)
חדר המדרגות שהוגדר כמרחב מוגן במלון לאגו בטבריה (צילום: דוד טברסקי)
חדר המדרגות שהוגדר כמרחב מוגן במלון לאגו בטבריה (צילום: דוד טברסקי)

"אני על סף שיגעון", אומרת ל'דבר' יהלי מלול, שפונתה למלון עם בתה בת ה8.5 ואמה המבוגרת, "בפיקוד העורף רוצים לפנות אותנו, אומרים שהמלון לא בטוח, לא בטיחותי ושהמרחב המוגן לא עומד בתקן. עכשיו הם נזכרו", אומרת ל'דבר', "יש פה בלגאן שלם. אף אחד לא יודע מתי, לאן, לאיפה. עומדים בלובי שעתיים ואין מושג מה קורה. נתנו לי בונגלוסים על הכינרת כאילו זה ממוגן. אין לי מושג. אין לנו זכות להתלונן, אבל משהו פה, בין משרד התיירות לביטחון – לא ברור. כן עובדים, לא עובדים עם המלון הזה? ואת קרית שמונה סגרו ולא נותנים להיכנס, השם יעזור".

לדברי המפונים במלון, היחס לו הם זוכים מעובדי והנהלת המלון הוא חם ודואג. "דואגים לנו פה, מנסים לפתור", אומר ל'דבר' מפונה נוסף שביקש לא להזדהות. אך בהיעדר מרחב מוגן תקני, הדאגה לבדה אינה פתרון.

בפועל, חלק מהמפונים עזבו את המלון עצמאית, חלק השתמשו בפתרון שנתנו במשרד התיירות – מלונות בחיפה, אך עבור חלק ממשפחות המפונים חיפה אינה פתרון בגלל המרחק מקריית שמונה, בה בן או בת הזוג עובדים כחלק ממל"ח.

רשות החירום הלאומית: "המרחב המוגן אינו עומד בסטנדרט, הורינו להעביר את המפונים למתקן אחר"

ברשות החירום הלאומית, שמתכללת את פינוי האזרחים מיישובי עימות, אמרו ל'דבר', אמרו ל'דבר' שהחליטו שהתושבים יפונו מהמלון, והאחריות לכך היא על משרד התיירות. תגובת הרשות: "חמ"ל משרד התיירות אחראי להתקשרות בחוזה אחיד עם מלונות ובתי הארחה לצורך קליטת מפונים ומתפנים בתכניות מדינתיות, במסגרתן מחויבויות שונות שנועדו לשמור על שלומם ובטיחותם של האזרחים, כולל מרחב מוגן.

"כל בית מלון בישראל מחויב במרחב מוגן תקני כתנאי לרישיון עסק וכתנאי לאישור אכלוס כבית מלון. ביקורת של פיקוד העורף במרחב המוגן של מלון לאגו בטבריה העלתה שהוא אינו עומד בסטנדרט הבטיחות, ולכן הורינו להעביר את המפונים השוהים שם למתקן הארחה אחר."

תגובת משרד התיירות: "העברנו את מי שרוצה לחיפה."

תגובת עיריית קריית שמונה: "הנושא בטיפול פיקוד העורף. תפקידנו לוודא שמי שצריך מקבל פינוי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!